Consiliul Concurenţei a câştigat la Curtea de Apel Bucureşti procesul prin care Orange, cel mai mare jucător de pe piaţa românească de telefonie mobilă, a contestat decizia prin care a fost amendată pentru abuz de poziţie dominantă în anul 2011 cu suma 147,9 milioane de lei, au declarat joi pentru surse judiciare, citate de News.ro.
Anul trecut, instanţa a decis, în cazul Vodafone, care a contestat de asemenea amenda, reducerea valorii amenzii de la 3,45% la 2% din cifra de afaceri (circa 50 milioane lei la vremea respectivă).
În cazul Orange România, Curtea de Apel Bucureşti a decis menţinerea valorii amenzii.
Decizia instanţei poate fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ).
În iunie 2014, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a retrimis spre rejudecare dosarul în care Orange România a contestat decizia prin care a fost sancţionată în 2011.
În februarie 2011, Consiliul Concurenţei a amendat Orange România şi Vodafone România cu 268,3 milioane de lei (63 milioane euro) pentru abuz de poziţie dominantă.
În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei şi a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.
La Vodafone România, sancţiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.
Cele două companii au contestat în instanţă sancţiunile.
În cadrul investigaţiilor declanşate în 2006, în urma unor plângeri depuse de către Netmaster Communications SRL, Consiliul Concurenţei a constatat că Orange şi Vodafone au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la reţele lor de telefonie, în vederea terminării apelurilor naţionale şi internaţionale tranzitate de acest operator.
Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange şi Vodafone.
Orange şi Vodafone aveau nu numai obligaţia de a acorda accesul Netmaster la reţelele lor în vederea terminării apelurilor, dar şi pe aceea de a respecta reglementările autorităţii din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective.
Din analiza efectuată de Consiliul Concurenţei a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone şi Orange şi-au stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internaţional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.
Cele două companii nu au acordat Netmaster accesul la reţelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internaţional şi a celor originate în reţelele altor furnizori din România pentru o perioadă de 1 an şi jumătate în reţeaua Vodafone şi 2 ani şi 4 luni în reţeaua Orange.
De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii au limitat terminarea apelurilor naţionale provenite din reţeaua Netmaster.
Netmaster a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intraţi pe piaţă începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia. Firma nu mai există în prezent, fiind radiată din august 2008.
Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicaţii, care şi-a vândut la rândul său baza de clienţi către RCS&RDS şi Telekom Romania Communications (fosta Romtelecom).