Criza COVID-19 a adus tehnologia în prim plan pentru sectorul financiar şi nu numai, companiile văzând cum progresul anticipatpe doi sau trei ani este astfel comprimat în două sau trei luni. Ce înseamnă acest lucru pentru fintech la nivel global în 2021?
1. Riscuri în creştere pentru utilizarea Inteligenţei Artificiale (IA) şi a datelor
Autorităţile globale de reglementare continuă să publice îndrumări şi recomandări; în unele jurisdicţii a intrat deja în vigoare legislaţia specifică, fiind aşteptată şi în Uniunea Europeană în 2021.
Ce urmează?
• Utilizarea datelor de către instituţiile financiare şi companiile tehnologice, inclusiv algoritmii pentru luarea deciziilor,vor fi în continuaresub monitorizarea autorităţilor de reglementare, a persoanelor afectate şi a organizaţiilor care militează pentruprotecţia confidenţialităţii.De asemenea, companiile care utilizează IA şi datele vor fi supuse unei atenţiisporite pe legislaţiaantitrust;
• 2021 ar puteaînregistra mai multe procese colective şi reclamaţii legate de utilizarea datelor cu caracter personal, instanţele analizând măsurile de compensare. Sunt de aşteptat şi revendicări ce decurg din utilizarea sau schimbul de date cu scopul de a gestiona criza COVID-19.
• Pentru guverne, autorităţi de reglementare şi organismeindustrialela nivel global, încrederea şi atenţia publicului sunt prioritare. Companiile trebuie să se concentreze asupra impactului asupra consumatorului şi să utilizeze instrumente bazate pe IA concepute pentru un anumit tip de consumator, pentru a evita cenzura.
2. Plăţi
Anul trecut, segmentul plăţilor şi reglementarea acestuia au revenit în prim plan. Impactul COVID-19 asupra obişnuinţelor de consum şi scandalul Wirecardau fostdoar doi dintre factorii determinanţi.
Ce urmează?
• Prin implementarea unor mecanisme solide de protecţie, este asigurată rambursarea fondurilor către clienţi în cazul insolvenţei firmelor de servicii de plată. Pentru autorităţile de reglementare, managementul prudenţial al riscurilor şi mecanismele de protecţie implementate de firmele de plăţi reprezintă o prioritate în 2021.
• Înfiinţarea noilor autorităţi de reglementare a "Big Tech" şi cadrele legislative dedicate, cum este Digital Markets Act propus de Uniunea Europeană, vorinfluenţa capacitatea jucătorilor cheie din piaţa de tehnologie de a se impunela implementarea de noi produse financiare.
• Modelul "cumpără acum, plăteşte mai târziu" popularizat de firme precum Klarnas-a consolidat în pandemie. Sunt de aşteptat o creştere a activităţii M&A şi aproceselor de listare, mai multe îndrumări pentru consumatori, aplicarea reglementărilor şi, posibil, o reglementare mai strictă.
3. Rezilienţa operaţională
Pentru autorităţile de reglementare, asigurarea continuităţii serviciilor cheie pentru afaceri rămâne prioritară. Prin creşterea gradului dedigitalizarea experienţei clienţilor, mai multă automatizare şi utilizarea sporită a furnizorilor terţi, toate companiile sunt expuse riscului de a se confrunta cu blocaje tehnologice.
Ce urmează?
• Autorităţile de reglementare vor implementa din ce în ce mai mult recomandările existente în reglementările specifice. În Marea Britanie, autoritatea de profil se pregăteşte să publice o decizie prin care impune companiilor să identifice serviciile de afaceri importante şi să testeze cu atenţie planurile de urgenţă. În Singapore, îndrumările existente pentru bănci privind externalizareavor fi în curând legiferate ca cerinţe obligatorii din punct de vedere juridic.
• Măsurile de aplicare a legilorprivind întreruperile operaţionale s-ar putea intensifica. Autorităţile de reglementarea ar putea responsabilizacompaniile pentrueşeculreacţiei la provocările COVID-19.Aceleaşi întreruperi tehnologice (şi criticile atrase din partea autorităţilor de reglementare) ar putea atrage pretenţii civile.
• În octombrie 2020, Comisia Europeană a prezentat propunerea sa privind rezilienţa operaţională digitală (DORA) pentru armonizarea normelor care vizează riscul IT&C în domeniul financiar. Aceasta va include crearea unui cadru UE pentru supravegherea furnizorilor terţi de servicii IT&Cde importanţă "critică", precum cloudcomputing, platforme de analize de date sau software. În 2021,firmele trebui să înceapă să ia măsuripentru conformare.
4. Dezvoltări în Crypto şi CBDC (Central Bank Digital Currency)
Autorităţile de reglementare continuă să lucreze pentru aducerea cripto-activelor sub incidenţa reglementărilor legislative, inclusiv în Emiratele Arabe Unite, unde Clifford Chance a contribuit la dezvoltareanoului regim privind cripto-activele. Se presupune că dezvoltarea segmentului de finanţare descentralizată (DeFi),care aspiră să creeze prin tehnologia blockchaino alternativă globală peer-to-peer la finanţarea tradiţională, a atras investiţii crypto nereglementate de miliarde de dolari.
Ce urmează?
• Printre altele, înăsprirea cerinţelor de reglementareAML (Anti Money Laundering) aplicabile cripto-activelor la nivel global şi o serie de discuţii cu privire la propunerea UE privind reglementarea pieţelorde cripto-active (MiCA), consultarea Marii Britanii cu privire la abordarea sa pentru reglementarea cripto-activelor şi a stablecoins, precum şi propunerea Hong Kong-ului de a introduce un regim de licenţiere pentru furnizorii de servicii pentru active virtuale.
• Mai multe economii se apropie de momentul emisiei la scară largă a CBDC. În ianuarie 2021, Banque de France a confirmat că a pilotat cu succes utilizarea unui CBDC pentru decontarea de acţiuni din fondul monetar, iar programul pilot al Băncii Populare din China pentru CBDC (Renminbi digital) a fost extins la mai multe oraşe, inclusiv Beijingul, în urma testelordinShenzhen şi Suzhou. Rezerva Federală a Statelor Unite a anunţat, de asemenea, că investighează în mod activ modul în care tehnologiaregistruluidistribuit ar putea fi utilizată pentru digitalizarea dolarului.
• În Statele Unite, autorităţile de reglementare vor examina îndeaproape platformele DeFi. Sunt de aşteptat noi iniţiative de reglementare şi conformare împotriva platformelor de tranzacţionare a cripto-activelor din SUA şi din afara SUA. De asemenea, vom vedea noi evoluţii în războiul pentru jurisdicţia în reglementarea activităţilor valutare virtuale dintre autorităţile federale şi cele de stat.
5. Fintechsustenabil
În sectorul financiar se remarcă un accent sporit asupra problemelor de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG). Evoluţiiledin cadrul de reglementare, cum sunt taxonomia verde şi planul de stimulare al Comisiei Europene, precum şi interesul manifestat de sectorul privat şi de către consumatori contribuie la stimularea schimbării înainte de conferinţa ONU dedicată schimbărilor climatice (COP26)din noiembrie 2021.
Aspectele ESG şi provocările abundă pentru fintech, începând cu amprenta de carbon a Bitcoin, problemele culturale şi etice provocate dedezvoltarea de produse utilizând date personale sau IA, precum şi valoarea pe care o poate generafintech în domeniul incluziunii sociale.
Ce urmează?