Războiul comercial dintre SUA şi China ar putea influenţa preţurile alimentelor la nivel global, inclusiv în Europa, unde, pe fondul inflaţiei, consumatorii - inclusiv românii - îşi modifică preferinţele şi determină adaptarea industriei, conform comentariului analistului eToro, Bogdan Maioreanu.
Un sondaj realizat de gigantul de consultanţă McKinsey în Europa arată că preferinţele clienţilor se schimbă în acest an când vine vorba de modul în care clienţii îşi fac cumpărăturile. Anul acesta, aproape jumătate (48%) dintre consumatorii europeni intervievaţi au declarat că sunt în căutarea unor modalităţi de a economisi bani atunci când fac cumpărături. Cei mai atenţi la preţ sunt norvegienii, urmaţi de cei din Marea Britanie şi, pe aceeaşi poziţie, românii, danezii şi spaniolii. Însă, dintre toate ţările analizate, românii sunt pe primul loc când vine vorba de căutarea activă a promoţiilor, urmaţi de spanioli şi danezi. De asemenea, cumpărătorii români sunt cei care caută cel mai mult să cumpere produse de la producătorii şi fermierii locali, urmaţi de cumpărătorii francezi, spanioli şi polonezi.
Consumatorii români domină clasamentul şi atunci când vine vorba de cumpărarea de produse de înaltă calitate sau premium, urmaţi îndeaproape de spanioli. Românii sunt, de asemenea, aproape de primele locuri când vine vorba de cumpărarea de produse bio şi sunt dispuşi să plătească preţuri mai mari pentru produse mai sănătoase, dar sunt sub media europeană când vine vorba de cumpărarea mărcilor proprii ale magazinului în locul mărcilor cunoscute. De asemenea, cumpărătorii români se situează cu mult peste media europeană atunci când vine vorba de a cumpăra alimente de la departamentele de mâncare gătită din interiorul magazinului.
De fapt, acestea sunt câteva dintre tendinţele care modelează industria alimentară europeană în acest an, potrivit McKinsey. Intenţia de a căuta mai multe modalităţi de a economisi bani rămâne ridicată, în timp ce consumatorii caută să cumpere produse de înaltă calitate şi vedem şi o uşoară creştere a intenţiei de cumpărare faţă de produsele sănătoase. Însă 2025 aduce o scădere a intenţiei de a cumpăra produse ecologice. Pentru ultima, cumpărătorii români sunt sub media europeană, dar nu pe ultimele locuri ale sondajului.
Atenţia sporită la preţuri a cumpărătorilor este justificată de ultimele date privind inflaţia din România care arată că în luna martie preţurile produselor alimentare au crescut cu 5,1% faţă de anul trecut. Campionii creşterilor de preţuri au fost margarina cu aproape 13%, fructele şi conservele de fructe cu peste 10%. Carnea şi produsele din carne au crescut cu aproape 4% de la an la an.
Războiul comercial dintre SUA şi China ar putea împinge companiile chineze să găsească alte modalităţi de a acoperi nevoile pe care importurile din SUA nu le mai pot satisface. În 2023, China a importat din SUA fructe şi nuci în valoare de aproape 1 miliard de dolari, carne şi produse din carne în valoare de peste 3,4 miliarde de dolari. Acum ar putea căuta alţi furnizori, iar acest lucru va pune presiune pe preţuri, inclusiv în Europa. China a fost a treia destinaţie principală a exporturilor de produse agricole ale UE în 2024 (6% din exporturile UE), după Regatul Unit şi SUA. Cu toate acestea, exporturile UE către China au înregistrat cea mai mare reducere, cu o scădere de 1,3 miliarde euro (-9%) faţă de 2023. Principalele exporturi care au scăzut au fost cerealele, carnea de porc, băuturile spirtoase şi lichiorurile şi produsele lactate. Dar situaţia actuală ar putea duce la o creştere a cererii de produse agricole în China pentru a înlocui ceea ce nu poate fi cumpărat în prezent din SUA. Acesta este motivul pentru care remodelarea lanţurilor de aprovizionare din întreaga lume ar putea pune presiune pe unele pieţe şi ar putea face ca preţurile să crească pentru mai multe categorii de produse alimentare.
Investitorii urmăresc îndeaproape situaţia. Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, când vine vorba de principalele riscuri externe pe care le văd pentru portofoliile lor, 26% dintre investitorii români au menţionat o recesiune globală, 23% inflaţia, 18% starea economiei româneşti şi 16% un conflict global. Iar actualul război comercial iniţiat de administraţia Trump are toate ingredientele pentru a bifa cel puţin unele dintre aceste îngrijorări.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.04.2025, 04:50)
cu un salariu minim net lunar de 500 de euro si 12 salarii pe an la romani...versus 1200 euro net pe luna si 14 salarii pe an in Occident, oare unde e putere de cumparare si cine maninca mai bine????