Costurile operatorilor de telefonie mobilă pentru crearea şi administrarea bazei de date în vederea reţinerii datelor despre apelurile din reţea nu pot fi evaluate deocamdată, a declarat, marţi, pentru AGERPRES, Liviu Popescu, directorul executiv al Asociaţiei Operatorilor Mobili din România (AOMR).
"Deocamdată nu pot fi evalute aceste costuri, dar consider că orice cost generat din afara sistemului fără raţiuni economice se va reflecta în costurile de operare. Nu putem avansa deocamdată cifre sau dacă aceste influenţe se vor vedea în factura utililzatorilor", a spus Popescu.
Conform Legii nr. 298/2008 privind reţinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, în vigoare de marţi, operatorii de telefonie fixă şi mobilă sunt obligaţi să stocheze pentru o perioadă de şase luni anumite date despre apelurile din reţea, dar nu şi conţinutul convorbirii.
"Nu este vorba de înregistarea şi stocarea conţinutului convorbirii, ci doar de date referitoare la numărul de telefon al apelantului şi al celui care a fost apelat, la adresa sau locaţia celui apelat, precum şi informaţii despre durata apelului", a spus Popescu.
Această lege stabileşte obligaţia furnizorilor de servicii şi reţele publice de comunicaţii electronice de a reţine anumite date generate sau prelucrate în cadrul activităţii lor de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice, pentru punerea acestora la dispoziţia autorităţilor competenţe în activităţile de cercetare, de descoperire sau de urmărire a infracţiunilor grave.
Legea se aplică doar datelor de trafic şi de localizare a persoanelor fizice şi juridice, precum şi datelor conexe necesare pentru identificarea abonatului sau a utilizatorului înregistrat.
Actul normativ nu se aplică în ceea ce priveşte conţinutul comunicării sau a informaţiilor consultate în timpul utilizării unei reţele de comunicaţii electronice.
Potrivit legii, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au obligaţia de a asigura, pe cheltuiala proprie, crearea şi administrarea unei baze de date în format electronic, în vederea reţinerii acestor date timp de 6 luni de la momentul efectuării comunicării.
În cazul serviciilor de poştă electronică şi telefonie prin internet, furnizorii de internet sunt obligaţi să stocheze, începând din 15 martie 2009, tot pentru şase luni date de unde a fost trimis e-mailul, data şi ora de conectare la internet, cui îi este adresat e-mailul (adresa IP, numele şi adresa fizica a abonatului), precum şi data şi ora deconenctării.
La sfârşitul perioadei de reţinere, toate datele reţinute în temeiul prezentei legi, cu excepţia datelor puse la dispoziţia autorităţilor competente, potrivit legii, şi care au fost păstrate de către acestea, trebuie să fie distruse prin proceduri automatizate, ireversibil.
Legea dispune ca toate informaţiile înregistrate în această perioadă să fie puse la dispoziţia procurorilor, în urma unei cereri aprobate de preşedintele instanţei de judecată căreia i-ar reveni competenţa să judece cauza în primă instanţă, dacă informaţiile indică pregătirea unei infracţiuni grave.
Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în lege se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 500.000 lei. Orice accesare intenţionată sau transfer al datelor păstrate în conformitate cu prezenta lege, fără autorizare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la cinci ani. Împiedicarea cu intenţie a punerii la dispoziţia autorităţilor competente a datelor reţinute ca urmare a aplicării prezentei legi constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an.