Acesta este un articol despre complicităţile ASF cu Bogdan Drăgoi în care voi arăta cum Bogdan Drăgoi a încălcat şi încalcă în continuare legea 74/2015 şi regulamentul Uniunii Europene 231/2013.
Piata de capital şi socieatea românească au un potential imens de dezvoltare. Însă atât timp cât sunt dominate de corupţie, nu există nicio şansă! Aşa cum se vede şi în graficul privind nivelul corupţiei, în ultimii cinci ani România a cunoscut o deteriorare serioasă, iar această percepţie nu este deloc nefondată. Adesea corupţia este chiar la vedere şi voi oferi, în cele ce urmează, unul dintre cele mai simple şi clare exemple. Nivelul corupţiei, aşa cum îl măsoară Transparency International, ţine de percepţie, dar manifestarea sa reală înseamnă întotdeauna subdezvoltare şi sărăcie.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este printre cele mai corupte (dacă nu cea mai coruptă) instituţii ale statului român. Acest lucru s-a văzut anul trecut cu ocazia falimentului City Insurance (pentru care nimeni nu a demisionat). Dar, în piaţa de capital, corupţia ASF este mult mai evidentă. Acesta este şi motivul pentru care prea puţini investitori au încredere să-şi rişte banii la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi de aceea piaţa este mai degrabă o glumă şi nici pe departe un mijloc important de finanţare a întreprenorilor.
Vă propun acum să analizăm ultimul caz de corupţie al ASF în ceea ce priveşte piaţa de capital, corupţie care aduce prejudicii serioase atât pieţei în sine, dar şi foarte multor cetăţeni. Este vorba de milioane de acţionari şi alte milioane de deponenţi la pilonul II de pensii.
În octombrie 2021, Asociaţia Investitorilor la SIF-uri (AISIF) a sesizat ASF asupra faptului că Bogdan Drăgoi a creat la SIF Banat Crişana (SIF1) şi SIF Muntenia (SIF4) o caracatiţă de conflicte de interese cu nişte SAI-uri (administratori de fonduri), cu scopul de a se menţine în funcţii de conducere la SIF-uri şi pentru a se putea remunera cu sume fabuloase în fiecare an. Legea 74/2015 şi regulamentul Uniunii Europene 231/2013 obligă Administratorii de Fonduri de Investiţii Alternative (AFIA) să evite conflictele de interese şi să-i trateze pe toţi investitorii în mod egal. AISIF a arătat foarte clar în reclamaţia către Autoritatea de Supraveghere Financiară existenţa mai multor conflicte de interese create de Bogdan Drăgoi şi de către subalternii lui de la SIF1 şi SIF4. În acest caz, ASF nu trebuia să facă altceva decât să constate o evidenţă (încălcarea legii) şi să ia măsurile necesare pentru protejarea investitorilor, aşa cum este datoria ei, conform legii funcţionării ASF. Odată cu reclamaţia, tot în octombrie 2021, Asociaţia Investitorilor la SIF-uri a sesizat şi Direcţia Naţională Anticorupţie în privinţa posibilelor complicităţi între unele persoane de la ASF şi conducerea SIF1 şi SIF4.
Au trecut mai bine de trei luni de atunci! ASF avea obligaţia legală să răspundă în maxim 30 de zile. ASF nu a făcut încă nimic concret în cazul reclamaţiei investitorilor despre conflictele de interese create de Bogdan Drăgoi şi subalternii lui. Dar ASF le tot transmite ziariştilor care pun întrebări că speţa conflictelor de interese este în analiză. Existenţa conflictelor de interese la SIF1, SIF4 şi mai nou SIF5, este evidentă şi pe larg dezbătută în spaţiul public. Nu se justifică deloc de ce ASF a rămas de mai multe luni într-o stare de analiză şi studiu. Mă întreb, pe bună dreptate, care să fie adevăratul motivul că factorii de decizie ai ASF nu constată o evidenţă, şi anume încălcarea legii 74/2015 şi a regulamentului Uniunii Europene 231/2013 prin crearea intenţionată a unei caracatiţe de conflicte de interese?
O explicaţie pentru tăcerea ASF poate fi desprinsă din următoarele trei grafice, ale SIF Banat Crişana (SIF1), SIF Muntenia (SIF4) şi SIF Oltenia (SIF5). În ultimele luni acţiunile celor trei SIF-uri controlate, direct sau indirect, de Bogdan Drăgoi, se comportă foarte atipic în raport cu restul bursei, cu suspiciuni vădite de manipulare a pieţei. Acţiunea SIF4 (societate unde eu şi alţi acţionari am devenit o problemă pentru sifonari) este dublă faţă de anul trecut, în timp ce SIF1 şi SIF5 s-au prăbuşit. Sunt convins că eu am fost motivul creşterii acţiunii SIF4, odată cu oferta publică din septembrie 2021 la 1,60 lei/acţiune. Dacă ar fi existat o piaţă liberă şi transparentă, imediat după încheierea ofertei mele, acţiunea SIF4 ar fi scăzut mult sub 1,60 lei. Nici vorbă! De câteva luni acţiunea SIF4 stă practic pe loc, aproximativ la 1,60.
Cotaţia acţiunii SIF4 are discount faţă de activul net mai mic de 40%, în timp ce acţiunile SIF1 şi SIF5 se tranzacţionează cu discount de peste 60% (record mondial pentru Fonduri de Investiţii Alternative). Portofoliile celor trei SIF-uri sunt foarte asemănătoare. Dacă ar fi urmărit să plaseze banii celor două societăţi în interesul propriilor acţionari, conducerile SIF1 şi SIF5 ar fi putut lansa nişte răscumpărări transparente pentru propriile acţiuni, în contextul în care acţiunile SIF1 şi SIF5 sunt mult mai ieftine decât SIF4. Dar nu s-a procedat aşa, deoarece în lumea sifonarilor nu logica investiţională decide unde se plasează banii investitorilor/acţionarilor, ci logica sifonării. Sifonarul şef, Bogdan Drăgoi, şi sifonarul mai mic, fostul angajat al domnului Drăgoi la SAI Muntenia, actualmente preşedintele SIF5, Sorin Cioacă, fiind speriaţi că e posibil să piardă procesul intentat de acţionari şi, prin urmare, să piardă dreptul de a se vota cu acţiuni SIF4 cumpărate, cu banii investitorilor pe nişte fonduri interpuse, au început să cumpere acţiunile SIF4, de la fondurile interpuse, la SIF1 şi SIF5. Din acest motiv acţiunea SIF4 stă pe loc de câteva luni, un lucru complet anormal într-o piaţă liberă şi transparentă.
Astfel, acţiunea SIF4 se menţine sus pentru că SIF1 şi SIF5 în loc să-şi răscumpere propriile acţiuni preferă acţiunea SIF4, aproape de două ori mai scumpă. Ceva complet ilogic şi aberant din punct de vedere investiţional. Practic, de peste cinci luni banii acţionarilor SIF1 şi SIF5 sunt folosiţi de domnii Drăgoi şi Cioacă pentru a-şi asigura/menţine poziţia de sifonare/căpuşare la SIF4, unde poziţia le este ameninţată în instanţe judecătoreşti de mine şi de alţi acţionari. Toată această schemă se face cu banii investitorilor de la SIF1 şi SIF5 şi nu este de mirare că acţiunile SIF1 şi SIF5 se prăbuşesc. Investitorii se gândesc că nu vor mai rămâne bani pentru posibile dividende. Oricum, din 2015, de când conduce SIF1, Bogdan Drăgoi şi-a răsplătit cu dividende cei peste 5,7 milioane de acţionari (vii şi morţi) o singură dată.
Şi acum ajungem la adevărata sursă a problemei pieţei de capital româneşti, mai precis corupţia ASF. Mă întreb dacă nu cumva conducerea ASF nu face altceva decât să "analizeze" de mai multe luni nişte evidenţe pentru a-i oferi timp lui Bogdan Drăgoi.
Nu este o simplă presupunere, ci este faptă deja consumată, cel puţin parţial: acţiunile SIF4 sunt mutate de la fondurile cu conflicte de interese la SIF1 şi SIF5. Din octombrie 2021, de când ASF tot analizează, Bogdan Drăgoi şi partenerii săi au mutat peste 11% din capitalul SIF4, aproximativ la preţul din oferta mea de 1,60 lei, de la fondurile interpuse la SIF1 şi SIF5. Astfel, în eventualitatea în care vor pierde procesul cu acţionarii SIF4, vor să se asigure că nu vor pierde şi controlul.
Seamănă izbitor cu lunile în care ASF a stat pasivă în timp ce existau dovezi concrete despre neregulile grave de la City Insurance. I s-a permis atunci asigurătorului să mai încaseze câteva luni poliţe de la cetăţeni, producând prejudicii de sute de milioane de lei, iar statul încă plăteşte costul fraudei din Fondul de Garantare a Asiguraţilor (bani plătiţi tot de cetăţeni).
Mutările de acţiuni SIF4 de la fonduri interpuse (precum celebrul fond Active Dinamic, al Swiss Capital, care avea comision de "administrare" de peste 12% pe an) la SIF-urile căpuşate probabil vor mai continua. Oare nu este evidentă complicitatea ASF cu Bogdan Drăgoi şi sifonarii mai mici din jurul lui, astfel încât să poată rămâne în continuare la butoane şi să căpuşeze liniştiţi SIF-urile? Complicitatea unor persoane cheie de la ASF cu Bogdan Drăgoi este la fel de clară precum conflictele de interese graţie cărora sifonarii primesc voturi favorabile la adunările generale.
Avem deja exemplul de complicitate al directorului ASF pentru piaţa de capital, Ciprian Copariu, care la câteva luni după ce l-a ajutat pe Bogdan Drăgoi să cucerească SIF5 a fost angajat de fostul subaltern al domnului Drăgoi, Sorin Cioacă, chiar la SIF5. Să-i fi promis Bogdan Drăgoi lui Ciprian Copariu că în schimbul "sprijinului" pentru cucerirea SIF5 îl va angaja? Sau a fost, mai degrabă, un gest prin care să le arate actualilor funcţionari ASF că dacă vor sprijini/proteja sifonarii, după ce pleacă de la ASF vor avea un loc călduţ de căpuşă la una din cele trei SIF-uri?
Însă legile în vigoare se opun unor astfel de inginerii financiare, iar cei vinovaţi vor plăti, mai devreme sau mai târziu. Regulamentul 231/2013 al Uniunii Europene este extrem de clar în privinţa condiţiilor administrării Fondurilor de Investiţii Alternative (FIA) şi impune o conduită exemplară, inclusiv obligaţia de a evita conflictele de interese. Regulamentul 231/2013 este unul imperativ pentru toate FIA din Uniunea Europeană, aşa cum sunt şi SIF-urile. Doar că ASF, reglementatorul şi supraveghetorul pieţei româneşti, aparent în complicitate cu Bogdan Drăgoi, a decis să nu impună deocamdată acest regulament, încălcând nu numai angajamentele României faţă de Uniunea Europeană, dar şi legislaţia naţională, mai exact legea 74/2015.
Pe mine nu m-ar mira dacă factorii de decizie ai ASF ar sta şi ani de zile (dacă nu vor fi arestaţi sau demişi între timp) într-o continuă, aşa-zisă, analiză a conflictelor de interese evidente şi transparente de la cele trei SIF-uri. Prin această complicitate cu sifonarii, lui Bogdan Drăgoi i s-ar oferi tot timpul necesar să mute la adăpost acţiunile SIF-urilor, cumpărate cu banii milioanelor de investitori/acţionari prejudiciaţi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Alex în data de 11.02.2022, 00:20)
Foarte interesant cum ASF analizează de cateva luni și nu spune nimic. ASF până de curand intotdeauna respecta obligatia legală de a raspunde în termen de 30 zile.
Asta este chiar o degradare serioasă a institutiei ASF sub conducerea domnului Marcu.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 01:25)
Toate SIF-urile au incaput pe mana unor gasti.
Daca cei de la SIF2 si SIF3 fac toate manevrele folosindu-se de legislatie pana la buza, cei de la SIF 1 au uitat de mult ca piata de capital este reglementata si supravegheata.
Dar ce va mira ca ASF -ul este corupt pana la oase cand tara intreaga are acest pedigree.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 08:47)
Perfect adevarat.
2.2. Ai punctat bine (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 12:26)
Aia de la SIF2 si cu BT au preluat SIF3 prin aceasi metoda, prin fondurile lor.
ASF nu a zis nimic. Dar va ca nici AISIF nu zice nimic. De asta ma uit cam cam sceptic la "asociatia" asta, pare ca e tintita strict pe un aspect. Pun pariu ca dupa ce isi rezolva problema, dispare subit...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 02:01)
Dragilor cu o pierdere de 155 000 de persoane pe an ajungem rezervatie.
Nimeni nu o sa faca nimic la furaciunea asta,DNA-ul este pt unii nu pt apararea parlitilor de locuitori simpli.
Suntem mai rau ca inainte, mai corupti, mai furaciosi, mai dezinteresati sa ne aparam drepturile.
Romania nu va fi niciodata Persia, romanii n-au singe de luptatori!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 12:18)
ai dreptate...adevarul doare! pacat ca politicienii sunt niste marionete
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 11.02.2022, 07:16)
...
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 07:59)
A vorbit un reprezentant al grupului infracțional. Mă mir că te-ai adresat autorului astfel și nu ți s-a șters comentariul.
Cât timp în lege scrie clar că nu e voie cu conflicte de interese, cum poate să spună ASF altceva? Mă rog, după tine conflictul de interese e doar când alții iau bani, nu și tu.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 10:19)
Preluarea pachetelor de la fonduri este delapidare cât casa. Cioaca a cumpărat de la fonduri acțiuni pe are le-a parcat tot el la acele fonduri. Ce beneficiu aduce acționarilor înfrățirea acelorasi pachete intre jucători din același grup? Niciunul. ASF zice ca asigura o piata ordonată și transparentă. Dar care piata , ca e moartă. E coordonată de câțiva jucători și paralizată de strategii de preluare ilegală pe care nu le-a prevenit niciodată. Falimentul City e dovada .
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 10:43)
Total de acord cu cele spuse la 5. ca ASF-ul doar sta de sase in aceasta piata controlata de Lakis.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 10:38)
Doar ieri a avut un volum de 8.520.031 cat toata saptamana.:)))
1 saptamana volum de 8.599.493 actiuni.
Curios asa-i cum de cineva se punea la cumparare la 1,5650 lei cu ordine de 200.000 sau 300.000 actiuni iar altcineva descarca si ordinul de cumparare se refacea imediat.
Au fost in total 131 de tranzactii doar ieri.
Istoric tranzactionare Sif 4:
Data/Piata/Tranzactii/V olum
10.02.2022/REGS/131/ 8.520.031
09.02.2022/REGS/1 0/ 9.542
08.02.2022/REGS/9/ 9.797
07.02.2022/REGS/18/ 25.891
04.02.2022/REGS/9/ 34.232
dar in 02.02.2022 au avut loc si 2 tranzactii deals cu 10.217.230 actiuni.
02.02.2022/REGS/7/ 1.619
02.02.2022/DEALS/2/ 10.217.230
Asta e clar manipulare de piata ce dovezi mai concludente mai vrea DIICOT?
A se vedea momentul introducerii ordinelor si momentele executiei ordinului.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 15:40)
dar acum cateva zeci de minute in urma a aparut inca un deals de 2 tranzactii la 1,5650 lei/actiune la Sif4.
Ora/Cantitate/Pret
14:50:03/25.000.000/1,565014:50:04/15.000.000/1,5650Volum total=40.000.000
Valoare totala= 62.600.000 lei
Oare tot Sif 1 si Sif 5 sunt cumparatorii?
De ce fondurile nu au vandut in oferta de cumparare a lui Ben la 1,60 lei/actiune?
Intrebare intrebatoare pentru ASF si DIICOT.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 17:03)
adica 5,0978% din CS al Sif 4 tranzactionat prin acest deals.
7. fără titlu
(mesaj trimis de Ioan în data de 11.02.2022, 11:03)
Baietii destepti din Monaco sa traiasca!
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 11:05)
este o anomalie ca Sif 4 si Sif 5 sa stea la acelasi pret in piata.
Sif 4 VUAN de 2,5268 pret 1,60 lei
Sif 5 VUAN de 4,3997 pret 1,64 lei
Aici e piata manipulata de cineva.
Organele statului trebuie sa se autosesizeze urgent.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 11:09)
Atunci ce sa spunem de EVER are VUAN de 2,4888 adica cat Sif 4 dar pret de numai 1,21 lei.
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 11:44)
Nu mai exista nici o șansă cu sifurile. Toată lumea sa scape de ele! Sunt alte acțiuni cu care mai poți câștiga ceva. Sifoanele au ajuns pe mana bandiților! Veți aștepta mult și bine sa-si revină.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 12:07)
Eu nu vând că sa nu achit taxe. De cumpărat nu mai cumpăr de ani buni de zile. Sub prețul de cumpărare nu cred că pot scade deci inca am "profit" (nu și comparativ cu restul bursei).
Daca nu te-ar hărțui ANAF cu declarații as vinde. Poate cu legea nouă pentru investitori se declara la sursa și ne scapam.
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 12:48)
Toți deținătorii de sif5 spre ex au vândut în pierdere si in 2020 si in 2021 - mai ales pe finalul anului, ca sa-si anuleze profitul înregistrat din celelalte tranzactii. Astfel nu au mai plătit impozit la stat. Apoi si-au cumpărat sifoanele înapoi tot mai jos. Cine a pierdut? Statul. Și actionarii de buna credință care așteaptă ca fraierii.
9.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 13:22)
M-ai facut sa ma uit pe portofoliu. Nu-mi vine sa cred ca pe SIF5 sunt pe minus dupa atatia ani. La SIF1 am un profit de 1 cifra. Noroc cu SIF4 ca salveaza situatia.
10. Coruptie
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 13:39)
Draga Ben,
oamenii sunt masoni si cu radacini / sprijin in PSD
PSD este la guvernare. Gradinescu e in PSD. Stefanoiu nu este, dar si daca ar sti sa faca mai mult, nu ar putea....
J s-a speriat primul, ii e mai usor sa iasa de peste tot. N si D nu au cum sa iasa. ASF a inceput ceva, dar li s-a dat timp sa se reorganizeze.
Eu cred ca te lupti cu morile de vant si tu si AISIF, desi este clar ca eveniimentele care se petrec sunt urmare a demersurilor voastre.
Dar daca reusesti ceva, draga Ben, jur ca voi dona anonim 10% din banii necesari statuii tale care va fi construita in fata ASF
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 19:02)
Gradinescu a dus piata de capital in cap si praf. Stefanoiu are hardul mic si o tine din prostie in prostie.
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 15:25)
Daca ASF ar fi cu adevarat responsabil (impreuna cu BNR!!) ar lua administrarea pilon 2 si 3 de la SSIF-urile bancilor si le-ar da la cele normale. Bancile sa ramana cu obiectele lor de activitate normale, creditare + depozite.
My 2 cents!
12. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 16:59)
Preluarea pachetelor de la fonduri de SIF5 este mult mai gravă . Modul in care secarea pachete atât de mari dintr-o data arată înțelegerile dintre părți . Strategul portofoliului Sif 5 e Copariu. E cât se poate de clar. Astia s-au înțeles cu toții mult înainte cum sa hacuiasca sifurile . Dacă se așteaptă rezolvare de la Marcu și Dascălu e o naivitate.
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 17:21)
Aveti perfecta dreptate ca este grup infractional organizat se pare.
13. EVER
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 21:02)
Mă mir de ce rămâne EVER asa jos chiar daca se fac răscumpărări; acolo ce mafie mai e?
13.1. Tot Dragoi& co. (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 21:43)
Vand fondurile alimentate de Sif1&4,
care ajunsesera la peste 19% dinSif2/ Ever...Au picat la pace...A vandut Sif1 5% anul trecut ,mai au de vandut pana la 19,5%...Vezi stiri din Bursa legat de detineri fonduri Sif1&4 la Sif2...
14. Ben , articolul tau a ramas in offside
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 22:40)
Astazi tocmai s-a mai facut un deal cu 30 mil actiuni SIF4 , adica pachetul de la SAI Broker.
Asta inseamna ca toate detinerile semnificative din fonduri s-au dus; s-a lichidat de la swiss, certinvest, broker.
Probabil ca acum o sa primesti si raspunsul de la ASF : nu are cum sa exista o problema intrucat fondurile respective nu au SIF4.
Tot articolul tau de astazi se refera...la nimic.
14.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.02.2022, 23:08)
Adica, tu crezi ca dupa ce l-ai ingropat, nu mai exista nici un mort. Hai, mai spune niste perle de astea, care sa arate cat poate gandi cooperativa!