Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) felicită ITM şi pe Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat adjunct, pentru cele 418 cazuri de muncă nedeclarată depistate de inspectorii de muncă în doar 6 zile, dar ar putea extinde aceste controale şi la alte sectoare de activitate, pentru a avea şi mai mult succes, conform unui comunicat remis redacţiei
Conform unui comunicat remis redacţiei, de mult timp, COTAR semnalează problemele pirateriei din transportul rutier de persoane şi funcţionarea în ilegalitate a unor unităţi reparatoare pentru autovehicule care nu au autorizaţii sau care folosesc angajaţi fără forme legale, plătiţi la negru. Fenomenul a luat amploare, în ultimii ani, dar nimeni nu controlează aceste unităţi, la fel cum nimeni nu verifică modul în care se face transport rutier de persoane fără autorizaţie, în toată ţara.
Problema firmelor de transport alternativ rămâne, în continuare, cu multe semne de întrebare, după ce s-a convenit asupra unei legi speciale pentru această activitate, dar nu s-a rezolvat situaţia angajaţilor. Firmele care fac această activitate pretind, în continuare, că şoferii lor sunt "parteneri", nerespectând legislaţia muncii, iar ITM omite să facă verificări, acolo unde în mod cert se poate constata că sunt angajaţi cărora nu li se respectă drepturile prevăzute de Codul Muncii, nicidecum "parteneri" de afaceri cu angajatorii lor.
În timp ce transportatorii autorizaţi şi unităţile de reparaţii auto plătesc salarii, taxe, impozite, respectă programul de lucru al angajaţilor şi tot ceea ce prevede legislaţia muncii din România, este înfloritoare pirateria şi concurenţa neloială pe care o fac cei care preferă să lucreze cu oameni plătiţi "la negru", dar care nici măcar nu sunt verificaţi de autorităţi. De fiecare dată se invocă faptul că atât ISCTR, cât şi ITM pot merge în control doar la firmele înregistrate legal, iar cei care nu au firmele înregistrate sau figurează cu alt domeniu de activitate sunt efectiv ignoraţi şi astfel sunt lăsaţi să funcţioneze în continuare, deşi este cunoscută această situaţie.
Dacă legislaţia nu ajută instituţiile de control să facă verificări, iar astfel înfloresc afacerile ilegale care se bazează pe muncitori plătiţi "la negru", ar trebui să se găsească o rezolvare prin modificarea legislaţiei, astfel încât să poată fi controlate şi afacerile care funcţionează ilegal. ITM ar putea depista în 6 zile mii de angajaţi fără forme legale, în aceste domenii de activitate, nu doar 418.
Solicităm Inspectoratului Teritorial de Muncă să găsească soluţii pentru a verifica transportatorii neautorizaţi şi unităţile de reparaţiii auto care funcţionează în ilegalitate, pentru a contribui la eliminarea concurenţei neloiale, dar şi la creşterea colectării taxelor şi impozitelor la bugetul statului.