În următorii ani, în România, cererea va fi mai mare decât oferta, ceea ce înseamnă că există foarte mult loc pentru antreprenori, pentru idei şi proiecte noi, a spus Dragoş Petrescu, Preşedintele City Grill Group.
Antreprenorul a declarat: "Pentru industria ospitalităţii, anul trecut a fost excepţional. O revenire pe care nu o anticipam, după doi ani foarte grei. A avut creşteri deosebite, chiar dacă primele trei luni au fost sub restricţii, celelalte nouă luni au compensat şi astfel s-au depăşit cifrele anului 2019, anul pre-pandemic care a fost foarte bun pentru ospitalitate".
Dragoş Petrescu a adăugat: "Pentru 2023, printre lucrurile bune aş menţiona că România, în următorii cinci până la şapte ani, va avea o cerere mai mare decât oferta, şi asta înseamnă că există foarte mult loc pentru antreprenori, pentru idei şi proiecte noi. Iar cea mai mare constrângere va fi aducerea de resurse lângă antreprenori ca să poată face faţă cererii. Nu mă refer doar la domeniul ospitalităţii, care este într-o creştere evidentă, ci în general în economia României".
În opinia sa, una dintre principalele provocări ale firmelor este legată de resursa umană. "Cred că antreprenorii trebuie să trăiească pe propriile picioare. Sunt bani foarte mulţi în piaţă şi nu văd o problemă în ceea ce priveşte banii, ci văd o provocare în ceea ce priveşte resursa umană. Aici va fi cheia; cine şi cum va reuşi să atragă talente, ca să poată face faţă cererii. Mai sunt banii din PNRR care, cu mici dificultăţi vor veni şi se vor găsi în sectoare de activitate precum energia verde, IT şi în alte sectoare, pentru că aceşti bani se vor disipa în economie, ceea ce va ajuta şi va contribui la cerere", a afirmat Dragoş Petrescu.
Preşedintele City Grill Group a completat: "Un al treilea element foarte important este stabilitatea politică a statului. În regiune, noi avem astăzi cel mai stabil şi predictibil Guvern. Cred că statul nu trebuie să intervină (n.r. în economie) dar trebuie să existe stabilitate, să nu se schimbe lucruri peste noapte, pentru că facem faţă cu greu acestor schimbări şi este important să ştim din timp ce ni se pregăteşte".
În ceea ce priveşte provocările acestui an, Dragoş Petrescu a amintit de dobânzile ridicate, care reprezintă o presiune pe zona de finanţare. "Te finanţezi mai greu, chiar dacă inflaţia va scădea şi va fi sub 10% în acest an, dobânzile vor continua să crească sau vor rămâne în continuare mari. Iar asta pune o presiune pe sectoarele pe care le vedem în dificultate astăzi, mai ales pe bunurile de folosinţă îndelungată, ceea ce înseamnă o stagnare în tot ceea ce înseamnă producţia, distribuţia şi gestionarea acestor bunuri", a spus Preşedintele City Grill Group.
Din punctul său de vedere, criza pe care o traversăm astăzi este fundamental diferită de criza din 2009, pentru că acum nivelul de trai al populaţiei este mai ridicat, ceea ce înseamnă că nu se renunţă la stilul de viaţă avut până acum, ci ajustările se fac la alte cheltueli şi investiţii.
"În 2009, veniturile românilor din oraşe se învârteau între 400 - 500 de euro, în medie. Or, astăzi, veniturile sunt de două-trei ori mai mari. Probabil că în primele zece oraşe din România discutăm de venituri de peste 1.200 - 1.300 de euro în medie, ceea ce face ca comportamentul clientului să fie fundamental diferit. Adică nu mai renunţă la vacanţe, la ieşitul la restaurant sau stilul de viaţă, ci ajustează anumite cheltuieli şi investiţii pe termen lung. Structura crizei este complet diferită şi atunci mediul căruia te adresezi ca antreprenor este fundamental diferit", a spus Dragoş Petrescu.