Un număr de 37 de tipuri de beneficii, 13 sporuri, cheltuieli nejustificate, ajutoare şi vacanţe decontate, care au prejudiciat compania şi au condus la diminuarea dividendelor, precum şi atribuirea nelegală a contractelor de achiziţii şi o posibilă situaţie de conflict de interese se numără printre acţiunile evidenţiate în Sinteza Raportului întocmit de Corpul de control al premierului, la Transgaz.
Documentul se referă la perioada 2009-mai 2013, înainte de selectarea actualei conduceri potrivit OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă.
Menţionăm că actualul director general al Transgaz Petru Văduva a fost numit la conducerea companiei în iunie 2013 şi a preluat mandatul de la Ioan Rusu.
În urma identificării acestor nereguli, Corpul de control al primului ministru a anunţat că va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie, urmând ca "organul de urmărire penală sau, după caz, instanţa de judecată, să hotărască asupra existenţei sau inexistenţei infracţiunilor şi asupra vinovăţiei".
Potrivit documentului citat, în contractele colective de muncă încheiate de Transgaz, cu aplicabilitate în intervalul 1 ianuarie 2009 - 31 mai 2013, au fost prevăzute spor pentru vechimea în muncă, spor de noapte, spor pentru condiţii grele de muncă, spor pentru muncă în condiţii periculoase, spor pentru condiţii vătămătoare, spor pentru condiţii penibile, spor pentru consemn la domiciliu, spor pentru lucru în sistem de tură continuă, spor pentru munca prestată sistematic peste programul normal de lucru, spor pentru lucru suplimentar peste programul normal de lucru, spor pentru şef de echipă, spor de şantier, indemnizaţie pentru exercitarea unei funcţii de conducere.
Conform prevederilor contractelor colective de muncă, salariaţii companiei de stat au beneficiat, după caz, de mai multe beneficii, printre care:
- Reducerea costurilor biletelor de tratament şi odihnă pentru salariaţi (cu 65%) şi membrii lor de familie (50%), în limita a 95 de euro/zi/persoană ocazionate de deplasarea în concediul de odihnă;
- Abonamente gratuite pentru mijloacele de transport în comun;
- Suplimentarea drepturilor salariale sub forma unor adaosuri acordate în sumă fixă cu ocazia unor sărbători religioase şi de ziua meseriei;
- Plata poliţelor de asigurare de sănătate, de tip suplimentar, în limita a 200 euro/an/salariat;
- Plata contribuţiilor pentru pensii facultative, de tip suplimentar, în limita a 200 euro/an/salariat;
- Compensarea diferenţei dintre salariul de bază individual şi indemnizaţia legală, acordată pentru concediu de sarcină şi lăuzie;
- Compensarea, pentru o perioadă de un an, a diferenţei dintre pensia de invaliditate şi salariul de bază al angajatului, la care se adaugă media sporurilor de care a beneficiat salariatul în ultimele trei luni;
- Plata unor diurne salariaţilor, pe durata deplasării în interes de serviciu în ţară, reprezentând 65% din salariul de bază zilnic brut negociat, calculat la numărul de zile lucrătoare ale lunii respective;
- Decontarea cheltuielilor de cazare la unităţile hoteliere din ţară de maxim 4 stele, pentru personalul cu funcţie de execuţie care execută deplasări în interes de serviciu;
- Decontarea cheltuielilor de cazare la unităţile hoteliere din ţară de 5 stele, pentru personalul cu funcţii de conducere;
- Decontarea carburantului (10l/100km), pentru deplasarile efectuate de salariaţi în interesul serviciului cu autoturismele aparţinând acestora;
- Decontarea transportului pe căile ferate sau auto în comun pentru salariaţi si membrii familiilor acestora, beneficiari ai biletelor de tratament sau odihnă recuperatorie;
- Ajutor material egal cu contravaloarea a 6.500 mc. de gaze naturale, acordat anual fiecărui salariat;
- Ajutor material acordat cu ocazia unor evenimente deosebite din viaţa salariatului, respectiv căsătoria, naşterea sau înfierea fiecărui copil, precum şi la decesul părinţilor, soţului sau copilului;
- Ajutor bănesc acordat cu ocazia pensionarii, cuprins între 2 şi 10 salarii, în funcţie de vechimea persoanei în industria gazului metan;
- Primă de vacanţă, acordată în cuantumul indemnizaţiei pentru concediul de odihnă (drepturile salariale cuvenite pe perioada efectuării concediului de odihnă);
- Indemnizaţie de concediere, în cuantum de maximum 30 salarii de bază brute;
- Instalarea gratuită a reţelei de gaz, precum şi gratuitatea la modificarea instalaţiilor existente;
- Premii pentru stimularea salariaţilor cu aport deosebit în realizarea sarcinilor de serviciu;
- Premii jubiliare, reprezentând recompense pentru vechimea în muncă în industria gazului metan etc.
Suma totală a adaosurilor şi beneficiilor acordate de Transgaz în perioada menţionată se ridică la aproape 626 milioane lei, din care cea mai mare parte - 117 milioane lei - este reprezentată de contravaloarea cheltuielilor aferente efectuării concediilor de către salariaţi.
Societatea a acordat "salariaţilor cu aport deosebit în realizarea sarcinilor din programele de activitate" premii în sumă de circa 11,78 milioane lei, plătind ajutoare de pensionare în valoare totală de aproximativ 6,34 milioane lei.
• Corpul de control: "Membri ai conducerii Transgaz au solicitat decontarea nejustificată a biletelor de odihnă"
Cuantumul primelor de vacanţă a fost de 78,6 milioane lei. Printre destinaţiile aferente biletelor de odihnă şi tratament decontate de Transgaz angajaţilor şi membrilor acestora de familie se regăsesc China, Mexic, Emiratele Arabe Unite, Italia, Malta, Spania, Grecia, Turcia, Muntenegru, Federaţia Rusă, Finlanda.
Din verificările efectuate în cadrul acţiunii de control pentru un eşantion de 39 de salariaţi care au ocupat funcţii de conducere şi de execuţie la Transgaz şi cărora societatea le-a decontat o parte din contravaloarea biletelor de odihnă, a rezultat faptul că 30 de salariaţi (76,92% din numărul celor verificaţi) au solicitat decontarea nejustificată a contravalorii biletelor de odihnă şi tratament, arată Raportul Corpului de control al premierului, care subliniază: "Caracterul nelegal şi nejustificat al decontărilor rezultă din împrejurarea că, ulterior cumpărării biletelor de odihnă si tratament, salariaţii au renunţat, fie în totalitate, fie în parte, la serviciile turistice contractate sau comandate şi au recuperat în numerar sumele achitate operatorilor de servicii turistice, aferente sejurului sau fracţiei din sejurul neefectuat.
În aceste condiţii, sumele încasate de la SNTGN Transgaz SA trebuia să fie restituite fie integral, fie proporţional cu partea serviciilor turistice la care s-a renunţat. Cei 30 salariaţi ai SNTGN Transgaz SA nu au înştiinţat angajatorul cu privire la această împrejurare, în vederea recalculării drepturilor băneşti cuvenite în legătură cu efectuarea concediului de odihnă, ci şi-au insusit sumele recuperate de la operatorii de servicii turistice, în cuantum total de 312.660 lei, modalitate în care au prejudiciat patrimoniul SNTGN Transgaz SA cu sumele reprezentând deconturile aferente valorii serviciilor turistice la care salariaţii au renunţat".
Totodată, societatea a acordat diurne reprezentând 65% din salariile de bază zilnice ale angajaţilor. Cuantumul total al diurnelor a fost mai mare cu 13 milioane de lei decât nivelul maxim de deductibilitate pentru această categorie de cheltuieli, prevăzut de legislaţia în vigoare.
În aceeaşi perioadă, Transgaz a plătit salariaţilor sume reprezentând contravaloarea cazării pentru deplasări efectuate în ţară, în interes de serviciu, fără ca aceştia să prezinte documente justificative, în sumă totală de 79.905,44 lei. Înregistrarea cheltuielilor nedeductibile a determinat diminuarea dividendelor, potrivit raportului.
• "Persoane cu funcţii de conducere în Transgaz au semnat contracte de sponsorizare a Asociaţiei Club Sportiv "Gaz Metan Mediaş", în timp ce deţineau şi calitatea de membri ai consiliului director al Asociaţiei
Printre altele, în perioada analizată, compania a încheiat 294 de contracte de sponsorizare, în valoare totală de 18,5 milioane lei, acordarea acestor sponsorizări având drept consecinţă diminuarea profitului net al Transgaz, care se repartizează acţionarilor sub forma dividendelor.
Din totalul sponsorizărilor, peste 13 milioane lei (70,68% din valoarea cumulată) a fost acordată pentru susţinerea unor activităţi sportive desfăşurate de Asociaţia Club Sportiv "Gaz Metan Mediaş", potrivit documentului citat, care arată: "Sponsorizările au fost aprobate de către persoane care ocupau funcţii de conducere în cadrul SNTGN Transgaz SA în timp ce deţineau şi calitatea de membri ai consiliului director al Asociaţiei Club Sportiv «Gaz Metan Mediaş»".
Pentru protocol au fost alocate circa 4,59 milioane lei, 754.965 lei reprezentând cheltuieli aferente organizării evenimentelor "Centenarul Gazului Românesc" şi "35 de ani de tranzit internaţional al gazelor naturale în România şi Balcani", desfăşurate în 2009.
"Conform datelor comunicate Corpului de control al primului-ministru de către reprezentanţii SNTGN Transgaz SA, din valoarea totală a cheltuielilor efectuate pentru organizarea celor două evenimente, respectiv 754.965,44 lei, cuantumul cheltuielilor deductibile fiscal a fost de 416.151,59 lei.
Diferenţa de 338.813,85 lei reprezintă cheltuieli nedeductibile fiscal, iar efectuarea şi înregistrarea acestora a avut drept consecinţă diminuarea dividendelor care se repartizează acţionarilor.
Cheltuielile aferente celor două evenimente au fost efectuate, în principal, pentru următoarele achiziţii: băuturi alcoolice în valoare totală de 67.699,68 lei (inclusiv TVA) (din care 15 sticle vin de colecţie, din anul 1959, la preţul unitar de 1.249,50 lei/sticlă, inclusiv TVA şi 100 sticle vin de colecţie, din anul 1974, la preţul unitar de 200 lei/sticlă, inclusiv TVA); trataţii şi mese oficiale în valoare totală de 195.516,83 lei (inclusivTVA); obiecte în valoare totală de 466.888,50 lei (inclusiv TVA)", mai arată lucrarea.
• Contracte de achiziţie publică de 1,65 miliarde lei, între 1 ianuarie 2009 şi 30 iunie 2013
În perioada 1 ianuarie 2009 - 30.06.2013, la nivelul Transgaz au fost încheiate 1.697 contracte de achiziţie publică, având o valoare cumulată de 1,65 miliarde lei (fără TVA).
În cadrul acţiunii de control au fost verificate, prin sondaj, un număr de 80 contracte de achiziţie publică (reprezentând un procent de 4,71% din totalul contractelor atribuite în perioada supusă verificărilor), constatându-se că 72 din acestea (reprezentând un procent de 90% din cele verificate), au fost atribuite cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul achiziţiilor publice.
Valoarea contractelor verificate, atribuite cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniul achiziţiilor publice, este de 90.5 milioane lei (inclusiv TVA).
Conform raportului citat, atribuirea nelegală a contractelor de achiziţie publică s-a realizat prin divizarea nejustificată în vederea atribuirii anumitor contracte de achiziţie publică fără aplicarea uneia din procedurile prevăzute de lege.
Lucrarea mai arată că reprezentanţii companiei au atribuit ilegal mai multe contracte pentru lucrări suplimentare, invocând ca temei, contrar realităţii, motive de natură tehnică, existenţa unor situaţii de extremă urgenţă, evenimente neprevăzute ori circumstanţe imprevizibile, stări de pericol iminent etc., ca să justifice atribuirea contractelor de achiziţie publică prin procedura "negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare".
Printre companiile cu care Transgaz a încheiat astfel de contracte se numără CONDMAG SA Braşov, MOLDOCOR SA Piatra Neamţ, AMICI SA Bacău şi INCOM SA laşi.
Ca să creeze aparenţa de legalitate în ceea ce priveşte atribuirea contractului prin "negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare", funcţionarii Transgaz "au atestat în mod necorespunzător adevărului întocmirea referatului de necesitate la data de 13.11.2012 (în realitate acesta fiind întocmit în luna septembrie 2012), pentru a justifica, în acest mod, contrar realităţii, că există situaţia imprevizibilă şi motivele de extremă urgenţă prevăzute de lege".
Potrivit prevederilor Actului constitutiv al SNTGN TRANSGAZ S.A., competenţa aprobării Programului anual al achiziţiilor publice revine consiliului de administraţie al societăţii, subliniază Sinteza raportului, evidenţiind o posibilă situaţie de conflict de interese: "Prin Hotărârea consiliului de administraţie al SNTGN Transgaz SA nr. 1/04.02.2008, competenţele privind modificarea şi/sau completarea Programului anual al achiziţiilor publice pentru situaţii excepţionale, cu încadrarea în bugetul de venituri si cheltuieli al societăţii, au fost delegate directorului general al acesteia.
La data de 25.03.2010, între SNTGN Transgaz SA (beneficiar), reprezentată de Muntean Florin - director general, şi societatea BAT SA Mediaş (prestator) a fost încheiat contractul nr. 155/2010, având ca obiect prestarea, în interesul beneficiarului, a serviciilor de «transport persoane şi marfă», pe o perioadă de un an. Preţul contractului a fost de 1.428.000 RON (TVA inclus) şi a fost plătit în întregime de SNTGN Transgaz SA.
Achiziţia acestor servicii nu a fost prevăzută în forma iniţială a Programului anual al achiziţiilor publice aferent anului 2010, ci a fost inclusă ulterior, ca urmare a aprobării, în numele directorului general al societăţii (...).
Necesitatea achiziţiei nu a fost argumentată în conţinutul referatului, iar dosarul achiziţiei nu conţine inscrisuri din care să rezulte existenţa unei «situaţii excepţionale», care impunea modificarea ori completarea Programului anual al achiziţiilor publice, fără aprobarea consiliului de administraţie al societăţii.
Directorul general al SNTGN Transgaz SA, Muntean Florin, a participat la luarea deciziilor privind atribuirea şi încheierea contractului (...) cu societatea BAT Medias SRL, prin aceea că a desemnat comisia de evaluare a ofertelor, a aprobat raportul procedurii si a semnat contractul ca reprezentant legal al autorităţii contractante, în condiţiile în care acesta a deţinut, atât în perioada desfăşurării procedurii de atribuire, cât şi în perioada executării contractului, calitatea de acţionar majoritar la societatea prestatoare BAT SA Mediaş SA".
În vederea valorificării constatărilor şi concluziilor menţionate în Raportul de control privind verificările efectuate la Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale Transgaz Mediaş, raportul va fi transmis la Transgaz, la Departamentul pentru Energie din cadrul Ministerului Economiei, la Ministerul Economiei, la Ministerul Finanţelor Publice, la Secretariatul General al Guvernului, la Cancelaria Primului- Ministru, la Curtea de Conturi a României, la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, la Agenţia Naţională de Integritate, şi la Direcţia Naţională Anticorupţie.
• Acţiunile Transgaz şi Transelectrica - scădere uşoară
Acţiunile "Transgaz" (TGN) şi "Transelectrica" (TEL) nu au părut să reacţioneze la ştirile de vineri despre rapoartele Corpului de Control al premierului, care au arătat cheltuieli nejustificate cu sporuri pentru salariaţi de sute de milioane de lei şi atribuiri nelegale a contractelor de achiziţie publică.
Cotaţia TGN a coborât, vineri, cu 0,38%, la 265 lei/unitate, în timp ce titlurile Tel au ajuns la 27,8 lei/unitate, după o depreciere de 0,36%. Vineri, indicele BET, al celor mai lichide zece companii listate, a avut o scădere de 0,21%, iar indicele companiilor energetice, BET-NG, de 0,15%.
"Titlurile Transgaz şi Transelectrica au rezistat mult mai bine valului de corecţii din ultimele săptămâni", ne-a spus Nicu Grigoraş, Director Departament de Tranzacţionare Intercapital Invest, care a adăugat că cele două companii s-au corectat de la începutul anului până în prezent cu doar 3,45%, respectiv 3,23%.
• Transgaz: "Actuala conducere gestionează cu precauţie cheltuielile"
Ca reacţie la informaţiile apărute în Raportul Corpului de control al premierului, reprezentanţii Transgaz ne-au transmis că, odată cu preluarea conducerii societăţii de către managementul privat numit în baza OUG 109/2011, a fost implementat "un sistem riguros" privitor la fundamentarea, bugetarea şi controlul cheltuielilor operaţionale, noua conducere acţionând cu precauţie în ceea ce priveşte gestionarea şi angajarea acestor cheltuieli.
Compania ne-a mai precizat: "Transgaz a organizat, în luna aprilie 2009, împreună cu SNGN Romgaz SA, evenimentul aniversar «Centenarul gazului românesc».
La eveniment au participat circa 300 de invitaţi, printre care reprezentanţi ai conducerii statului şi Guvernului României la acea dată, conducerea Ministerului Economiei din acea perioadă, reprezentanţi ai diverselor foruri naţionale sau teritoriale, ai firmelor şi instituţiilor colaboratoare din ţară şi străinătate, pensionari şi specialişti din industria gazieră, reprezentanţi din mass-media.
Cheltuielile pentru acest eveniment au fost suportate în cotă parte de Romgaz şi Transgaz şi s-au încadrat în prevederile legale care reglementează angajarea cheltuielilor de protocol.
În luna octombrie 2009, SNTGN Transgaz SA a organizat evenimentul aniversar «35 de ani de tranzit internaţional al gazelor naturale în România şi Balcani». Evenimentul s-a derulat în zona de tranzit al gazelor naturale (Constanţa) şi au participat circa 250 de persoane, printre care reprezentanţi ai conducerii statului şi Guvernului României la acea dată, conducerea Ministerului Economiei din acea perioadă, reprezentanţi ai diverselor foruri naţionale sau teritoriale, ai firmelor implicate în tranzitul internaţional de gaze naturale din Rusia în Balcani, ai firmelor şi instituţiilor colaboratoare din ţară şi străinătate, pensionari şi specialişti din industria gazieră.
În considerarea faptului că anul 2009 a fost denumit «Anul gazelor naturale», marcându-se cei 100 de ani de gaze naturale în România şi 35 de ani de tranzit internaţional al gazelor naturale, în contextul strategiei de promovare a experienţei şi tradiţiei Transgaz în domeniul transportului şi tranzitului de gaze naturale pe teritoriul României, conducerea companiei din acea perioadă a realizat cu sprijinul SC Romfilatelia SA emisiunea filatelică, constând din: panou de lansare emisiune filatelică şi mapă filatelică.
Cheltuielile pentru acest eveniment au fost suportate integral de Transgaz şi s-au încadrat în prevederile legale care reglementează angajarea cheltuielilor de protocol.
Celelalte categorii de cheltuieli la care se face referire au fost efectuate în conformitate cu Contractul Colectiv de Muncă al societăţii în vigoare la acea dată.
Menţionăm faptul că, odată cu preluarea conducerii societăţii de către managementul privat numit în baza OUG 109/2011, acesta a implementat un sistem riguros în ceea ce priveşte fundamentarea, bugetarea şi controlul cheltuielilor operaţionale şi acţionează cu precauţie în ceea ce priveşte gestionarea şi angajarea acestor cheltuieli".
1. Si noi platim?
(mesaj trimis de anonim în data de 08.02.2016, 07:34)
Ce facea Ceausescu cu acestia?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.02.2016, 08:36)
Anul trecut,conducere mai buna,rezultate mai slabe. ?
2.1. platim gaze scumpe. (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de cornel în data de 08.02.2016, 09:24)
Pai daca se sifoneaza banii din companie de unde profit pentru actionarii mititei.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Nex plus ultra în data de 08.02.2016, 09:40)
Jaf la drumul mare. Cine si cum plateste pagubele? Consumatorul roman. Acolo coruptie si abuz in serviciu. Alo DNA se aude?
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Nex plus ultra în data de 08.02.2016, 09:41)
Jaf la drumul mare. Cine si cum plateste pagubele? Consumatorul roman. Acolo coruptie si abuz in serviciu. Alo DNA se aude?
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Nex plus ultra în data de 08.02.2016, 09:41)
Jaf la drumul mare. Cine si cum plateste pagubele? Consumatorul roman. Acolo coruptie si abuz in serviciu. Alo DNA se aude?
3. Arta, furt si abuz la Fabrica de Pensule
(mesaj trimis de Mihai Pop în data de 08.02.2016, 13:20)
De citit situatia asta in Observatorul Cultural:
"A cui e Fabrica de Pensule? Istoria unui conflict în desfășurare"
Se contureaza un scandal greu in zona artei. Prima incercare de curatare a mizeriei adunate si aici ca in toate izvoarele de avere ale Romanei este aspru criticata de vehiculele de propaganda ale bravilor paraziti, In acest Caz Mihai Pop si maimutza sa - István SZAKÁTS (o sluga la dispozitia politicului fara ideal, dar cu bani in buzunar).
E vorba de fonduri sifonate din banii Primariei Clujului, din banii unor fonduri straine contributoare in fenomenul artistic, de insusirea tuturor beneficiilor unei constructii numite "Fabrica de Pensule" exclusiv in interes personal. Miscarea facuta de un numar de galeristi si artisti, prin infiintarea unei noi federatii, una care sa nu mai fie la cheremul lui Pop Mihai si a maimutzei sale personale "Istvan" - genereaza valuri disperate de sustinere a celor doi de frica pierderii unei surse financiare devenita cutumatica in toate ungherele institutionale si de presa legate de fenomen.
3.1. Pentru unii sunt beneficii ? (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Prostean Luminita în data de 12.02.2016, 12:43)
Credeti ca toata lumea din Transgaz sta la hoteluri de 4 stele , muncitori de pe santier sta si la pensiuni si la 2 stele, si concediile si le fac la noi pe litoral la salar de 1500 lei .