Mecanismele de funcţionare ale instituţiilor implicate în buna funcţionare a Programului Operaţional Sectorial Dezvoltare Resurse Umane (POS DRU) continuă să fie deficitare, ele constituind principala cauza a nivelului foarte scăzut de absorbţie a fondurilor structurale, susţin membrii Centrului de Cercetare şi Dezvoltare Socială Solidaritatea. Potrivit acestora, "problema cea mai importantă o constituie lipsa sprijinului de care au nevoie organizaţiile care implementează proiectele, dublată de piedicile ridicate de instituţiile statului, care ar trebui să susţină beneficiarii implicaţi în aceste activităţi".
Reprezentanţii Centrului de Cercetare propun, în acest sens, suplimentarea susţinerii implementării proiectelor, prin creşterea cuantumului prefinanţării la 50%, urmând ca diferenţa de 20% să fie acordată în timpul derulării proiectului, şi îmbunătăţirea mecanismelor de acordare a acesteia.
De asemenea, aceştia consideră că este necesară introducerea unui sistem de salarizare flexibil, bazat în special pe eficienţă, care să permită câştiguri salariale direct proporţionale cu rezultatele şi creşterea numărului de salariaţi.
"Lipsa rambursării TVA până la această dată pune în mari dificultăţi beneficiarii în ceea ce priveşte susţinerea cash-flowului", mai subliniază membrii Centrului de Cercetare, care solicită ca soluţie urgentă pentru deblocarea acestor sume posibilitatea de a suporta TVA din prefinanţare şi din rambursări ori introducerea unui mecanism de compensare a datoriilor către stat cu sumele pe care statul le datorează organizaţiilor care implementează astfel de proiecte.
Alte două propuneri ar fi reducerea termenului de rambursare la 20 de zile şi introducerea unor penalităţi pentru întârzierea rambursărilor similare celor pe care beneficiarii trebuie să le plătească, în cazul întârzierii plăţii datoriilor către stat şi introducerea unui mecanism de sprijin din partea statului, pe structura unui fond de garantare, care să deschidă posibilitatea obţinerii unor credite pentru susţinerea cash flow-ului de la băncile comerciale pe baza contractului de finanţare şi a cererilor de rambursare.
Pe lângă reducerea birocraţiei, sursele citate mai consideră necesare prevederea cheltuielilor pentru depozitarea arhivelor rezultate în urma desfăşurării proiectelor, compatibilizarea sistemelor informatice, precum şi clarificarea numeroaselor aspecte ambigui ce îngreunează implementarea proiectelor prin care sunt solicitate fonduri structurale.