Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) a organizat un nou eveniment din seria Business Breakfast la Palatul CCIB, cu tema "Importul forţei de muncă - legislaţie şi soluţii pentru companiile româneşti", la care au luat parte peste 70 de reprezentanţi ai mediului de afaceri, se arată într-un comunicat al CCIB, remis redacţiei.
Potrivit comunicatului, "Am organizat acest eveniment la solicitarea antreprenorilor pentru a cunoaşte mai bine particularităţile procesului legal de import al forţei de muncă şi a găsi soluţii concrete pentru a integra întreg contingentul anual de lucrători străini. În contextul marilor proiecte finanţate prin PNRR sau prin alte programe internaţionale şi naţionale, avem nevoie să valorificăm această oportunitate în vederea soluţionării problemei deficitului cronic de forţa de muncă", a declarat Iuliu Stocklosa, preşedintele CCIB, în deschiderea ediţiei.
Invitaţii speciali al ediţiei, moderate de Iuliu Stocklosa, au fost: comisarul-şef Sorin Enache, şeful Serviciului pentru Imigrări al judeţului Ilfov, Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI); Mădălina-Gabriela Tarcan, reprezentanta Centrului Naţional de Vize din Ministerul Afacerilor Externe (MAE); Larisa Otilia Papp, director al Direcţiei Control Relaţii de Muncă, Inspecţia Muncii, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS), care au abordat principalele aspecte legale, tehnice şi practice privind importul de forţă de muncă, conform sursei.
În prima parte a evenimentului, comisarul-şef Sorin Enache a discutat pe larg cu antreprenorii, managerii şi consultanţii prezenţi despre principalele aspecte legale privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României. Reprezentantul IGI a furnizat informaţii concrete despre: procedura angajării lucrătorilor străini, cu accent pe condiţiile de obţinere a avizului de angajare, categoriile exceptate de la obţinerea avizului amintit, documentele necesare pentru obţinerea vizei de lungă şedere, condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru a obţine dreptul de şedere temporară, dar şi despre contravenţiile şi sancţiunile aplicabile, potrivit legii. În context, a punctat importanţa derulării corecte a procesului de recrutare, care trebuie să ţină seama atât de particularităţile culturale din ţara de origine a lucrătorului, cât şi de specificul muncii din ţara de destinaţie, se mai arată în comunicat.
Evenimentul a constituit o oportunitate excelentă pentru participanţi de a afla de la Mădălina-Gabriela Tarcan (MAE) detalii valoroase despre: conţinutul dosarului de cerere de viză, procesarea cererilor, pregătirea interviului consular, precum şi despre provocările generate de fenomenul migraţiei ilegale. Totodată, a punctat o serie de particularităţi pe anumite spaţii din Asia şi a vorbit despre măsurile concrete luate de MAE pentru fluidizarea procesului de eliberare a vizelor, ţinând seama de riscurile de securitate şi de obligaţiile asumate de România, în contextul eforturilor făcute de ţara noastră pentru a intra complet în spaţiul Schengen, relatează CCIB. Potrivit reprezentantei Centrului Naţional de Vize, anul trecut, la nivelul MAE au fost procesate aproximativ 72.000 de solicitări de vize de angajare în muncă. Dintre acestea, au fost eliberate 50.000, 17.000 au fost respinse, iar 5.000 au fost anulate sau revocate.
Complementar, Larisa Otilia Papp (Inspecţia Muncii - MMSS) a vorbit despre: protecţia drepturilor lucrătorilor străini în România, obligaţiile angajatorilor, documentele verificate de angajaţii inspectoratelor teritoriale de muncă, detaşarea transnaţională, precum şi despre pericolele la care se expun lucrătorii care-şi părăsesc locurile de muncă, îndeosebi cei necalificaţi, proveniţi din Asia. Potrivit reprezentantei Inspecţiei Muncii, cei mai mulţi străini angajaţi cu contract de muncă în ţara noastră provin din: Nepal, Sri Lanka, Turcia, India, Ucraina, Republica Moldova şi Bangladesh, transmite sursa citată.
În a doua parte a evenimentului Cosmin Şerban, Managing Partner & Co-Founder, TAKT Recruitment a vorbit despre serviciile concrete oferite de o firmă specializată în furnizarea de soluţii pentru antreprenorii care se confruntă cu problema deficitului de forţă de muncă, cu scopul de a asigura o integrare de durată a angajaţilor străini. Foarte bine primită de public a fost intervenţia lui Adrian Bădescu, Managing Partner & Co-Founder, High Yield Group, care a pus în dezbatere o serie de propuneri concrete de îmbunătăţire a cadrului legal, îndeosebi în ceea ce priveşte obţinerea avizelor de muncă şi a permiselor de şedere pentru lucrătorii străini, se mai arată în comunicat.
Atât reprezentanţii mediului public, cât şi ai celui privat au apreciat ca fiind necesară găsirea unor soluţii urgente pentru fluidizarea procedurilor necesare în vederea aducerii în ţară cel puţin a numărului agreat de muncitori străini (100.000 lucrători anual), menţionează sursa.
Mai puţin formal decât o masă oficială şi mai rapid, Business Breakfast la Palatul CCIB este un model de networking ce oferă participanţilor posibilitatea de a se întâlni într-un cerc restrâns cu autorităţi de reglementare şi consultanţi de top şi de a identifica noi oportunităţi de afaceri. Următoarea ediţie a Business Breakfast cu tema "Aspecte cheie privind noua raportare de sustenabilitate" va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB, pe 3 aprilie, la ora 9,00, anunţă CCIB în comunicat.