Politicilor de susţinere prin finanţare pentru industria locală americană li se adaugă măsuri de protecţie comerciale semnificative, iar taxele vamale de 100% pentru automobile electrice produse în China arată că Joe Biden percepe acest stat drept un jucător ameninţător pentru baza industrială locală, arată Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România.
Viziunea lui Joe Biden reprezintă, de altfel, un punct comun cu Donald Trump. Fostul preşedinte a propus în campanie un nivel de 10% pentru taxele vamale din orice destinaţie, ajungând la 60% pentru bunuri provenind din China, dar şi de 100% pentru "fiecare maşină care trece graniţa".
Se dublează, prin pachetul de măsuri anunţat, taxele vamale pentru panouri solare, ajungând la 50%, iar cele pentru anumite produse de aluminiu şi oţel ajung la 25%, mai mult decât triplu faţă de nivelul anterior de 7,5%.
Volumul de importuri vizat de măsuri este de 18 miliarde de dolari, o cotă de 4,2% din importurile de 427 de miliarde de dolari din China anul trecut, însă din acestea, ponderea auto electrice este foarte redusă.
Pe de altă parte, producătorul de baterii CATL a vorbit luna trecută despre un produs nou care permite în 10 minute încărcarea suficientă pentru o autonomie de aproape 600 km, astfel că autorităţile iau măsuri pentru un aşteptat val de importuri viitoare.
Companiile chineze produc deja automobile relativ mai ieftine, cu exporturi în creştere în Europa, America Latină şi Asia. BYD, companie la care a investit şi Warren Buffett, oferă pe piaţa din China un automobil electric compact la un preţ de sub 15.000 dolari.
În SUA, comentariile primite în perioada de consultare publică au fost în mare parte transmise de oameni de afaceri şi îndreptate împotriva măsurilor anunţate, menţionând riscurile la adresa inflaţiei.
Într-adevăr, într-o perioadă delicată, în care procesul de scădere a inflaţiei întâlneşte un "drum accidentat", decizia autorităţilor din SUA demonstrează o preocupare intensă faţă de abilităţile concurenţiale ale unui adversar pe scena geopolitică, arată consultantul de strategie din cadrul XTB România.
Compromisul pe care l-ar accepta cetăţenii, beneficii pe termen lung
La fel ca mulţi oficiali din UE, Wendy Cutler, fost reprezentant în United States Trade Representative (USTR), instituţie care se ocupă cu negocieri comerciale, a declarat că "filmul acesta s-a mai văzut înainte". Cutler a menţionat panourile solare, oţelul şi aluminiul - aluzie la comprimarea industriilor locale în urma unei revărsări de produse ieftine din China.
Compromisul pe care cetăţenii americani îl vor - în opinia sa - înţelege şi accepta ar fi de a îndura o perioadă de preţuri mai mari pentru a întări, pe termen lung, baza de producţie locală. Acest lucru s-ar traduce în beneficii asupra economiei, Cutler adăugând că se răspunde la o "inundare" a pieţei care nu ţine de concurenţă, ci de practici incorecte.
Deşi relaţiile cu CEO-ul Tesla nu sunt printre cele mai bune, administraţia Biden pare că a auzit mesajul direct al lui Elon Musk: firmele de automobile electrice din China îşi vor "demola" rivalii, în lipsa unor bariere vamale adecvate. Războiul preţurilor şi cotaţia în scădere a Tesla au ajutat administraţia să vadă direct pericolul indus de competiţia acerbă cu automobilele produse în China, punctează Claudiu Cazacu.
Tesla a operat mai multe tăieri de preţuri, pentru unele modele cu peste 20%. Companii precum GM şi Ford au înregistrat pierderi din segmentul electric. În primul trimestru al acestui an, Ford a pierdut 1,3 miliarde de dolari din acest segment, chiar fără includerea unor cheltuieli. Acţiunile Ford au scăzut cu 0,1% anul acesta, în timp ce indicele bursier S&P500 a avansat cu 11,9% şi e la niveluri record. Tesla o duce şi mai rău: acţiunile au pierdut 29,6% anul acesta.
Barierele vamale sunt o veste bună pentru investitorii în companiile auto din SUA, dar efectele se vor vedea într-un orizont de timp îndelungat, de ordinul anilor, şi trendul acţiunilor pe termen scurt şi mediu va depinde de o serie de alţi factori. Astfel, riscul de volatilitate nu dispare.
Printre altele, provocările ţin şi de apetitul "răcorit" al consumatorilor. În trimestrul I în SUA vânzările au crescut cu 2,6% faţă de anul trecut, sub ritmul total al pieţei de 5%, subliniază consultantul de strategie din cadrul XTB România.
În prezent, fără taxe în Europa, doar investigaţii
Cum va fi afectată Europa, însă, rămâne o temă în discuţie. China urmează să construiască o fabrică în Ungaria, unde BYD are deja facilităţi de producţie pentru autobuze electrice. Vizita recentă a preşedintelui Xi în Ungaria şi Serbia a deschis şi mai larg poarta investiţiilor.
Vor fi auto chineze produse în Europa supuse unor taxe vamale mai puternice? Europa are deja o investigaţie în curs asupra ajutoarelor de stat pentru sectorul auto din China, care ar putea prefigura taxe vamale noi. Cât de devreme se va întâmpla acest lucru nu e încă clar, dar estimările noastre vizează o probabilitate ridicată pentru acest an, posibil chiar în vară, arată Claudiu Cazacu.
Recent, a debutat o nouă investigaţie în privinţa unor produse de oţel, dar şi de tehnologie pentru energie curată, care ar putea impune taxe vamale provizorii peste 7-8 luni. La fel ca în SUA, sunt vizate şi domenii precum panourile solare sau unele echipamente medicale.
Procesul de fragmentare al pieţei globale pare a fi în plină desfăşurare. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna că revenirea la nivelurile foarte scăzute ale inflaţiei, în mare parte a ultimelor două decenii, va fi greu de realizat.
În acelaşi timp, tendinţele de relocalizare a producţiei ar continua, cu eforturi importante în rescrierea lanţurilor de aprovizionare şi câştigători în SUA şi potenţial în Europa, în domenii specifice. Pentru segmentul auto european, cu investiţii masive în trecerea la modele electrice care au erodat profitabilitatea, taxe vamale ar fi salutate de investitori.
Dincolo de sectoare şi companii câştigătoare, mediul global ar deveni mai incert, cu posibile măsuri de răspuns din partea Chinei. În anii următori, o reducere a toleranţei la riscuri ar putea creşte volatiliatea pe burse şi face mai dificilă poziţionarea participanţilor la piaţă pentru a obţine profit.