Mai multe companii au oferit termene de plată în 2023 (79% dintre respondenţi), comparabil cu 2019 (81%). Preferinţa generală pentru termene scurte de credit în Germania a rămas neschimbată: mai mult de jumătate dintre companiile chestionate au solicitat ca plăţile să fie efectuate în 30 de zile în 2023, în timp ce termenele de credit ultra lungi (120+ zile) au fost mai rare, arată sondajul Coface.
Potrivit sursei citate, cifrele relevă faptul că măsurile de sprijin guvernamental implementate în ultimii ani au ajutat considerabil companiile. În actualul context, cum aproape toate măsurile de sprijin legate de COVID-19 s-au încheiat şi impactul subvenţiilor pentru energie s-a echilibrat, numărul companiilor care raportează întârzieri la plată s-a normalizat şi a ajuns la o pondere de 76% în 2023 (Grafic 1), peste nivelul din perioada 2020-2022, dar nu la fel de sus ca în 2019 (85%). De remarcat faptul că acest număr este peste nivelurile pre-pandemice în domeniul auto, transport şi TIC. Durata medie a întârzierilor de plată a crescut la 30,1 zile în 2023 (+1,4 zile faţă de 2022), ceea ce este în continuare sensibil sub media pre-pandemică de 39,7 zile. Majoritatea sectoarelor (cu excepţia lemnului, construcţiilor şi textile-îmbrăcăminte) au raportat o creştere a duratei întârzierilor de plată. Cu o medie de 22 de zile, companiile din sectorul ambalajelor din hârtie au raportat cele mai scurte perioade de aşteptare în acest an, în timp ce companiile din sectorul financiar au avut o întârziere medie de 39,2 zile.
Perspectivă pesimistă şi strategii de reducere a riscurilor în creştere
Deşi comportamentul de plată rămâne într-o stare relativ bună chiar şi după această deteriorare, companiile sunt pesimiste în ceea ce priveşte perspectivele de dezvoltare a afacerilor. Viziunea asupra situaţiei lor actuale de afaceri este negativă în acest an; doar 13% dintre participanţi cred că situaţia lor este mai bună decât în 2022, în timp ce 41% o percep ca fiind mai proastă. Perspectivele pentru 2024 sunt, de asemenea, tulburi. Aproximativ 20% dintre participanţi se aşteaptă la o redresare a afacerii lor, în timp ce 28% se aşteaptă la evoluţii negative. Deşi impactul unor riscuri majore singulare, cum ar fi întreruperile în lanţurile globale de aprovizionare, a scăzut, numărul riscurilor care afectează simultan companiile este în creştere. În acest cadru, Germania şi-a pierdut statutul de locaţie oportună pentru afaceri comparativ cu 2022, în timp ce Statele Unite şi Europa de Est au câştigat popularitate. China a devenit şi ea puţin mai atractivă, iar atractivitatea sa a rămas la un nivel foarte scăzut din punct de vedere istoric, arată sursa citată.
Acesta este, de asemenea, rezultatul strategiilor de reducere a riscurilor companiilor germane care încearcă să-şi reducă dependenţa de afaceri de ţări, furnizori sau clienţi individuali. Anul acesta, 12% dintre companiile participante optează pentru reducerea riscului, prin anularea unor relaţii comerciale, sectorul textile - îmbrăcăminte fiind cel mai impactat. În următorii trei ani, 25% dintre toate companiile germane din sondajul Coface se aşteaptă să folosească o strategie similară pentru afacerea lor.