• Autorităţile europene sînt nemulţumite de faptul că Guvernul a atribuit contractul de 2,5 miliarde dolari firmei americane "Bechtel", fără licitaţie, după cum relatează "Financial Times"
Comisia Europeană investighează modul în care Guvernul a acordat companiei americane "Bechtel" un contract foarte important, în valoare de 2,5 mili-arde de dolari, în vederea realizării autostrăzii Braşov - Borş, relatează "Financial Times" în ediţia sa de ieri. Din cîte se pare, nemulţumirea oficialilor de la Comisia Europeană, şi, mai ales, a comisarului pentru extindere, Gunter Verheugen, provine din faptul că Executivul de la Bucureşti a decis să încredinţeze contractul de reali-zare a autostrăzii Braşov - Borş fără licitaţie.
Oficialii europeni consideră că firma americană a fost aleasă pe considerente politice şi că întregul proces de selecţie a fost îndeplinit fără transparenţă. Bruxelles-ul protes-tează şi pentru că autostrada Braşov - Borş ar urma să fie realizată înainte de autostrada Bucureşti - Budapesta, ceea ce ar însemna întîrzierea lucrărilor la cea de-a doua, din lipsă de bani. "Guvernul se va uşura de bani şi nu va putea suporta finanţarea lucrărilor la cele două autostrăzi", citează "Financial Times" un oficial european.
Comisia Europeană se teme, de asemenea, că autostrada Bucureşti - Budapesta (convenită de comun acord cu Guvernul român), nu va avea suficient trafic, în condiţiile în care legătura cu Uniunea Europeană o va face autostrada Braşov - Borş.
De notat este faptul că "Financial Times" nu oferă în materialul său nici un nume, folosind termeni generici - oficiali europeni, Comisie Europeană. Solicitaţi de ziarul "Bursa", Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti nu a prezentat un punct de vedere pe marginea acestui articol, pînă la închiderea ediţiei.
În schimb, purtătorul de cuvînt al Guvernului, Despina Neagoe, a spus că nu poate face speculaţii pe tema unor eventuale atacuri politice din partea "Financial Times" la adresa Executivului şi că nu are detalii care să o determine să tragă o astfel de concluzie. "Autostrada şi contractul s-a făcut în baza acordului existent între Guvernul României şi Guvernul Statelor Unite, privind dezvoltarea infrastructurii", a declarat Despina Neagoe. "În baza suveranităţii României, Guvernul consideră că acest traseu, Braşov - Borş, este esenţial pentru comunicarea României cu Uniunea Europeană", a mai spus Despina Neagoe.
În nota de fundamentare a Ordonanţei prin care Guvernul a decis să încredinţeze firmei "Bechtel" contractul, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, susţine că s-a hotărît de comun acord, între Guvernul român şi american, finanţarea construirii de autostrăzi într-o perioadă de timp cît mai scurtă. Miron Mitrea a mai motivat şi că, odată cu integrarea ţării noas-tre în Uniunea Europeană, vom avea nevoie acută de o infrastructură solidă. Nota de fundamentare mai precizează: "Guvernul s-a angajat să elaboreze şi să adopte, în regim de urgenţă, un pachet legislativ de susţinere a proiectului cu Statele Unite, pentru a putea beneficia în mod direct şi în regim de urgenţă de experienţa firmei < Bechtel >, dobîndită în Republica Croaţia, unde aceasta şi-a mobilizat resusele tehnice şi financiare în accelerarea construirii unei noi reţele de autostrăzi".
La vremea respectivă, Opozi-ţia a protestat vehement, cerînd să-i fie comunicate raţiunile pentru care Executivul s-a oprit asupra companiei americane. O-poziţia contestă şi lipsa de transparenţă în acordarea aces-tui contract, fără organizarea unei licitaţii.
Reprezentanţii companiei "Bechtel, nu au refuzat să comenteze informaţiile publicate în "Financial Times", dar au sus-ţinut că negocierile pentru acest proiect au fost corecte, realatează agenţia "Reuters". Fostul ministru al Transporturilor, Traian Băsescu, ne-a declarat, ieri, că însuşi faptul că nu a participat la semnarea contractului, deşi a fost invitat, spune multe despre ceea ce crede despre legalitatea contractului. "Semnarea contractului pentru autostrada Braşov-Borş este o eroare, atît din punct de vedere economic, cît şi al utilităţii sale", a declarat Traian Băsescu. Domnia sa a arătat că tronsonul respectiv de drumuri se află în mijlocul unui proces de reabilitare: "Autostrada nu se justifică deoarece traficul pe această rută este mult mai mic decît pe ruta Nădlac-Arad, Sibiu, Valea Oltului, iar alocarea contractului prin înţelegere şi nu prin licitaţie este un motiv pentru care proiectul nu este susţinut de băncile europene şi va trebui suportat de contribuabilii români".
• Panglica şantierului, tăiată de Ziua SUA
Lucrările de construcţie a autostrăzii Braşov - Borş ar trebui să înceapă pe 4 iulie 2004 şi să se fi finalizeze în 2012. Autostrada va traversa prin judeţele Braşov, Cluj, Bihor şi va avea o lungime de 415 kilometri. Investiţia angajată de acest proiect se cifrează la circa 2,5 miliarde de dolari. Fiecare dintre cele trei secţiuni importante, respectiv Braşov-Tîrgu Mureş, Tîrgu Mureş - Cluj şi Cluj -Borş, va fi inclusă în traficul rutier în momentul finalizării lucrărilor. Autostrada Braşov-Borş, corelată cu Bucureşti-Braşov, va asigura o legătură directă între România şi centrul şi vestul Europei. (O.C.)