Actualizare 14:35 Comisia Iordache a decis că preşedintele nu poate refuza numirea în funcţie a judecătorilor şi procurorilor stagiari
Comisia specială pentru modificarea legilor justiţiei a adoptat, astăzi, unele amendamente potrivit cărora preşedintele ţării nu poate refuza numirea în funcţie a judecătorilor şi procurorilor stagiari, iar funcţiile de judecător, procuror, magistrat-asistent şi asistent judiciar sunt incompatibile cu orice funcţie publică sau privată, cu unele excepţii.
De asemenea, s-a decis eliminarea comisiilor de control SRI şi SIE din procedura de verificare a declaraţiilor pe proprie răspundere ale magistraţilor privind colaborarea cu serviciile de informaţii.
Astfel, potrivit articolului 31 alin. (3) din legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, "Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţie a judecătorilor şi procurorilor stagiari".
De asemenea, a fost adoptat şi articolul 33 alin. (11), care precede că "Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţie a judecătorilor şi procurorilor prevăzuţi la alin. (1)".
Comisia specială a adoptat şi un articol care prevede că funcţiile de judecător, procuror, magistrat-asistent şi asistent judiciar sunt incompatibile cu orice funcţie publică sau privată, cu excepţia: a) funcţiilor didactice din învăţământul superior, aşa cum acestea sunt definite de legislaţia în vigoare; b) funcţiilor din structurile autorităţii judecătoreşti, inclusiv cele din aparatul Consiliului Superior al Magistraturii, Inspecţiei Judiciare, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri; c) funcţiilor din cadrul Ministerului Justiţiei sau unităţilor subordonate acestuia, cu excepţia funcţiilor de ministru şi orice altă funcţie de demnitate publică numită.
----------
Actualizare 13:20 Comisia Iordache a votat eliminarea preşedintelui ţării din procedura numirii conducerii ICCJ
Comisia specială pentru modificarea legilor Justiţiei a votat astăzi ca preşedintele ţării să fie exclus din procedura de numire a conducerii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ), astfel că atribuţiile de revocare şi numire a acesteia îi revin Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), informează News.ro.
Articolul la Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii prevede că CSM primeşte atribuţii de numire şi revocare a conducerii ICCJ, iar preşedintele ţării este eliminat din procedură şi se va corela cu Legea 303/2004 privind statutul magistratilor, unde se va propune eliminarea presedintelui ţării din procedura de numire a conducerii ICCJ.
"Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii au următoarele atribuţii referitoare la cariera judecătorilor şi procurorilor: b) numesc şi revocă din funcţie preşedintele, vicepreşedinţii şi preşedinţii de secţii ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie", prevede articolul votat.
În forma iniţială, articolul spunea: "Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii au următoarele atribuţii referitoare la cariera judecătorilor şi procurorilor: b) propun preşedintelui României numirea în funcţie şi revocarea din funcţie a preşedintelui şi vicepreşedinţilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie; c) numesc şi revocă preşedinţii de secţii ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie".
--------------
Comisia specială care modifică cele trei legi ale Justiţiei a dat astăzi, cu 12 voturi "pentru" şi 6 "împotrivă", raport de adoptare pentru modificările aduse Legii 304/2004 privind organizarea judiciară, după ce unele articole au fost declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională (CCR), informează News.ro.
Comisia a decis reformularea articolului privind Secţia pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie.
Noua formă a articolului este următoarea: "Secţia pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie începe să funcţioneze în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Cauzele de competenţa Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie înregistrate la orice structură de Parchet şi nesoluţionate până la data la care Secţia este operaţională se înaintează spre soluţionare Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, de îndată ce aceasta este operaţională".
De asemenea, Comisia a votat ca articolul 2 din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară să revină la forma iniţială.
Astfel, textul adoptat ia următoarea formă: "Justiţia se realizează prin următoarele instanţe judecătoreşti: a) Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; b) curţi de apel; c) tribunale; d) tribunale specializate; e) instanţe militare; f) judecătorii".
În cele din urmă, tot astăzi, membrii Comisiei speciale au respins mai multe amendamente propuse de senatorul PSD Şerban Nicolae la Legea 304/2004, după ce aceştia au decis că ele exced deciziei CCR.
Raportul de admitere va fi trimis la Camera Deputaţilor, în calitate de primă Cameră sesizată.