Un număr de 14 organizaţii non-guvernamen-tale din Ro-mâ-nia au sesizat Consiliul Na-ţional al Audiovizualului (CNA) cu privire la campania publicitară a "Gabriel Resources", aducînd argumente suplimentare în sprijinul cererii de interzicere a spoturilor publicitare şi de sancţionare a instituţiilor media care le difuzează. Sesizarea CNA survine pe fondul unor luări de poziţie recente în mass-media împotriva campaniei de publicitate şi reafirmarea opoziţiei Academiei Române din data de 27 februarie 2006 faţă de proiectul şi campania de publicitate ale "Gabriel Resources". Cu această ocazie, Academia Română a readus la cunoştinţă publicului argumentele sale ferme împotriva proiectului de exploatare cu cianuri a aurului de la Roşia Montana.
Reprezentanţii societăţii civile precizează într-un comunicat de presă: "Intitulată generic < Gabriel se gîndeşte la tine >, campania aduce prejudicii morale comunităţii din Roşia Montana şi denigrează imaginea acesteia, încălcînd actele normative de bază atît în domeniul publicităţii, cît şi al comunicării audiovizuale. Campania creea-ză o imagine falsă asupra comunităţii din Roşia Montana, încercînd să inducă impresia că aceasta este afectată în întregime de poluare, sărăcie, lipsa locurilor de muncă şi a perspectivelor de viitor. Spoturile exploatează fricile şi nevoile unor locuitori din zonă ale căror declaraţii sînt vădit scoase din context, fără a menţiona ca < soluţia > propusă de Gabriel se referă la o exploatare minieră care va folosi 200.000 de tone de cianură, va distruge 4 munţi, 9 biserici, 10 cimitire, precum şi vestigii arheologice unice în lume".
Campania a provocat o reacţie vehementă din partea societăţii civile. Deşi CNA-ul a mai fost sesizat referitor la ilegalitatea şi imoralitatea brutală a spoturilor, acesta nu a luat măsuri împotriva campaniei. Organizaţiile semnatare îşi exprimă în special nemulţumirea faţă de difuzarea spoturilor de către canalele televiziunii naţionale, care, deşi susţinută de banii contribuabililor, contribuie la intoxicarea publicului prin reclamă falsă şi imorală.
"Este incredibil că la numai şase ani de la accidentul de deversare a cianurilor la Baia Mare, o companie care va utiliza o cantitate de cianuri considerabil mai mare este lăsată să se folosească de o publicitate mincinoasă pentru a distrage atenţia publicului de la efectele reale ale proiectului propus", a precizat Eugen David, preşedintele Asociaţiei Alburnus Maior din Roşia Montana.
"Orice publicitate trebuie să fie corectă, decentă şi în spiritul reponsabilităţii sociale. Campania Gabriel în schimb nu face publicitate nici unui obiect material şi nici unei valori morale sau sociale legitime. A face publicitate lui < Gabriel > fără a se menţiona cine este acesta şi ce intenţii are la Roşia Montana reprezintă o inducere în eroare a publicului asupra naturii spotului, precum şi asupra intenţiilor lui Gabriel Resources", consideră Cătălina Rădulescu, avocat al Centrului pentru Resurse Juridice.
Reprezentanţii societăţii civile semnatari ai sesizării către CNA aşteaptă o reacţie fermă, bine motivată şi în spiritul transparenţei decizionale din partea acestuia.