În urma trimiterii Ministerul Finanţelor Publice către Consiliului fiscal a Strategiei fiscal-bugetară (SFB) pe perioada 2013-2015, solicitând opinia Consiliului fiscal cu privire la aceasta, Consiliul a precizat că singura regulă ce poate fi evaluată este cea definită de art. 6 lit. d) conform căreia "pentru fiecare dintre cei 3 ani acoperiţi de strategia fiscal-bugetară, rata anuală de creştere a cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat va fi menţinută sub rata anuală de creştere nominală a produsului intern brut prognozată pentru anul bugetar respectiv, până când soldul preliminat al bugetului general consolidat a înregistrat surplus în anul anterior anului pentru care se elaborează proiectul de buget", se arată într-un comunicat de presă.
SFB 2013-2015 respectă parţial această regulă, ponderea în PIB a cheltuielilor bugetare fiind prevăzută a se reduce de la 34,68% în 2012 la 34,48% în anul 2013. În schimb, cheltuielile bugetului general consolidat sunt previzionate a creşte uşor mai rapid decât PIB-ul nominal în 2014, respectiv până la un nivel de 34,63% din PIB, urmând că în 2015 ponderea acestora să scadă la 34,53%. Eliminând impactul programat al absorbţiei fondurilor europene post-aderare şi al celor având drept sursă alţi donatori, cheltuielile bugetare exprimate ca pondere în PIB ar scădea însă constant (32,5% în 2012, 32,3% în 2013, 31,9% în 2014 şi 31,8% în 2015).
Ipotezele macroeconomice ce fundamentează SFB 2013-2015 sunt compatibile cu ultima proiecţie a Comisiei europene, care estimează creşteri ale PIB de 1,4% şi 2,9% în 2012 şi, respectiv, 2013, mai menţionează Consiliul fiscal. Cu toate acestea, dată fiind dinamica anuală a produsului intern brut de doar +0,3%, înregistrată în trimestrul I al anului curent, precum şi recrudescenţa recentă a tensiunilor de pe pieţele financiare internaţionale, pe fondul evoluţiilor legate de criza datoriilor suverane la nivel european, Consiliul consideră proiecţiile privind dinamica PIB ca fiind mai degrabă optimiste şi atrage atenţia asupra dimensiunii neobişnuit de mari a riscurilor nefavorabile la adresa parametrilor macroeconomici, şi implicit la adresa celor fiscal-bugetari.
Consiliul fiscal apreciază ca fiind optimistă traiectoria prognozată pe termen mediu a veniturilor fiscale şi a celor din contribuţii sociale, cu precădere a celor aferente anului 2013, în condiţiile în care, în cazul majorităţii categoriilor de venituri fiscale, variaţiile nominale proiectate sunt superioare celor ale bazelor macroeconomice relevante. Chiar dacă o astfel de dinamică ar putea fi explicată prin materializarea eforturilor de combatere a evaziunii fiscale, Consiliul fiscal consideră relativ riscant ca impactul acestora să fie luat în calcul ex-ante, fiind recomandabilă o încorporare ex-post, pe măsură ce eforturile de îmbunătăţire a colectării se concretizează.
În opinia Consiliului Fiscal, continuarea eforturilor de consolidare fiscală şi a celor din sfera reformelor structurale este necesară nu doar din perspectiva respectării angajamentelor asumate de către ţara noastră la nivel european şi în cadrul acordurilor cu FMI/CE/BM, ci şi din cea a asigurării sustenabilităţii finanţelor publice pe termen mediu şi lung, astfel încât politica fiscal-bugetară să poată gestiona riscuri şi situaţii neprevăzute fără a fi nevoită să opereze ajustări semnificative ale cheltuielilor şi veniturilor, cu efecte destabilizatoare din punct de vedere economic şi social, şi să respecte principiul echităţii intergeneraţionale.
Consiliul Fiscal apreciază că balanţa riscurilor în ceea ce priveşte politica fiscal-bugetară în anii următori înclină mai degrabă pe partea negativă (un deficit bugetar mai mare decât cel proiectat). În acest context, în opinia Consiliului Fiscal, SFB 2013-2015 ar trebui să conţină un capitol separat care să evalueze riscurile care pot afecta prognoza indicatorilor macroeconomici şi bugetari, precum şi eventualele măsuri avute în vedere în ipoteza în care aceste riscuri se materializează, mai ales având în vedere recentele evoluţii de pe pieţele financiare internaţionale.