Paisprezece bănci au fost amendate de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în urma unui control în domeniul serviciilor bancare. Băncile vor plăti 150 de mii de lei reprezentând sanc-ţiuni pentru încălcarea drepturilor consumatorilor, au declarat ieri reprezentanţii ANPC. Instituţia a hotărât derularea acestei acţiuni asupra a 20 de instituţii de credit după ce a primit 693 de reclamaţii de la clienţii băncilor anul acesta.
Plângerile clienţilor s-au referit la introducerea de către bancă a unor comisioane care nu erau prevăzute în momentul semnării contractului, tarife disproporţionate (spre exemplu perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese necesare consumatorului în cazul în care acesta efectua o rambursare anticipată, prin refinanţare externă), modificarea dobânzilor şi comisioanelor fără înştiinţarea clientului sau rambursări anticipate neoperate în cont, tranzacţii bancare eronate, lichidări de conturi neoperate. Clienţii băncilor au mai depus plângeri la ANPC şi pentru înregistrea lor în Biroul de Credit cu datorii pe care nu le aveau şi fără a fi înştiinţaţi. Alţi împrumutaţi au acuzat băncile că la lichidarea conturilor au fost obligaţi să plătească de mai multe ori aceleaşi comisioane şi penalităţi pentru rate deja achitate. Printre cele 693 de reclamaţii au fost şi informarea incorectă şi incompletă a consumatorilor cu privire la condiţiile de creditare înainte de semnarea contractului de credit, neafişarea comisioanelor bancare pentru operaţii curente sau deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare sau nerespectarea ofertelor publicitare. Clienţii au reclamat şi angajaţii băncilor cum că ar avea un "comportament abuziv" prin manifestarea unui limbaj grosolan sau pentru că au refuzat preluarea de reclamaţii, potrivit reprezentanţilor ANPC.
Cele 14 instituţii bancare, sancţionate de către ANPC sunt Banca Românească, BCR, ABN AMRO Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, UniCredit Ţiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffesen Bank, BRD-Groupe Societe Generale SA, CEC, Bancpost, OTP Bank România, Libra Bank şi Carpatica.
O parte din bănci nu a fost de acord cu decizia ANPC pe care a contestat-o în justiţie.
Una dintre acele bănci este şi Bancpost, care consideră amenda de 3000 de lei primită de la ANPC drept
"Am perceput un comison unui client pentru un serviciu suplimentar pe care ni l-a cerut >, a adăugat Mihai Bogza. Cu toate acestea, domnia sa consideră că există un dialog între reprezentaţii băncilor şi este de părere că actualele diferenţe dintre opinii se vor soluţiona în timp.
• Sub 10% dintre români ştiu ce înseamnă DAE
Numai 6,5% dintre cei care au contractat un credit bancar ştiu ce înseamnă dobânda anuală efectivă (DAE), arată un studiu comandat de Asociaţia Societăţilor Financiare - ALB România şi realizat de Grupul de Economie Aplicată (GEA) referitor la piaţa creditului din ţara noastră. Aproape 34% au dat alte definiţii decât costul total al împrumutului şi aproape 60% dintre ei nu au ştiut să explice termenul.
Conform studiului, 70% dintre cei care au contractat un credit spun că au citit întotdeauna contractele pe care le-au încheiat la primirea împrumutului, 15,5% au citit numai anumite paragrafe. Un procent de 14,5% nu au citit contractul de credit din diferit motive (se grăbeau sau li se părea inutil, pentru că nu puteau modifica nimic). La întrebarea "Când aţi citit contractul, aţi înţeles toate clauzele şi obligaţiile care derivă din respectivul contract, inclusiv toate comisioanele aferente împrumutului?", 70% dintre cei chestionaţi au menţionat că au înţeles tot, deoarece contractul era scris într-un mod uşor de înţeles. Numai 30% dintre împrumutaţiii care au citit contractul de credit spun că nu au înţeles anumiţi termeni sau au avut nevoie de consultant pentru a înţelege.
Comportamentul de plată al respondenţilor sondajului menţionat apare ca fiind unul foarte bun, 86,2% din împrumutaţii chestionaţi spunând că nu au întârziat niciodată cu plata unei rate, 6,4% au întârziat doar o singură dată, iar 4% au avut mai mult de o întârziere.
Întrebaţi dacă ar putea să strângă de urgenţă o mie de lei fără să apeleze la un împrumut de la o instituţie financiară, 76% au spus că nu s-ar descurca, iar 24% ar face rost de aceşti bani. Un procent de 46% dintre respondenţi spun că nu îşi pot permite nici un fel de rată, 8% şi-ar permite să plătească o rată de peste 350 de lei şi 6% spun că ar putea plăti sub 20 de lei într-o lună.
• ANPC va iniţia o lege pentru protejarea clienţior băncilor
După controlul efectuat şi după o serie de întâlniri cu reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor, ANPC a hotărât iniţierea unei legi cu măsuri de protecţie a consumatorilor de servicii financiare.
Principalele prevederi ale legii iniţiate de ANPC reprezintă stabilirea unor comisioane stabile ca valoare, fixă sau procent, pe toată durata derulării unui contract de credit (aceste comisioane se pot modifica doar în sensul diminuării sau eliminării lor) şi stabilirea unei formule de calcul a dobânzii variabile pentru credite formată dintr-o dobândă de bază stabilită de bancă pentru produs plus o marjă de profit şi risc nemodificabilă, a anunţat, Dan Vlaicu, preşedintele ANPC.
Banca va avea obligaţia să informeze clientul în legătură cu modificarea dobânzii de bază prin intermediul unui extras de cont. La încheierea contractului clientul, poate opta pentru transmiterea extrasului de către bancă prin poştă sau păstrarea acestuia în cadrul unităţii de credit. În cel de-al doilea caz, clientul va avea acces la extras ori de câte ori îl solicită. După creşterea dobânzii de bază, împrumutatul poate să continue rambursarea creditului conform noilor condiţii, rambursarea anticipată sau transferul împrumutului la o altă bancă. "Era momentul ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor să stabilească dacă sunt respectate drepturile românilor care apelează la serviciile băncilor. Mutarea interesului nostru, ca instituţie, în domeniul atât de reclamat al serviciilor, va aduce beneficii consumatorilor", a declarat Dan Vlaicu.
La nivelul ARB şi ANPC s-a stabilit un grup de lucru operativ care va continua analiza şi va stabili procedura aplicării deciziilor luate,a adăugat reprezentatul ANPC. Un prim pas ar putea să îl constituie implementarea unui Cod de Bune Practici în domeniul bancar, decizie voluntară care aparţine băncilor, dar care reprezintă o condiţie pe piaţa financiară mondială.
Mihai Bogza, preşdintele Consiliului de Administraţie al Bancpost, atrage atenţia că măsurile ANPC ar putea determina o creştere a costurilor băncilor care vor afecta clienţii acestora şi prin urmare efectul lor nu va fi cel dorit. Domnia sa salută iniţiativele ANPC şi consideră că instituţia este în acest moment "în procesul de învăţare" în privinţa sistemului bancar. "Am vrea şi noi o lume perfectă cu o transparenţă totală dar trebuie să ţinem cont de faptul că economia noastră este una emergentă, nu putem şti cât va fi nivelul rezervelor minime obligatorii, cu cât vor fi remunerate sau cât va fi inflaţia", a adăugat Mihai Bogza.
1. Trebuia sa le fie retrase licentele de functionare
(mesaj trimis de Alexu în data de 02.07.2008, 09:58)
Astea nu sunt toate plangerile, am 3 plangeri la ANPC fara sa fi primit vreun nr de inregistrare ( se pare ca bancile au pile si acolo ) amenzile sunt simbolice. Cred ca chiar ANPC-ul ar fi trebuit amendat fiindca trebuia sa forteze bancile sa dea despagubiri clientilor , sa ii asiste juridic . Codoasa de BNR le permite ca pe langa DAE sa puna o groaza de comisioane asa ca degeaba scrii matale in articol ca nu stiu oamenii ce-i DAE , Eu am stiut si ? La ce mi-a folosit ? Am ramas cu o reclamatie de abuz a BCR , care nu a fost solutionata in nici un fel, rata la credit crescuse in 2 ani 25 % fara sa fi avut ceva promotional in prima parte. Bcr este cea mai jalnica Banca din Romania , nu ar trebui sa intre in nici un clasament in care se dau note dupa dae , fiindca ceea ce se plateste la final este cea mai mare pacaleala din Romania! Incercati sa fiti mai obiectivi in ceea ce scrieti, mergeti la banci cu oamenii sa vedeti ce patesc ! Mie nu mi-a primit rata la credit pana nu am dat 10000 un comision inventat peste noapte. Este un abuz sa conditionezi plata ratei de plata altor comisioane pentru care se da chitanta separat si care nu au legatura cu creditul. Toate bancile incalca ordonanta din feb 2007 in care sunt obligati sa anunte clientul pentru orice modificare a desfasuratorului. Nici o banca nu instiinteaza clientul ci il trimite la sediu sa ceara hartiile desi in ordonanta scrie clar ca banca trebuie sa o faca in scris , mail sau sma la adresa din contract! ASTEPT UN ARTICOL ADEVARAT SI NU UNUL CU : AM AUZIT CA ........
1.1. NU TE OBLIGA NIMENI SA FACI CREDIT... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de ADRIAN în data de 04.07.2008, 11:03)
AM SI EU O INTREBARE PENTRU DOMNUL ALEXU, DACA TOT ARUNCA CU NOROI IN STANGA SI IN DREAPTA SI SE DA ATAT DE CUNOSCATOR AL SISTEMULUI BANCAR AL DAE , ETC...IN MOMENTUL CAND A FACUT CREDITU SI A AVUT NEVOIE DE BANI DE CE NU S-A INFORMAT SI A ALES CITEZ:''CEA MAI JALNICA BANCA DIN ROMANIA''? INSEAMNA CA A ALES IN NECUNOSTINTA DE CAUZA;ACEASTA ESTE MAREA PROBLEMA A ROMANULUI CA NU SE INFORMEAZA SI DIN ACEL PROCENT DE 76% CARE SUSTIN CA AU CITIT PE INDELETE CONTRACTUL DE CREDIT VA ASIGUR CA DOAR UN PROCENT DE MAXIM 2% FAC ACEST LUCRU.SEMNEAZA BLIND SI DUPA SE PLANG CA NU AU FOST INFORMATI.
1.2. nu ai dreptate (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de paul_ciprian în data de 16.07.2008, 20:34)
asta sa o crezi tu ....eu am facut la otp un credit si vreau sa spun ca am citit contractul in care nu se spune nimc de dobanda ....am cerut o dobanda fixa pe toata perioada contractului si m-am trezit cu una variabila [daca stii ce-i aia] asa ca las-o moarta la noi bancile fac legea