Lucrătorii feroviari încep astăzi seria celor patru proteste care se vor încheia la finalul lunii martie şi prin care aceştia îşi exprimă nemulţumirea faţă de intenţia conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii de a menţine aceeaşi situaţie salarială existentă în prezent, se arată într-un comunicat de presă emis de Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România(FSTFR).
Protestele au loc astăzi, mâine, în 30 şi 31 martie, în faţa sediului Ministerului Transporturilor, între orele 10:00-12:00, iar unul dintre motive este şi tergiversarea aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al companiei CFR Călători, fapt care împiedică negocierea noului contract colectiv de muncă pentru perioada 1 aprilie 2022 -31 martie 2023 care să conţină două creşteri salariale: una în aprilie, la nivelul indicelui de inflaţie din trimestrul doi al anului 2022, respectiv de 11% şi care să intre în vigoare la 1 aprilie, a doua salarială de 24% din ianuarie 2023. Prin cele două creşteri salariale, care vor totaliza 35%, vor duce la implementarea legii 195/2020 privind statutul personalului feroviar, act normativ amânat succesiv de la aplicare de către guvern în ultimii doi ani, prin ordonanţele de urgenţă trenuleţ aprobate înainte de următorul an fiscal-bugetar.
"În consecinţă, protestăm deoarece în anul 2021 - an ce a fost declarat Anul Căilor Ferate europene de către Uniunea Europeană - premierul de atunci, Florin Cîţu, şi ministrul Cătălin Drulă au dorit distrugerea CFR Călători, şi, deoarece cei doi nu au reuşit acest lucru, actuala conducere a Ministerului Transportului a permis ca CFR Călători să fie subcompensată masiv pentru prestaţiile efectuate (in ciuda creşterii explozive a preţurilor la electricitate, gaze naturale şi carburanţi), fapt care are efect negativ asupra salarizării şi politicii de personal a principalului operator feroviar de transport de persoane din ţara noastră. Subcompensarea trebuie acoperită cu diverse eficientizări ale angajaţilor companiei, eficientizări care în acest an practic sunt insuficiente deoarece societatea este tehnic vorbind chiar furată de venituri importante din încasările pe care trebuia să le facă. Protestăm pentru că nu avem achiziţionate pe fondurile europene din exerciţiul financiar 2014-2020 prelungit încă trei ani pâna în 2023, nici un tren nou şi pentru că pentru exerciţiul financiar 2021- 2027 şi prin PNRR sunt insuficiente proiecte pentru înlocuirea trenurilor vechi cu trenuri noi de către Autoritatea de Reformă Feroviară pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători români, deşi fonduri europene există şi sunt suficiente pentru achiziţia trenurilor noi. Protestăm deoarece nu există contractul de prestări servicii publice în transportul feroviar de călători pe 10 ani pentru operatorii de transport feroviar de călători români existenţi pe piaţă în anul 2022 şi care sa fie anunţat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, contract care să cuprindă şi investiţii anuale în materialul rulant al operatorilor de transport feroviar de călători din ţara noastră, care să permită dotarea acestora cu trenuri noi pentru exercitarea unei concurenţe loiale cu operatorii străini", se arată în comunicatul de presă emis de FSTFR.
Reprezentanţii angajaţilor mai arată că există o problemă reală de personal calificat în cadrul CFR Călători, în special la mecanicii de locomotivă, mai ales în condiţiile în care la nivelul companiei de stat nu mai este permis cumulul pensiei cu salariul, iar conducerea societăţii nu s-a preocupat de formarea şi angajarea unor mecanici tineri, dar nici de angajarea unor mecanici care şi-au plătit singuri cursurile de formare profesională.