Companiile aeriene europene stagnează din cauza concurenţei agresive din partea operatorilor low cost şi a companiilor aeriene din Golf, fiind, în prezent, printre cele mai puţin profitabile din lume, potrivit unui studiu Coface.
Companiile aeriene se confruntă cu provocări majore, având o presiune concurenţială în creştere.
Studiul Coface menţionează: "În timp de piaţa internă americană a fost deschisă pentru concurenţă în 1978, Uniunea Europeană a liberalizat piaţa internă abia din 1997. De atunci, toate companiile aeriene europene au posibilitatea de a crea trasee în regiune, fără restricţii de trafic şi pot stabili în mod liber preţurile lor. Crearea unei pieţe unice a favorizat intrarea unor noi jucători, în special companii aeriene low-cost, provocând o scădere substanţială a preţurilor pentru zborurile interne. Astfel, numărul de rute de zbor operate de mai mult de doi concurenţi a crescut de patru ori între 1992 şi 2012 .
În acelaşi timp, concurenţa a crescut şi mai mult, chiar mai rapid pe rutele cu distanţe lungi, companiile aeriene din Golf înregistrând performanţe excelente. Acest lucru se datorează în special strategiei agresive a autorităţilor publice, al căror obiectiv este de a stimula regiunea". Coface susţine că interesul companiilor aeriene din Golf faţă de companiile aeriene europene s-a accelerat recent, din cauza incapacităţii de a obţine noi drepturi de trafic.
Cu o penetrare a pieţei de 51.000 de locuri pentru fiecare milion de locuitori, piaţa europeană pare relativ bine dezvoltată, mai arată Coface, adăugând: "Elasticitatea dintre creşterea gradului de îmbogăţire şi traficul aerian pare să fie mult mai mare în ţările în curs de dezvoltare. La o creştere de 10% a PIB-ului, cererea de transport aerian în aceste ţări a crescut cu 20%, faţă de 15% pentru ţările dezvoltate. Cel mai mare potenţial de creştere se află în Asia, atât pentru moment cât şi în viitor". De exemplu, în China, între 1992 şi 2012 numărul de zboruri săptămânale a crescut de la 2.184 la 52.651 .
Întregul sector aerian european este slăbit de aceste noi restricţii, companiile aeriene europene devenind cele mai puţin profitabile din lume, aşa cum se arată în declaraţiile de profit ale companiilor Air France şi Lufthansa din 2014, citate de Coface. Mai mult decât atât, Uniunea Europeană suferă din cauza sub-capacităţilor aeroportuare, legate de un deficit de investiţii. Această saturaţie ar putea reduce, conform Coface, perspectivele pentru captarea cererii şi ar putea creşte costurile de exploatare cu 50% până în 2050 .
Guillaume Baqué, economist în cadrul Coface, declară: "Confruntate cu această presiune concurenţială în creştere, două scenarii sunt posibile: să investească masiv pentru a captura cererea tot mai mare sau să fuzioneze pentru a supravieţui. Această a doua ipoteză pare să fie cea mai probabilă, dacă avem în vedere modificările observate pe piaţă internă americană, care a experimentat foarte multe fuziuni".
În Statele Unite, modificările care au rezultat din legea federală de eliminare a controalelor guvernamentale de reglementare a companiilor aeriene (Airline Deregulation Act), din octombrie 1978, au fost puse în aplicare în trei etape distincte: creşterea numărului de pasageri ca urmare a apariţiei de noi jucători low-cost, fuzionarea pieţei, ca urmare a creşterii numărului de jucători care afectează profitabilitatea sectorului, restricţii privind capacitatea de a realiza economii de scară legate de raţionalizarea reţelelor, prin reducerea numărului de hub-uri şi, în consecinţă, creşterea veniturilor din cauza cheltuielilor aferente.
În Europa, un prim val de fuziuni a avut loc (Air France/ KLM, Lufthansa/ Swiss Air Lines, British Airways/ Iberia, etc.), dar aşteptările privind profitabilitatea rămân încă foarte scăzute, potrivit Coface. Cu toate acestea, dacă apariţia unor super-jucători în Uniunea Europeană ar putea permite o mai bună abordare a concurenei străine, ea va fi însoţită, în opinia analiştilor Coface, de noi probleme, precum o posibilă reducere a destinaţiilor şi o creştere a preţurilor.