CONSTANTIN DELEANU, PREŞEDINTELE DIRECTORATULUI COTNARI: "Avem nevoie de un mediu de afaceri mai prietenos pentru firmele autohtone"

A consemnat EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 22 noiembrie 2017

"Avem nevoie de un mediu de afaceri mai prietenos pentru firmele autohtone"

Este necesară crearea unui mediu de afaceri mai prietenos pentru firmele deţinute de investitorii români, cel puţin echivalent cu cel al companiilor cu capital străin care funcţionează în România, consideră Constantin Deleanu, preşedintele Directoratului Cotnari.

Domnia sa ne-a spus, într-un interviu: "Ţara noastră îşi construieşte abia la acest moment o politică eficientă de promovare a brandului de ţară, a produselor româneşti, aşa cum au alte state. Din acest motiv, o mare parte din produsele de la noi sunt încă la început, dacă ne referim la promovarea peste hotare".

În prezent, pe piaţa vinurilor din ţara noastră încearcă să pătrundă vinurile din Lumea Nouă, care au multe avantaje, precum producţii mari la hectar, climă favorabilă, lipsa îngheţului în timpul iernii, a bolilor, dăunătorilor, măsuri ale statelor din care provin de încurajare a exportului, a completat domnul Deleanu.

Compania Cotnari estimează o cifră de afaceri de 35 milioane euro, pentru acest an, şi un profit de minim 4 milioane euro.

Reporter: Cum a fost anul viticol 2017 pentru Cotnari, în particular, şi pentru piaţă, în general?

Constantin Deleanu: Anul 2017 a început cu un îngheţ în perioada de dezmugurire, ceea ce a dus la unele pierderi de producţie, atât la Compania Cotnari, cât şi la ceilalţi producători de struguri pentru vin. A urmat un an normal, din punct de vedere al precipitaţiilor, până la finalul lunii iunie, după care ploile au fost din ce în ce mai rare şi au lipsit în totalitate în perioada lunilor august şi septembrie. Cantitatea de struguri recoltată la hectar a fost în scădere cu aproximativ 10% faţă de anul trecut, ajungând la peste 21 milioane de kilograme. Producţia medie obţinută a fost cuprinsă între 10.000 şi 12.500 kg de struguri la hectar. Estimăm o producţie de vin de peste 15 milioane de litri. Datorită secetei din luna septembrie, calitatea vinului din anul 2017 va fi cu siguranţă superioară celei din 2016.

Reporter: Ce producţie aţi avut pe segmentul vinurilor roşii?

Constantin Deleanu: Pe segmentul de vinuri roşii deţinem o suprafaţă de peste 50 de hectare de Fetească Neagră, de pe care am recoltat peste 10 tone/ha.

Reporter: Cum a evoluat societatea în ultimii ani?

Constantin Deleanu: Am crescut suprafaţa de viţă de vie de la 1.100 de hectare, câte aveam în anul 2000, la 1.750 hectare în prezent, cu precizarea că peste 1.600 ha sunt cu viţă de vie tânără, plantată începând cu anul 2007. Am achiziţionat utilaje agricole pentru a eficientiza lucrările de întreţinere a viţei de vie (tractoare, remorci, utilaje pentru stropit via etc). De asemenea, am investit în permanenţă şi în cramă, unde avem tehnologii de ultimă generaţie, începând de la procesarea strugurilor şi continuând cu fermentarea, condiţionarea, depozitarea şi îmbutelierea vinurilor.

În prezent, suntem în măsură să procesăm aproximativ 800 de tone de stuguri pe zi, în campania de recoltare. Dispunem de capacitate de fermentare cu un volum de peste 8 milioane litri şi avem o capacitate totală de depozitare a vinului de peste 26 milioane de litri.

Reporter: Ce cifră de afaceri aţi înregistrat în primele nouă luni ale anului şi care sunt estimările pentru întreg 2017?

Constantin Deleanu: Cifza de afaceri este de aproxilativ 25 milioane euro pentru primele 9 luni, iar până la finalul anului 2017 prognozăm o cifră de afaceri de aproximativ 35 milioane euro.

Reporter: Ce investiţii aţi realizat în ultimele 12 luni şi ce alte proiecte de investiţii aveţi?

Constantin Deleanu: În anul 2017 au fost realizate investiţii noi, pentru mărirea volumelor de depozitare cu 4 milioane de litri. De asemenea, a fost achiziţionată cea de-a doua linie de îmbuteliere, au fost construite spaţii noi pentru depozitarea produselor finite şi a materialelor, au fost finalizate lucrările pentru o nouă aducţiune de apă şi au fost modernizate sălile în care sunt primiţi vizitatorii.

Reporter: În ultimii ani, profitul companiei Cotnari a crescut considerabil. Ce rezultat financiar preconizaţi pentru anul în curs?

Constantin Deleanu: În anul 2016 am obţinut un profit de peste 5 milioane de euro, care, în cea mai mare parte (peste 70%), a fost repartizat pentru realizarea de investiţii. La acest buget propriu pentru investiţii s-a mai adăugat aproximativ 1 milion de euro reprezentând investiţii din împrumuturi bancare, astfel încât volumul total al investiţiilor în anul 2017 va fi de aproximativ 5 milioane de euro.

Pentru acest an, preconizăm un profit de cel puţin 4 milioane de euro, în scădere faţă de anul trecut, motivat de producţia mai mică de struguri recoltată în acest an.

Reporter: Care sunt planurile pentru anul viitor?

Constantin Deleanu: În anul 2018, ne propunem să înfiinţăm peste 50 de hectare de plantaţii noi cu viţă de vie, urmând ca, după această replantare, să depăşim 1.800 de hectare. Un alt proiect este dezvoltarea oenoturismului în zona Cotnari, motiv pentru care ne dorim să construim, anul viitor, spaţii de cazare pentru vizitatori.

Intenţionăm să creştem în continuare cota de piaţă şi să producem vinuri de înaltă calitate, care să satisfacă cerinţele consumatorilor, atât din România, cât şi din afara ţării.

Reporter: Ce proiecte derulaţi acum pe partea de oenoturism şi cum sunt primite acestea de către clienţi?

Constantin Deleanu: Pe parte de oenoturism oferim o gamă diversificată de pachete, începând cu cele de vizitare a cramei sau degustare de vinuri şi platouri tradiţionale. Pachetul complet include vizită, degustare, mese festive în compania unei formaţii de muzică de petrecere din zonă, pentru cei care organizează simpozioane, congrese şi alte evenimente corporate.

Reporter: Compania Cotnari este frecvent premiată în cadrul concursurilor la care participă. Câte medalii a strâns Cotnari, în 2017, şi la ce competiţii mai urmează să participe până la finalul anului?

Constantin Deleanu: În primul rând subliniem faptul că participăm doar la concursurile internaţionale de vinuri. La aceste concursuri sunt prezenţi foarte mulţi producători din ţări cu tradiţie, dar şi din ţările din Lumea Nouă a vinului. Jurizarea este făcută de experţi din toată lumea "in blind" (adică toate sticlele sunt acoperite, pentru a nu se cunoaşte identitatea produsului), iar notarea vinurilor se face pe criterii obiective.

Cu toate acestea, Cotnari a obţinut sute de medalii de aur la aceste concursuri, numai în ultimii zece ani.

În anul 2017, compania Cotnari a obţinut 3 mari medalii de aur la concursurile internaţionale, printre care şi Marele trofeu - cea mai bună cramă din Balcani, la concursul internaţional de vinuri de la Sofia. Acestora li s-au alăturat încă 34 de medalii de aur şi 29 medalii de argint, la concursurile internaţionale din Europa - la Berlin, Chişinău, Paris, Porto, Sofia, Ljublijana, Bruxelles, Budapesta -, dar şi din afara Europei - în Canada şi Asia.

Reporter: Cum a evoluat cererea pentru vinurile Cotnari, în 2017?

Constantin Deleanu: Se constată, în ultimul timp, un trend ascendent pentru consumul de vin, în detrimentul celorlalte băuturi alcoolice. Cantitatea totală de vin comercializată în anul 2017 este în creştere. La vinurile demidulci şi dulci, cantităţile vândute sunt aproximativ egale cu cele de anul trecut, însă la vinurile demiseci, seci şi roşii creşterea este semnificativă.

Reporter: Ce proporţie din producţia pe care o realizaţi merge la export şi unde?

Constantin Deleanu: Cotnari exportă peste un milion de sticle pe an, în ţări precum Italia, Franţa, Spania, Germania, Marea Britanie, dar şi peste Ocean, în SUA şi Canada.

Reporter: Care este strategia de extindere pe alte pieţe?

Constantin Deleanu: Polonia şi Cehia sunt ţările în care dorim să realizăm, într-un viitoar cât mai apropiat, exporturi, având în vedere tradiţia acestora pentru consumul de vinuri.

Reporter: Care sunt obstacolele pe care le întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră şi cum credeţi că ar putea fi soluţionate acestea?

Constantin Deleanu: Producţia de struguri este dependentă de factorii naturali (îngheţ, secetă, precipitaţii abundente, grindină etc.), iar cheltuielile de întreţinere a viei sunt foarte mari, prin folosirea diferitelor substanţe de prevenire a bolilor şi dăunătorilor.

Procesul de obţinere a vinurilor implică o perioadă foarte îndelungată, întrucât de la lucrările specifice întreţinerii viţei de vie şi până la îmbutelierea efectivă a vinului sunt necesari cel puţin doi ani.

Reporter: Cât de ameninţătoare consideraţi că sunt importurile pentru producătorii autohtoni de vin, în condiţiile în care, în ultima perioadă, tot mai multe vinuri moldoveneşti au intrat în ţara noastră?

Constantin Deleanu: Nu cred că doar ameninţarea importurilor de vinuri moldoveneşti este de natură să îngrijoreze producătorii autohtoni. În prezent, pe piaţă încearcă să pătrundă şi vinurile din Lumea Nouă, iar acestea ajung la noi cu multe avantaje, precum: producţii mari la hectar, climă favorabilă, lipsa îngheţului în timpul iernii, a bolilor, dăunătorilor, măsuri ale statelor din care provin de încurajare a exportului.

Reporter: Ce credeţi că ar trebui să facă autorităţile pentru promovarea vinului românesc pe pieţele internaţionale?

Constantin Deleanu: Este necesară, în primul rând, crearea unui mediu de afaceri mai prietenos pentru firmele deţinute de investitori români, cel puţin echivalent cu cel al firmelor cu capital străin care funcţionează în România.

Ţara noastră îşi construieşte abia la acest moment o politică eficientă de promovare a brandului de ţară, a produselor româneşti, aşa cum au alte state. Din acest motiv, o mare parte din produsele de la noi sunt încă la început, dacă ne referim la promovarea peste hotare.

Considerăm că trebuie create facilităţi pentru exportatorii români, precum măsurile pe care le-au adoptat autorităţile din alte ţări, respectiv Chile, Australia, Nouă Zeelandă sau chiar în Europa - în Ungaria şi Bulgaria.

Pentru noi sunt foarte importante aceste aspecte, pentru că la Cotnari se cultivă doar soiuri autohtone: Grasă de Cotnari, Tămăioasă Românească, Frâncuşă, Fetească Albă, Busuioacă Roze şi Fetească Neagră.

Reporter: Vă mulţumesc!

Suprafaţa totală de viţă de vie deţinută de compania Cotnari depăşeşte 1.750 de hectare, împărţite în 12 ferme viticole.

Societatea dispune de peste 450 de salariaţi permanenţi, din care peste 60 activează în sectorul vânzărilor. Potrivit lui Constantin Deleanu, mai mult de 1.500 de zilieri lucrează în viticultură în timpul campaniei de recoltare. Compania vinde aproximativ 15 milioane de sticle pe an, cifra de afaceri anuală fiind de aproximativ 35 de milioane de euro. Volumul de depozitare în crame se ridică la aproximativ 26 milioane litri.

Compania are o vinotecă în care sunt depozitate aproximativ un milion de sticle de vin de colecţie, începând cu anul 1956.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Exportul de vin romanesc are un potential evaluat la peste 500 milioane de euro, din nefericire putin peste 40 de milioane de euro valorificat.

    Dom'le atata timp cat nu investiti in crame locale profesioniste, cu origine garantata, va faceti iluzii ca va cresc vanzarile prin supermarket-uri... Cunoscatorii asteapta de la dvs, produsele de calitate tipic BRANDULUI celebru ! Eu locuiesc in Brasov, foarte multi moldoveni traiesc acolo, dupa cum bine stiti... Unde gasesc o crama profesionista care sa va cinsteasca numele cum se cuvine ? Ca ne-am saturat pana in gat de smecherii de la Recas...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb