Consiliul Concurenţei a câştigat, la Curţile de Apel, cinci din cele şase procese cu companiile petroliere sancţionate, în urmă cu trei ani, cu 205 milioane de euro, a declarat preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.
O decizie finală în aceste procese urmează să fie dată, în acest an, de instanţa supremă, a precizat domnia sa, adăugând: "Noi, chiar dacă am dat o decizie, că am spus că a fost o înţelegere, un cartel între companii, totuşi fiecare caz este judecat separat. Noi am câştigat cinci procese la curţile de apel, şi am pierdut numai unul, în cazul ENI. Toate procesele intră anul acesta la Înalta Curte. Evident, noi am făcut recurs acolo unde am pierdut, iar companiile au făcut recurs acolo unde au pierdut ele şi aşteptăm cu încredere procedurile în faţa Înaltei Curţi".
Întrebat dacă există riscul restituirii amenzilor plătite de companii, în cazul în care Consiliul Concurenţei pierde procesele, Bogdan Chiriţoiu a răspuns că banii vor trebui returnaţi.
Potrivit Mediafax, preşedintele Consiliului Concurenţei a adăugat că, în general, procentajul de succes al instituţiei este bun în instanţă, iar anul trecut 90% din cazurile pe care s-a pronunţat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au fost câştigate.
Bogdan Chiriţoiu susţine: "Este o practică relativ recentă a instanţelor de a refuza suspendarea la plată a amenzilor. În cazurile mai vechi, cum ne dădea compania în judecată, se suspenda plata. De câţiva ani, instanţele sunt mai severe şi foarte rar au mai aprobat suspendarea plăţii, iar toate amenzile pe care le dăm sunt deja încasate de ANAF. Am văzut numai două decizii ale instanţei de suspendare a plăţii, pentru firme în insolvenţă".
În ianuarie 2012, Consiliului Concurenţei a sancţionat companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL România Petroleum Products şi Lukoil România cu amenzi în valoare totală de 880,5 milioane lei (205 milioane de euro), reprezentând aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010.
Bogdan Chiriţoiu a spus, la vremea respectivă, că instituţia pe care o conduce a constatat că există dovezi că respectivele companii s-au înţeles în perioada 2007-2008 să retragă de pe piaţă sortimentul de benzină ECO Premium, care le genera sub 20% din vânzări şi reprezenta mai puţin de 5% din cifra de afaceri.
Companiile au motivat decizia prin scăderea cererii pentru acest sortiment şi blocarea lanţului logistic.