Clubul Fermierilor Români apreciază acordul realizat cu MADR privind implementarea pe termen scurt a unui plan de acţiune care să vizeze salvarea fermelor româneşti

A.F.
Comunicate de presă / 16 ianuarie

Clubul Fermierilor Români apreciază acordul realizat cu MADR privind implementarea pe termen scurt a unui plan de acţiune care să vizeze salvarea fermelor româneşti

Clubul Fermierilor Români apreciază comunicarea şi dialogul deschis propus în ultima perioadă de către Guvernul României şi Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale atât protestatarilor, fermieri din toate regiunile ţării care se confruntă cu diferite situaţii vitale în continuarea activităţii economice, cât şi asociaţiilor profesionale, care şi-au consolidat încă o dată puterea de reprezentare în sectorul agricol, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatului, aceştia au propus decidenţilor politici mai multe propuneri de redresare a situaţiei nefavorabile pe care o traversează astăzi afacerile agricole româneşti.

Planul de acţiuni propus de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale reprezintă o direcţie strategică pe termen scurt de redobândire a competitivităţii fermelor româneşti într-un context regional foarte delicat, în care cumulul de factori externi agriculturii au condus la falimentul şi insolvenţa multor agenţi economici din domeniu.

Clubul a fost şi rămâne solidar cu acţiunile realizate în ultima perioadă de către fermierii români, sub presiunea impactului acestei crize care a condus la realizarea unui protest de amploare la nivel naţional. Acum este momentul în care negocierile au ajuns la un consens, s-a oferit un plan asumat politic care urmează să se concretizeze şi să se pună în aplicare conform calendarului agreat de părţi. Aşteptăm şi urmărim implementarea acestui plan de acţiuni care vizează salvarea fermelor româneşti.

S-au desfăşurat multiple discuţii în ultima perioadă, în dialogul deschis cu reprezentanţii sectorului public, în contextul acestor proteste şi nu numai, în scopul identificării şi stabilirii unor măsuri pe care ministerul le poate adopta, modul în care celelalte ministere de resort pot contribui la sprijinirea antreprenorilor din sectorul agricol, precum şi cadrul prin care regulamentele europene pot accepta transpunerea propunerilor venite din partea fermierilor români.

Măsurile propuse şi acceptate de către mediul asociativ urmează să fie implementate la termenele stabilite în cadrul întâlnirii de astăzi, 15 ianuarie 2024, pe baza unui calendar clar definit. De asemenea, Clubul a susţinut astăzi o serie de propuneri privind redresarea afacerilor din sectorul agricol pe termen scurt şi mediu, o parte dintre acestea regăsindu-se pe lista menţionată anterior, altele urmând să fie analizate într-un parteneriat cu diferite ministere de resort.

Lista propunerilor de redresare a sectorului agricol transmise la începutul negocierilor de Clubul Fermierilor Români pe termen scurt şi mediu sunt următoarele:

1.Oferirea diferitelor avantaje fiscale dedicate sectorului agricol: suspendarea ratelor aferente afacerilor agricole afectate de secetă, abrogarea OUG 115/2023, art 84, alineatul 7 (solicităm menţinerea deducerii de 40% din venitul aferent arendei, modificarea la 20% implicând costuri suplimentare pentru fermieri într-o perioadă dificilă).

2.Acordarea subvenţiilor APIA aferente anului 2023 până la finalul lunii februarie 2024, inclusiv pentru fermierii aflaţi în eşantionul de control clasic şi prin teledetecţie, precum şi accelerarea proceselor pentru compensările financiare asociate celorlalte scheme de plată directă (eco-scheme, măsuri de agro-mediu etc.).

3.Compensarea pierderilor fermierilor afectaţi de perturbarea majoră a pieţei cerealelor, determinată de importul cerealelor ieftine din Ucraina, care nu respectă standardele UE şi pot pune în pericol siguranţa alimentară, precum şi de tranzitul cerealelor şi oleaginoaselor ucrainene: minim 60 EURO/tonă comercializată, prin acordarea unui ajutor de stat, conform cadrului de ajutor de stat adoptat de Comisia Europeană, care permite ca statele membre să acorde până la 280.000 Euro/fermă şi până la 2,5 milioane EURO/IMM din industria agroalimentară. Evidenţiem diferenţa între preţurile bursiere şi cele oferite fermierilor români de traderi în Portul Constanţa.

4.Oferirea unor subvenţii aferente pierderilor cauzate de volatilitatea preţurilor de comercializare a cerealelor şi oleaginoaselor în anul agricol 2023 - 3 EURO/tonă depozitată/lună, pentru perioada septembrie 2023-februarie 2024.

5.Oferirea unor linii de creditare avantajoase antreprenorilor din agricultură, cu garanţii guvernamentale care să permită fermierilor continuarea activităţii pentru anul curent până cel târziu la finalul lunii ianuarie - lansarea operaţională a Creditului Agricol şi Creditul Fermierului.

6.Continuarea programelor AGRO IMM INVEST şi RURAL INVEST prin creşterea plafoanelor de garantare şi a plafonului de ajutor de stat anual aferent fiecărui agent economic din sectorul agricol, în cadrul creditării cu garanţie FGCR, precum şi extinderea bazei de creditare a fermierilor cu risc bancar B şi C, demers realizat în colaborare cu BNR şi instituţiile bancare.

7.Plata cheltuielilor privind compensarea parţială a costurilor energiei utilizate pentru irigarea suprafeţelor agricole în baza contractelor multianuale/sezoniere pentru întreg anul 2023.

Bugetarea integrală a plăţilor parţiale pentru anul 2024 privind asigurarea consumului de energie electrică necesar irigării terenurilor agricole (în prezent: alocări realizate de ANIF în limita fondurilor disponibile).

8.Echivalarea categoriei B cu TR şi a categoriei B1 cu TR1, indiferent de masa maximă autorizată a utilajului agricol.

9.Adoptarea unor decizii, la nivel naţional (caz de forţă majoră) şi european privind derogarea de la aplicarea Gaec 7 şi 8 pentru anul curent, precum şi oferirea unui răspuns cert fermierilor

români până la finalul lunii ianuarie - doar astfel aceştia îşi mai pot realiza o prognoză în privinţa gestionării eficiente a culturilor agricole pentru anul 2024.

10.Sprijinirea fermierilor afectaţi de secetă pentru pierderile suferite aferente producţiei şi valorificării cerealelor şi oleaginoaselor pentru culturile de toamnă 2022, prin acordarea unui ajutor de stat, având la bază cadrul temporar Ucraina în valoare de 100 EURO/ hectar.

11.Asigurarea unei competiţii corecte pe piaţa comună europeană (inclusiv statele aflate într-un proces de aderare la UE) în ceea ce priveşte importul produselor agroalimentare care prezintă standarde neconforme regulamentelor europene privind agricultura, mediul şi sănătatea consumatorilor europeni.

12.Stabilirea unei scheme de microcreditare care să permită accesul facil şi rapid a fermierilor români la surse financiare atât de necesare afacerilor agricole de dimensiuni mici şi medii, în vederea evitării renunţării la activitatea desfăşurată.

13.Protejarea pieţei interne prin efectuarea de controale sistematice pentru verificarea regimului vamal şi respectarea cerinţelor UE. Multe produse ucrainene îşi schimbă originea în Rep. Moldova şi Bulgaria, iar apoi sunt comercializate pe teritoriul României.

14.Revizuirea legislaţiei fiscale în ceea ce priveşte taxarea companiilor cu cifra de afaceri de peste 50 mil. EURO, precum şi a instituţiilor bancare. Solicităm identificarea unei soluţii optime prin care sectorul agroalimentar să fie exceptat, deoarece în mod firesc procentul de 1% dedus din cifra de afaceri a firmelor mari şi procentul de 2% din cifra de afaceri a instituţiilor bancare, se extrag din preţul mărfurilor. Ulterior, în etapa procesării materiei prime şi a comercializării produselor finite în zona de retail, aceşti 3% se regăsesc în preţul de raft, pe care consumatorul îl plăteşte. Practic, fermierul va plăti cei 3% , iar consumatorul final acelaşi procent, tot 3%.

15.Asumarea de către Guvernul României a proiectului strategic privind extinderea capacităţii şi adaptarea proceselor logistice aferente Portului Constanţa pentru asigurarea accesului cu prioritate a mărfurilor din România la export (având ca ţintă reducerea timpului de aşteptare în vamă la maxim 3 ore).

16.Bugetarea şi implementarea ajutorului de stat aferent Legii nr. 170/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru producătorii agricoli de legume-fructe şi cartofi, precum şi propunerea Clubului ref. la Planul Naţional Strategic al Cartofului (propus Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale încă din anul 2021) - vizează realizarea unor politici publice care să susţină creşterea suprafeţelor cartofului pentru sămânţă, construcţia unor depozite individuale, compensarea lipsei sprijniului cuplat pentru cartoful de consum şi industrializare, etc.

17.Bugetarea şi implementarea schemei de reducere a accizei pentru motorină utilizată în agricultură, precum şi subvenţionarea achiziţionării rovinietelor.

18.Modificarea legislaţiei în vigoare în sensul extinderii programului de lucru pentru şoferii camioanelor de transport produse agricole pentru perioada campaniilor de recoltare.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb