O asociaţie de automobile din China colectează date cu privire la preţul tuturor maşinilor străine vândute în ţară, realizând astfel o analiză pe care urmează să o înmâneze unei agenţii guvernamentale ce a amendat mai multe companii pentru stabilirea preţurilor (cartel) în diverse sectoare, de la producţia de lapte praf la cea de bijuterii, conform Reuters.
Asociaţia Dealerilor de Automobile din China (CADA) a realizat începând de anul trecut această cercetare pentru Comisia Naţională de Dezvoltare şi Reformă (NDRC), conform afirmaţiilor făcute de Luo Lei, secretar general adjunct al asociaţiei. Luo a declarat că NDRC vrea să afle dacă producătorii auto au stabilit un preţ minim de vânzare cu amănuntul pentru dealerii din China, măsură considerată că ar putea contraveni legii anti-monopol.
NDRC a refuzat să facă vreo afirmaţie cu privire la examinarea pieţei auto. La rândul lor, directorii de companii auto străine au declarat că nu au ştiinţă despre vreo cercetare a pieţei pe care ei activează, realizată de CADA, ori de vreo anchetă pregătită de NDRC.
Conform spuselor lui Luo, asociaţia şi-a îndreptat atenţia către autoturismele importate şi cele produse de companiile străine în asociaţie cu partenerii lor locali. "Analizăm toate brandurile, inclusiv pe cele importate şi mărcile fabricate de societăţile mixte locale", a afirmat Luo, fără să ofere detalii privind momentul exact la care CADA a început cercetarea, când ar putea s-o finalizeze, ori de ce durează atât timp. Luo a menţionat, însă, că asociaţia a constatat o diferenţă mare între preţurile autoturismelor importate în China şi preţurile internaţionale ale acestora.
Un oficial CADA, care a dorit să rămână anonim, a afirmat, citat de Reuters, că asociaţia colectează date cu privire la preţurile interne şi cele internaţionale ale unor branduri, dar şi informaţii privind marjele de profit, costurile companiilor auto şi diversele taxe aplicate vehiculelor.
Producătorii străini şi partenerii lor din China deţin circa trei sferturi din piaţa de profil a acestei ţări. Importurile privesc în special autovehicule de lux, care au reprezentat 5,7% din totalul autoturismelor vândute în China, anul trecut.