• UPDATE 12:25: Proiectul privind înfiinţarea Autorităţii de Supraveghere Financiară urmează să intre, mâine, pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, spre aprobare.
---
• Florin Georgescu, în cărţi pentru conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară
Guvernul urmează să înfiinţeze Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care va prelua, până cel târziu pe 15 martie 2013, atribuţiile şi prerogativele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) şi Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), instituţii care, ulterior, se vor desfiinţa, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă al Executivului.
Autoritatea ar urma să fie condusă de Florin Georgescu, actualul ministru al Finanţelor, potrivit surselor noastre.
Florin Georgescu nu a putut fi contactat pentru a comenta informaţiile apărute.
În momentul în care ASF va prelua atribuţiile CNVM, CSA şi CSSPP, mandatele membrilor conducerii celor trei autorităţi încetează de drept.
Proiectul de act normativ a ajuns deja pe masa CSSPP, iar instituţia urmează să dea un aviz favorabil, potrivit unor surse din cadrul CSSPP.
Proiectul înfiinţării autorităţii care să supravegheze piaţa de capital, cea a asigurărilor şi pensiilor private, a fost promovat de Banca Naţională a României (BNR) şi de departamentul juridic al Ministerului Finanţelor Publice, fiind înaintat Comisiei Europene, potrivit unor surse din piaţă.
Proiectul de ordonanţă a stârnit reacţii diverse în piaţa de capital. Dacă unii au fost extrem de nemulţumiţi, părându-li-se suspectă "urgenţa maximă" cu care acest proiect este adus pe tapet, la numai o zi după alegeri, alţii, dimpotrivă, consideră că o autoritate unică este singura cale către o reformă reală pe piaţa de capital.
Jocul politic este invocat de alte voci, care susţin că actuala putere a dorit să scape de comisarii celorlalte partide.
Guvernul motivează caracterul de urgenţă al actului normativ, invocând disfuncţionalităţile constatate, mai ales în ultima perioadă, în activitatea desfăşurată în sectorul pieţei de capital şi cel al asigurărilor, care impun adoptarea unor măsuri de ordin legislativ pentru asigurarea eficientizării activităţii de supraveghere sectorială realizată în afara ariei de competenţă a Băncii Centrale.
"Luarea acestor măsuri în regim de urgenţă se impune în considerarea faptului că există riscul ca, în actuala conjunctură, în care se menţin tensiunile generate de criza economică, aceste disfuncţionalităţi să submineze, prin contaminare, încrederea populaţiei în serviciile oferite de întregul sistem financiar şi în modul în care se realizează supravegherea acestora, întrucât aspectele vizate constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată", potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă.
Coordonarea şi colaborarea instituţională între noua autoritate de supraveghere şi Banca Naţională a României vor asigura elaborarea şi implementarea coerentă, la nivel naţional, a strategiei de menţinere a stabilităţii întregului sistem financiar, potrivit notei de fundamentare a proiectului.
Din câte ne amintim, în realitate, comasarea instituţiilor de supraveghere din piaţa financiară este o veche cerinţă europeană, în lucru care de altfel este menţionat şi nota de fundamentare a proiectului: "Prezentul proiect de ordonanţă de urgenţă propune înfiinţarea unei autorităţi de supraveghere financiară în România, care urmează traiectoria instituţională şi legislativă europeană, fără a institui principii noi, şi care se bazează pe elemente ale experienţei juridice şi instituţionale celei mai recente, din câteva state membre (Bulgaria, Cehia, Polonia, etc.), precum şi pe cele mai bune practici europene".
• Autoritatea de Supraveghere Financiară va avea 15 membri
ASF urmează să fie condusă de un consiliu format din 15 membri, dintre care un preşedinte şi trei vicepreşedinţi.
Membrii consiliului ASF vor fi numiţi de Parlament, în şedinţa comună a celor două Camere, la propunerea comună a Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital, Comisiei economice, industrie şi servicii din Senat şi, respectiv, a Comisiei buget, finanţe şi bănci şi Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare din camera Deputaţilor.
Comisiile reunite ale Parlamentului vor efectua selecţia candidaţilor, care vor fi numiţi, exclusiv pe baza experienţei şi calificării profesionale în supravegherea sectorului financiar.
Numirea membrilor Consiliului ASF se va face pe o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă menţionează: "ASF preia de la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, pe bază de protocoale de predare-preluare încheiate cu fiecare dintre acestea, în termen de 15 zile de la data numirii membrilor consiliului al A.S.F., dar nu mai târziu de 15 martie 2013, disponibilităţile băneşti existente în conturi şi patrimoniul stabilit pe baza situaţiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din acestea."
Noua autoritate va prelua posturile şi personalul celor trei instituţii, cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării.
Autoritatea de Supraveghere Financiară va avea sediul central în Bucureşti, str. Foişorului, sector 3, actualul sediu al CNVM.
CNVM este condusă de Carmen Negoiţă, care a fost propusă de PDL, după ce mandatul Gabrielei Anghelache, care fusese propusă de PSD, s-a încheiat în luna octombrie.
De altfel, la Parlament, au fost semnalate, încă din luna septembrie, "pretinse nereguli în legătură cu numirea unor membri ai Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare", motivele invocate fiind lipsa de pregătire în domeniu a candidaţilor.
Conducerea CSA este asigurată de un Consiliu format din şapte membri: Daniel GeorgeTudor - preşedinte, Tudor Baltă şi Gheorghe-Cornel Coca-Constantinescu - vicepreşedinţi, precum şi Dan Constantinescu, Alin Biro, Daniela Popa şi Doru-Claudian Frunzulică.
În luna octombrie, Constantin Buzoianu a fost revocat de la conducerea CSA, în baza unui raport întocmit de Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi pentru petiţii din Camera Deputaţilor, care menţiona că piaţa asigurărilor din ţara noastră "manifestă deficienţe sub aspectul supravegherii prudenţiale şi reglementării, având consecinţe negative asupra asiguraţilor".
CSSPP este condus de un Consiliu format din cinci membri: Marian Sârbu - preşedinte, Ion Giurescu - vicepreşedinte, Vlad Soare, Dragoş Mihalache şi Cristian Vasile Toma.
1. fără titlu
(mesaj trimis de talmes balmes în data de 11.12.2012, 08:44)
In perioada aceasta de criza cineva vrea sa faca un talmes balmes din reglementarea si supravegherea pietelor financiare.
Oare ce tunuri se pregatesc?????
2. tara piere si baba se piaptana (o cauta paduchi!)
(mesaj trimis de d.i. în data de 11.12.2012, 10:34)
disfunctionalitatile financiare si economice se datoreaza politiclor aberante de privatizare a avutiei nationale, politicilor post-privatizare care au ca obiect inchiderea/alienarea pe criterii clientelare a activelor economice din economie cu efecte dramatice asupra ocuparii salariale, finantarii din credite a unui deficit bugetar care, de 22 ani, nu se justifica, rostogolirii datoriei publice interne si externe cu costuri enorme si politicii hegemonice a bancii centrale care promoveaza fara discernamant regimul rezervelor fractionare (creatia de credite neacoperite) si sustine pe bani publici cresterea riscului agregat in sistemul bancar prin agreerea operatiunilor repo (monetizarea titlurilor de creanta din portofoliile bancilor din sistem - titluri de stat in primul rand!) si a operatiunilor de sterilizare ca solutie de a asigura lichiditatea. cat priveste reorganizarea, dincolo de remobilarea politica a functiei publice si justificarea - inca o data - a existentei autoritatii de reglementare a fondurilor private de pensii (ce diferenta este intre acestea si Freddy Mac, Fanny Mae, sau FNI?!), avem de-a face cu o rescriere empirica a butadei "daca vrei sa-nmormantezi o problema faci o comisie care sa se ocupe de ea. in fine, o intrebare care tine loc de "sictir": datoria externa pe termen scurt si costurile externe si interne ale datoriei publice care trebuiesc platite spre a nu fi catalogata si declarata Romania "stat esuat" (dobanzi si rate scadente de aproape 50 miliarde euro, scadente in 2013) cine le plateste?!
2.1. Brutele domnule D.I :-( (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 11.12.2012, 11:39)
No Comments!
3. CNVM ?
(mesaj trimis de Theraflu în data de 11.12.2012, 11:18)
Care o fi opinia CNVM ?
A dat vreun comunicat de presa ?
Poate le convine lucrul asta.
4. Conteaza !
(mesaj trimis de Theraflu în data de 11.12.2012, 12:34)
Ce se va alege de oiata fara CNVM ?
5. De ce atata graba?
(mesaj trimis de daniel în data de 11.12.2012, 14:06)
Iarasi modificam institutii ale statului prin Ordonanta de Urgenta ? De ce atat graba ?
USL e la guvernare de peste 7 luni. Nu au avut timp sa propuna o lege ? Nu aveau destui parlamentari care sa voteze legea ?
Sau nu au avut timpul necesar pentru ca au fost tot timpul ocupati sa se razboiasca cu presedintele Romaniei ?
Pana la urma nu vad sensul acestei modificari atat timp cat "Noua autoritate va prelua posturile şi personalul celor trei instituţii, cu menţinerea drepturilor salariale avute la data preluării."
Deci nu se reduce nici numarul de angajati si nici cheltuielile salariale.
E clar ca ASF va avea trei compartimente corespunzatoare celor trei institutii absorbite.
Ma indoiesc ca noua structura va putea fi mai eficienta. Atunci de ce graba asta ?
6. piata financiara
(mesaj trimis de BNR în data de 11.12.2012, 14:10)
De ce nu preia ASF si atributiile de reglementare si supraveghere de la BNR? Daca tot faci o autoritate unica de supraveghere, macar mergi pana la capat.
6.1. Tabu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Theraflu în data de 11.12.2012, 15:59)
Acolo-i tabu !