Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a formulat, ieri, o serie de obiecţii referitoare la unele prevederi ale proiectului legii privind alegerea autorităţilor publice locale, aflat în dezbaterea Parlamentului. CNA consideră că radiodifuzorilor privaţi nu li se poate impune implicarea în campania electorală şi acordarea de timpi de antenă, chiar dacă acest lucru se face contra cost, în condiţiile în care proiectul legii alegerilor locale prevede că "accesul partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi al candidaţilor independenţi şi al organizaţiilor cetăţenilor aparţinînd minorităţilor naţionale la posturile private de radiodifuziune şi de televiziune, inclusiv televiziune prin cablu, se face prin contract încheiat între mandatarii financiari şi respectivele posturi. Fiecare post va practica tarife unice pe unitate de timp de emisie, pentru toţi solicitanţii".
Totodată, CNA afirmă că radiodifuzorii publici sau privaţi trebuie să aibă libertatea de a decide formatul emisiunilor, conţinutul acestora şi orele de difuzare, numărul invitaţilor, temele puse în discuţie. Proiectul legislativ prevede că partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, precum şi candidaţii independenţi şi organizaţiile cetăţenilor aparţinînd minorităţilor naţionale au obligaţia să solicite conducerii pos-turilor de radiodifuziune şi de televiziune publice şi private acordarea timpilor de antenă.
"Obligarea radiodifuzorilor de a acorda timp de antenă participanţilor la campania electorală, de luni pînă sîmbătă, în prime-time, poate fi şi un grav atentat la regulile pieţei libere atît din punct de vedere financiar, cît şi din punct de vedere al circulaţiei libere a ideilor, pluralis-mului opiniilor şi al stimulării competiţiei", se arată într-un comunicat de presă al CNA, transmis marţi de preşedintele acestei instituţii, Ralu Filip. El precizează că, în conformitate cu Legea audiovizualului, o astfel de reglementare ar afecta "grav" independenţa editorială a posturilor de radio şi televiziune, publice sau private.
De asemenea, CNA consideră că accesul partidelor politice politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, precum şi al candidaţilor independenţi şi al organizaţiilor cetăţenilor aparţinînd minorităţilor naţionale aşa cum este prevăzut în proiectul legii ar reprezenta publicitate, încălcîndu-se astfel prevederile Legii audiovizualului, Directivei Televiziunii fără Frontiere şi Convenţiei privind Televiziunea Transfrontieră referitoare la publicitate. Preşedintele CNA a anexat la comunicatul de presă transmis marţi o scrisoare a Comisiei Europene - Direcţia Generală Extindere, Direcţia Generală Educaţie şi Cultură, semnată de Enrico Grillo Pasquarelli şi Jean-Eric de Cockborne, prin care se sugerează analizarea recomandărilor Consiliului Europei, în special a Recomandării nr. (99) 15 a Consiliului Europei referitoare la măsurile privind reflectarea în media a campaniilor electorale.