Consiliul de Administraţie (CA) al "Tarom" nu recomandă listarea, în acest an, la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), a 20% din acţiunile companiei aviatice, având în vedere situaţia în care se află, în prezent, aceasta, ne-a declarat preşedintele CA, Dan Pascariu.
Prioritatea noii conduceri o reprezintă realizarea unui plan de redresare a transportatorului aerian, a subliniat domnia sa.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Ovidiu Silaghi, declara, la sfârşitul lunii septembrie, că ministerul pe care îl conduce intenţionează să vândă 20% din acţiunile "Tarom", până la finele anului, şi se bazează pe capacitatea managerilor privaţi, a căror selecţie tocmai începuse la acel moment, să vină cu o strategie în acest sens.
În ultima scrisoare de intenţie către Fondul Monetar Internaţional (FMI), se afirmă că realizarea ofertei publice iniţiale (IPO) pentru 20% din "Tarom" în acest an continuă să reprezinte o oportunitate pentru Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Consorţiul de intermediere pentru IPO este format din Carpatica Invest şi Swiss Capital.
Reprezentanţii MTI ne-au declarat, în septembrie, că, în cazul în care un investitor strategic ar solicita un procent mai mare din capitalul social al "Tarom", Ministerul ar urma să modifice strategia de privatizare a companiei, cu suplimentarea cerută. Oficialii MTI estimau, atunci, că prospectul pentru listarea "Tarom" urma să fie validat de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM) până la 12 noiembrie, iar oferta publică iniţială urma să aibă loc începând cu data de 15 noiembrie.
Consiliul de Administraţie al "Tarom" l-a numit în funcţia de director general al transportatorului aerian pe belgianul Christian Edouard Heinz-mann, fost preşedinte al "Luxair", compania naţională de aviaţie din Luxemburg. De asemenea, britanicul Michael Moriaty a preluat poziţia de director general adjunct, cu funcţia de chief financial officer. Numirile au venit după ce Heinrich Vystoupil a renunţat la funcţia de director general şi la poziţia în CA, neacceptând condiţiile stipulate în contractul de mandat.
Christian Heinzmann a declarat că noua conducere urmează să prezinte un plan de administrare pentru perioada de până la sfârşitul anului, iar, peste trei luni, un plan de redresare a activităţii companiei. Obiectivul principal al echipei de management constă în realizarea unei stategii pentru eficientizarea activităţii "Tarom", a precizat domnia sa.
De asemenea, Dumitru Prunariu, membru în Consiliul de Administraţie şi preşedintele Comitetului Operaţional şi de Siguranţă al operatorului aerian, a afirmat că noul CA urmează să prezinte MTI în termen de nouăzeci de zile de la intrarea în func-ţie, un raport care să cuprindă strategia de redresare şi eficientizare a "Tarom".
"Urmează să vedem unde sunt pierderile majore, iar o parte din pierderi sunt cauzate de preţul petrolului şi încărcarea aeronavelor", a explicat, atunci, domnia sa.
Dumitru Prunariu a arătat că o aeronavă "Tarom" petrece în aer zece ore din douăzeci şi patru, în condiţiile în care numărul optim de ore este optsprezece, în timp ce gradul de ocupare al unui avion este de 61%, faţă de un nivel de 70-80%, care ar asigura rentabilitatea activităţii.
Un alt aspect asupra căruia noua conducere urmează să se concentreze îl reprezintă contractele încheiate de către compania aeriană, unele dintre acestea presupunând plata unor preţuri peste nivelul pieţei, a adăugat domnia sa, care a precizat, însă, că anumite contracte sunt ferme şi încheiate pe o perioadă de mai mulţi ani, ceea ce face dificile eventuale modificări.