Piaţa colectării de creanţe s-a diversificat, în ultima vreme, iar unele companii au schimbat total procesul de colectare a creanţelor, mutându-l din zona de executare în cea de negociere şi încheiere amiabilă de angajamente de plată, ne-a spus Isabela Iacob, director general al KRUK International, unul dintre cei mai importanţi jucători de profil de pe piaţa noastră.
Domnia sa ne-a declarat: "Creditele şi facturile restante, în creştere ca volum şi ca valoare în ultimii ani, nu mai sunt recuperate direct de instituţia bancară sau de compania care a furnizat anumite servicii, ci de instituţii specializate".
În prezent, piaţa recuperării de creanţe este compusă din două mari segmente: externalizarea de creanţe în baza unui contract de mandat, adică activităţi de colectare în numele unei entităţi şi cesiunea de creanţe în baza unui contract de cumpărare-vânzare de creanţe, acestea devenind, astfel, proprietatea companiei de colectare.
"Creditorii (instituţiile bancare, IFN-urile, companiile de asigurare, de servicii, de retail), sunt cei care decid în ce moment doresc să externalizeze creanţele şi la câte zile de la întârziere. Creanţele cu o perioadă mare de întârziere sunt mult mai greu de colectat decât cele care sunt externalizate la doar câteva zile de la întârziere", ne-a explicat Isabela Iacob.
KRUK International, societate care a intrat pe piaţa autohtonă în urmă cu patru ani, îşi concentrează activitatea pe ambele segmente: colectarea creanţelor cesionate de instituţiile financiare şi oferirea de servicii de colectare a creanţelor transmise spre colectare.
Potrivit datelor companiei, în 2011 tendinţa a fost de reducere a pieţei de externalizare de creanţe, pe fondul interesului crescut al companiilor de a vinde aceste creanţe. Doamna Iacob estimează că această tendinţă se va menţine şi în acest an. Anul trecut, 49,35% din creanţele transferate către KRUK International au provenit din sectorul telecom, iar 44,98% de la bănci. În perioada ianuarie-decembrie 2011, au fost transferate către KRUK International creanţe cu o valoare totală de 2,3 miliarde lei, reprezentând aproximativ 600.000 de cazuri, iar valoarea medie a unei creanţe administrate de companie a fost de 4.086 lei.
• Numărul angajamentelor de plată a crescut semnificativ
Deşi datornicii sunt uneori speriaţi când sunt contactaţi de companiile de colectare a creanţelor, atitudinea acestora s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, susţin reprezentanţii KRUK International, care au derulat mai multe campanii de informare şi educare în România. Astfel, companiile de recuperare creanţe joacă un dublu rol: unul social, pentru că ajută persoanele cu datorii să-şi soluţioneze problema datoriilor şi unul economic, pentru că ajută creditorii (instituţii financiare, bancare şi non-bancare, companii de servicii şi utilităţi) să-şi recupereze sumele datorate.
"Încă din anul 2008, KRUK International a promovat o strategie de colectare pe cale amiabilă, prin încheierea de angajamente de plată a datoriilor în rate convenabile, adaptate situaţiei financiare actuale a debitorului. Obiectivul nostru este de a readuce lichidităţile în circuitul economic, dar acest lucru este posibil doar prin folosirea unor metode acceptabile ambelor părţi", explică Isabela Iacob.
Anul trecut, numărul angajamentelor de plată a crescut la aproximativ 37.000, faţă de 11.500 în 2010. Debitorii din Muntenia au semnat cele mai multe angajamente, numărul acestora ajungând la peste 13.300, în timp ce Dobrogea şi Oltenia sunt regiunile cel mai puţin reprezentante, cu aproximativ 1.900 şi, respectiv, 3.400 de angajamente semnate în 2011. Valoarea medie a unei rate plătite de un debitor al companiei a fost anul trecut de aproximativ 300 de lei.
În procesul de colectare amiabilă sunt folosite toate instrumentele de colectare: notificări (scrisori), cărţi poştale, apeluri telefonice, mesaje text pe telefon, vizite pe teren. Peste 90% din persoanele cu datorii sunt bine intenţionate şi doresc să soluţioneze problema, doar 10% ajungând în situaţia trimiterii cazului în instanţă şi către executorul judecătoresc. După încheierea angajamentului de plată, debitorul trebuie să se asigure că va respecta termenii conveniţi, altfel va pierde beneficiul eşalonării debitului în rate convenabile, reducerile agreate cu creditorul cu privire la sumele de plată, precum şi termenele scadente convenite. Prin încălcarea angajamentului, întreaga creanţă poate fi pusă în executare silită.
Debitorul român este, în general, bărbat, cu vârsta de aproximativ 41 de ani, potrivit datelor KRUK International. În portofoliul cazurilor active din 2011, bărbaţii reprezentau 61,38%, iar femeile - 38,62%. Persoanele de sex masculin înregistrau şi datorii cu valori mai mari decât femeile. Cei mai mulţi dintre datornicii din portofoliul KRUK International (40%) au între 31 şi 40 de ani.