Primul semestru din 2024 a fost foarte dinamic în ceea ce priveşte livrările de noi proiecte de retail, adăugând aproximativ 106.000 de metri pătraţi la suprafaţa totală de retail, de peste trei ori mai mult decât în perioada similară a anului trecut, arată raportul de piaţă al Colliers privind evoluţia pieţei imobiliare în primele şase luni ale anului. Şi a doua jumătate a anului se anunţă activă, cu aproximativ 250.000 de metri pătraţi în construcţie. După ani de zile în care oferta nouă a fost dominată de parcuri de retail în oraşe medii şi mici, consultanţii Colliers anticipează o reorientare a pieţei de retail spre proiecte cu o amprentă investiţională mai mare.
Cele mai mari inaugurări din 2024 au fost Argeş Mall (51.400 de metri pătraţi), noul proiect al Prime Kapital/MAS REI în Piteşti, urmat de Aurora Mall în Giurgiu (13.500 de metri pătraţi), dezvoltat de unul dintre cei mai activi dezvoltatori locali, Cometex, OK Shopping Center Bistrita (9.200 de metri pătraţi) dezvoltat de asemenea cu capital românesc. În general, distribuţia arată mult mai echilibrată decât în trecut, atât din perspectiva tipului de proiecte livrate, cât şi a categoriei de oraşe targetate. Consultanţii Colliers remarcă, de asemenea, o creştere a ponderii capitalul autohton investit în raport cu cel străin, conform unui comunicat transmis redacţiei.
"Este o perioadă efervescentă pentru piaţa de retail, cu un număr considerabil de proiecte în diferite faze de dezvoltare, multe dintre ele în construcţie, iar finalul lui 2024, stocul de proiecte ar putea depăşi 4,6 milioane de metri pătraţi. Analizând consumul, după ani de inflaţie ridicată, situaţia se îmbunătăţeşte. Ocuparea forţei de muncă şi salariile cresc din nou mai rapid decât inflaţia, iar nivelul de încredere a consumatorilor, conform Eurostat, se apropie de maximele pre-pandemice. Indicele încrederii consumatorilor a depăşit media istorică în iunie 2023, sugerând un optimism ridicat în piaţă. Contextul pieţei muncii este suficient pentru a menţine consumul la un nivel ridicat", explică Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers, potrivit comunicatului.
Creşterea apetitului consumatorilor din ultimele trimestre s-a reflectat la randul ei prin performanţa retailerilor, care se bucură de o perioadă prosperă cu toate că la începutul anului, aşteptările pentru 2024 erau mai rezervate. După ciclul inflaţionist din 2021-2023, gospodăriile sunt uşor mai prudente în cheltuieli şi căută să achiziţioneze produse cu un raport calitate - preţ cât mai avantajos, astfel încât brandurile mass-market şi de discount rămân în continuare cele mai atractive. Segmentul alimentar este în continuare cel mai dinamic, cu un apetit extrem de ridicat pentru expansiune în 2024, intrând şi nume noi în piaţă, cum ar fi lanţul de magazine Zabka din Polonia, care plănuieşte o expansiune rapidă cu conceptul Froo. Consultanţii Colliers subliniază că există încă potenţial de dezvoltare în majoritatea segmentelor de retail, randamentele brute în România fiind printre cele mai mari din Uniunea Europeană.
Noile proiecte au fost bine primite de piaţă şi se observă în continuare un interes puternic din partea chiriaşilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare rămâne scăzută în proiectele dominante, chiar cu liste de aşteptare în unele dintre cele mai populare mall-uri.
O estimare preliminară pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 de metri pătraţi de noi livrări, incluzând extinderea Mall of Moldova în Iaşi de către Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri pătraţi. Astfel, România ar putea depăşi pragul de 5 milioane de metri pătraţi de spaţii de retail până la sfârşitul lui 2026, marcând o schimbare semnificativă în piaţă din perspectiva investitorilor.
"Se observă un interes tot mai mare al dezvoltatorilor pentru proiecte de tip mall sau cu destinaţie mixtă, de mari dimensiuni, în următorii ani. Presupunând că nu apar crize majore externe, consumatorul român pare într-o formă bună pentru a susţine creşterea continuă a pieţei de retail. Totuşi, având în vedere creşterea recentă a inflaţiei şi incertitudinile globale, ne aşteptăm ca gospodăriile să fie mai prudente, ceea ce înseamnă că mărcile de masă şi discounterii vor continua să obţină performanţe bune. Comparativ cu alte ţări europene, România nu are un exces de ofertă, dimpotrivă, pe multe segmente fiind observat un deficit şi o nevoie mai mare de diversitate", conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers, se menţionează în comunicat.