Curtea Constituţională a României (CCR) a decis, joi, că este constituţională Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, după ce a respins sesizarea formulată de 88 de deputaţi PNL, USR şi PMP.
Preşedintele CCR, Valer Dorneanu, a declarat, potrivit Agerpres: "Am respins obiecţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. Soluţia este în consensul practicii noastre obişnuite în această materie. Dar, nu practica ne-a determinat să dăm această soluţie, ci faptul că sunt neîntemeiate criticile. Criticile în ceea ce priveşte regulamentul - că nu s-au respectat zilele şi orele prevăzute acolo - nu sunt chestiuni de constituţionalitate şi nu sunt chestiuni pe care să le verifice Curtea Constituţională. Pentru noi, ar fi o chestiune de neconstituţionalitate prevederea din regulament (al Camerei Deputaţilor - n.r.) care nu asigură o dezbatere sau aplicare a legii şi Constituţiei în spiritul ei. În ceea ce priveşte celelalte critici - că ar fi fost abordate probleme de lege organică - nici acestea nu sunt întemeiate, pentru că, din cuprinsul proiectului de lege, nu rezultă că s-ar dori abordarea unor asemenea chestiuni sau mai ales că Guvernul nu ţine cont de chestiunea constituţională de a aborda domeniul legii organice".
Potrivit acestuia, legea de abilitare trebuie să precizeze doar domeniul de reglementare, iar dacă Guvernul va încălca Constituţia, ordonanţa respectivă poate fi declarată neconstituţională.
"Legea de abilitare trebuie să precizeze doar domeniul. Dacă, de pildă, ar fi prevăzut doar domeniul regimului general al proprietăţii sau domeniul organizării generale a învăţământului sau probleme de infracţiuni, era clar că ar fi fost neconstituţional acel text. Or, din modul în care a fost redactată, nu rezultă. Cel mult poţi să îţi imaginezi sau poţi să judeci subiectiv că aşa va vrea Guvernul. Dacă Guvernul va încălca spiritul Constituţiei, ordonanţa respectivă poate fi declarată neconstituţională pe acel domeniu", a spus Dorneanu.
El a adăugat că, în anumite perioade, Parlamentul poate delega competenţa sa legiuitoare pe anumite domenii şi în mod temporar.
"Nu se încalcă principiul separării (puterilor în stat - n.r.) pentru că însăşi Constituţia a admis şi a stabilit că în anumite perioade Parlamentul poate delega competenţa sa legiuitoare, nu definitiv şi nu în general, ci pe anumite domenii şi în mod temporar precum şi sub controlul Parlamentului. Conţinutul legii de abilitare este dezbătut şi oricare dintre ordonanţele care va fi dată va trebui să fie aprobată de Parlament. Şi nu e singura Constituţie care reglementează delegarea legislativă", a explicat preşedintele CCR.
Întrebat despre justificarea actualei sesiuni parlamentare extraordinare în condiţiile unei legi de abilitare constituţionale, Dorneanu a spus că Guvernul poate primi o lege de abilitare şi în timpul sesiunilor ordinare.
"Asta e o chestiune care priveşte activitatea Parlamentului şi nu mă pronunţ. Am fost şi preşedinte şi am apreciat când e cazul să convocăm sau nu o sesiune extraordinară. Convocarea sesiunii extraordinare nu are nicio implicare în privinţa sorţii legii de abilitare şi a dreptului Guvernului de a emite ordonanţe în această perioadă. Legea, într-adevăr a abilitat Guvernul de a emite ordonanţe simple pe timpul vacanţei parlamentare, dar Constituţia însă nu generalizează acest timp. Guvernul poate primi oricând o lege de abilitare, şi în timpul sesiunilor ordinare să emită ordonanţe simple", a punctat Dorneanu.
PNL, USR şi PMP au atacat, săptămâna trecută, actul normativ, susţinând că acesta nu respectă rigorile constituţionale.