Comisia de petiţii a Parlamentului European care va veni în această săptămână la Braşov va avea pe ordinea de zi, printre altele, un document legat de privatizarea societăţii Tractorul SA Braşov, dar şi petiţii legate de taxa de primă înmatriculare - "cea mai mare petiţie adresată vreodată comisiei", după cum a declarat, ieri, europarlamentarul Victor Boştinaru.
În 24 iunie, Comisia Europeană va discuta problema taxei de primă înmatriculare din România, existând semnale că procedura de infringement va fi suspendată până când legislativul de la Bucureşti va adopta ordonanţa de urgenţă a guvernului care prevede noua formă a taxei auto.
Victor Boştinaru a mai precizat că la Braşov, europarlamentarii din comisia de petiţii vor avea întâlniri cu reprezentanţii autorităţilor locale, ca urmare a unei petiţii privind contractul de privatizare a uneia dintre cele mai mari societăţi din judeţ, Tractorul Braşov.
Programul vizitei comisiei pentru petiţii a PE la Bucureşti va cuprinde întâlniri cu reprezentanţii Ministerului justiţiei, cei ai Ministerului Mediului, precum şi cele două comisii pentru petiţii şi abuzuri din Camera Deputaţilor şi Senat.
Potrivit europarlamentarului citat, din 2007, România este pe locul trei în privinţa numărului de petiţii adresate legislativului european.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a înregistrat la începutul lunii aprilie decizia Comisiei Europene cu privire la investigaţia deschisă pentru acordarea de către statul român a unui posibil ajutor de stat în cazul vânzării platformei Tractorul Braşov.
Potrivit unui comunicat al AVAS, "Comisia Europeană a stabilit că prin vânzarea tuturor activelor ca întreg, realizată de lichidatorul selectat de AVAS (Casa de Insolvenţă Transilvania), Autoritatea a obţinut preţul cel mai ridicat de pe piaţă, nu a renunţat la resursele statului şi a acţionat ca un agent economic într-o economie de piaţă". Concluzia este că "vânzarea nu implică un ajutor de stat, preţul obţinut fiind corect".
Adrian Ciocănea, secretar de stat în cadrul Departamentului pentru Afaceri Europene al Guvernului României, anunţa, chiar înainte de comunicarea rezultatului, avizul favorabil României dat de comisarii Comisiei Europene în ceea ce priveşte vânzarea activelor Tractorul. Ciocănea spunea că rezoluţia Comisiei Europene a avut trei concluzii, acestea fiind că "din evaluarea comisarilor europeni a reieşit că prin vânzarea activelor Tractorul, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a obţinut preţul cel mai ridicat de pe piaţă şi nu a renunţat la resursele statului, precum şi că la vânzare nu au fost asociate condiţii de natură să reducă preţul de vânzare sau să des-curajeze investitorii în a depune oferte". Concluzia finală a Comisiei Europene a fost că în vânzarea societăţii Tractorul, AVAS "a acţionat ca un agent economic în condiţiile economiei de piaţă".
Investigaţii din septembrie 2007
Comisia Europeană a anunţat că a declanşat o investigaţie în ceea ce priveşte vânzarea Tractorul Braşov în luna septembrie 2007, după că senatorul, pe atunci, Nicolae Vlad Popa, astăzi europarlamentar, acţionase în instanţă Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi compania câştigătoare, Flavus Investiţii SRL, acuzând faptul că "a fost o înţelegere politică între AVAS, condus de un membru PNL, şi Casa de Insolvenţă Transilvania, apropriată PSD, pentru a câştiga cineva anume". Popa ar fi dorit ca instanţa să anuleze contractul de vânzare-cumpărare prin care cei de la Flavus Investiţii au achiziţionat platforma Tractorul la un preţ de 82 de milioane de euro (inclusiv TVA), considerând că punctul prin care AVAS condiţiona păstrarea obiectului de activitate al uzinei pe următorii zece ani şi reangajarea cu preponderenţă a foştilor angajaţi ai uzinei ar fi condus la reducerea semnificativă a preţului platformei.