CFR Marfă raportează, pentru primul semestru al anului, o cifră de afaceri de 356 milioane lei, în creştere cu 36% faţă de aceeaşi perioada a anului trecut, şi un profit operaţional de aproximativ 77 milioane lei, arată un comunicat al companiei, conform news.ro.
În prezent, parcul inventar CFR Marfă este de 27.243 de vagoane şi 907 locomotive şi foloseşte circa 8.500 de vagoane şi 220 locomotive. Peste 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societăţii se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitaţii care se repetă succesiv.
"În primul semestru al anului 2023 CFR Marfă raportează rezultate pozitive în continuarea celor din 2022, respectiv 356 milioane lei cifră de afaceri, o creştere cu 36% faţă de aceeaşi perioada a anului trecut şi un profit operaţional de aproximativ 77 milioane lei", arată un comunicat CFR Marfă, operatorul naţional de transport feroviar de marfă.
Pe de altă parte, valoarea totală a ajutorului de stat pe care CFR Marfă îl datorează statului român este de circa 2,6 miliarde lei, sumă compusă din: 1 miliard de lei datorie către ANAF, respectiv 1,6 miliard de lei către Compania Naţională CFR SA - gestionarul de infrastructura. Această valoare a datoriilor a fost stabilită prin Decizia Comisiei Europene în februarie 2020, la care se adăugă penalităţi, ajungând în prezent la aproximativ 3,63 miliarde lei.
"Este prima oară de la începutul mandatului meu când comunicăm rezultate financiare. Am decis să facem asta ca parte din strategia de a comunica transparent situaţia CFR Marfă precum şi eforturile echipei de a redresa compania şi a o transforma într-una eficientă din punct de vedere financiar şi operaţional. CFR Marfă vine cu datorii istorice majore, pe care, datorită rezultatelor financiare bune din ultimul an, a început să le achite. Astfel, în perioada 1.03.2022-15.06.2023 CFR Marfă a achitat către ANAF aprox. 155 mil lei iar către CFR SA achită constant datoriile curente, respectând convenţiile de eşalonare la plata a datoriilor asumate de comun acord. CFR Marfa efectuează de asemenea plăti la zi către Bugetul de Stat care sunt direcţionate pentru stingerea obligaţiilor de plată în ordinea vechimii lor, conform legislaţiei în vigoare", a declarat Daniel Apostolache, care din martie 2022 ocupă funcţia de Director General al CFR Marfă SA.
CFR Marfă a iniţiat un proces de privatizare în anul 2013 care nu a fost finalizat şi a presupus la momentul respectiv majorarea capitalului social prin conversia în acţiuni a obligaţiilor fiscale ale CFR Marfa administrate de către ANAF, precum şi preluarea obligaţiilor fiscale ale CFR SA către ANAF în contul datoriilor CFR Marfa către administratorul de infrastructură. Aceste sume au fost considerate de Comisia Europeana drept ajutor de stat ilegal şi trebuie rambursate.
În martie 2022, odată cu aprobarea actului adiţional la concordatul preventiv, valoarea totala a ajutorului de stat a ajuns la 3,8 miliarde lei, ca urmare a acumulării de dobânzi penalităţi şi a întârzierii deciziei de stabilire a modalităţilor de recuperare a ajutorului de stat. În prezent, iulie 2023, ajutorul de stat ce trebuie rambursat este de 3,63 miliarde lei, deci în uşoară scădere.
"În contextul creşterii accelerate a valorii ajutorului de stat am luat decizia de valorificare a vagoanelor şi locomotivelor, în conformitate cu art. 248 pct. 1 din Codul de Procedura Fiscală în vigoare. Acesta precizează faptul ca valorificarea bunurilor sechestrate poate fi făcută de către debitor cu acordul organului de executare silită, astfel încât să asigurăm o recuperare corespunzătoare a creanţei fiscale", a continuat Daniel Apostolache, director general CFR Marfă SA.
Vagoanele şi locomotivele aflate sub sechestru asigurator ANAF încă din martie 2020, nu sunt utilizate în activitatea curenta a societăţii, acestea se află în conservare, cu reparaţiile neefectuate în termen, pentru că valoarea reparaţiilor este mai mare de 60% din valoarea de înlocuire.
În prezent parcul inventar CFR Marfă este de 27.243 de vagoane şi 907 locomotive. Compania foloseşte în activitatea curentă cca 8.500 de vagoane şi 220 locomotive.
Diferenţa între parcul inventar al CFR Marfa şi parcul activ generează taxe, impozite şi costuri majore pentru pază şi utilităţi. În prezent peste 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societăţii se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitaţii care se repetă succesiv.
Procesul de valorificare a vagoanelor prin intermediul ANAF a început în luna mai 2022, iar până în prezent s-au valorificat şi facturat 1.274 vagoane. Preţul evaluat iniţial al acestora a fost de 42,88 milioane lei, s-au valorificat la o valoare de 27,92 milioane lei reprezentând practic un procent de aproximativ 64%.
"În vederea stingerii ajutorului de stat, suntem nevoiţi să intensificăm efortul de valorificare a activelor excedentare, urmând să valorificăm şi navele ferryboat Mangalia şi Eforie prin licitaţie publică, în cadrul procedurii de concordat preventiv", precizează compania.
Valorificarea celor 7.157 de vagoane si 508 locomotive aflate sub sechestru ANAF vine în scopul maximizării veniturilor şi accelerării procesului de stingere a ajutorului de stat, avand in vedere faptul ca nerambursarea acestuia conduce la creşterea penalităţilor.
CFR Marfă a primit 23 de oferte in cadrul acestei actiuni. Din cele 7.157 de vagoane si 508 locomotive din anuntul de valorificare s-au primit oferte pentru 1.224 de vagoane, respectiv pentru 212 locomotive. Ofertele au fost inaintate către ANAF şi a fost solicitat acordul de valorificare in conformitate cu prevederile Codului de Procedura fiscala.
În continuare procedura se va relua, pe măsură ce vor fi valorificate mijloacele fixe, cu termene de depunere a ofertelor comunicate ulterior, până la epuizarea lotului de vagoane şi locomotive menţionat.
"În plus faţă de cele menţionate mai sus, în această perioadă am renegociat toate contractelor comerciale şi le-am adus în marja de profit, am atras noi clienţi şi în general am utilizat riguros resursele materiale şi investim în derularea activităţilor de exploatare care generează plusvaloare", a concluzionat Daniel Apostolache.