Indicii Bursei de Valori Bucureşti (BVB) au avut creşteri puternice în prima jumătate a anului, într-o mişcare de continuare a tendinţei ascendente pe care s-au înscris principalele coşuri de acţiuni ale pieţei noastre de capital începând cu vara anului trecut.
Rezultatele financiare ale companiilor care în unele cazuri au fost peste aşteptări, alocările de dividende ale căror randamente s-au menţinut la un nivel relativ ridicat şi achiziţiile constante ale fondurilor de pensii private Pilon II, care acum au mai mulţi bani pe care să-i investească, sunt printre elementele interne ce au alimentat creşterea indicilor.
Evoluţiile au apărut într-un climat internaţional favorabil activelor riscante, fapt reflectat de evoluţia indicelui pan-european Stoxx 600, care a urcat cu 6% în prima jumătatea a anului, în vreme ce în Statele Unite indicele S&P 500 a avut un avans de 14,5%, dar pe fondul unei industrii slab reprezentată în Europa şi deloc la noi.
În acest context, indicele BET, ce captează dinamica celor mai lichide douăzeci de acţiuni de la BVB, a avut o creştere de 18,7%, în primele şase luni ale anului, în vreme ce, cu tot cu dividende, avansul indicelui exprimat prin BET-TR a fost de 25,2%, ambele coşuri de acţiuni fiind în zona maximelor istorice.
Întrebarea este dacă, având în vedere preţurile mai ridicate ale acţiunilor faţă de începutul anului şi faptul că cea mai mare parte a dividendelor - element important pentru piaţa noastră - a fost deja plătită, mai există combustibil care să alimenteze tendinţa de creştere a indicilor de la bursa noastră
• Adrian Mitroi: "Randamentul dividendelor de la BVB nu indică decizii de vânzare"
Adrian Mitroi, analist CFA şi profesor de finanţe comportamentale, nu vede motive ca preţurile principalelor acţiuni de la bursa noastră să scadă în partea a doua a anului, în condiţiile în care, pentru marii investitori instituţionali, ce au o abordare pe termen lung, piaţa noastră rămâne atractivă din punctul de vedere al randamentului dividendelor, chiar dacă acum acţiunile par mai scumpe.
Analistul CFA ne-a spus: "BVB rămâne o piaţă cu randamente ale dividendelor ridicate. Distribuţiile companiilor de stat contribuie la finanţarea deficitului bugetar, astfel încât cele performante trebuie să aibă o rată de alocare substanţială, care implică un randament ridicat al dividendelui. Iar pentru consiliile de investiţii ale fondurilor, acest randament al dividendelor, chiar şi la preţuri mai mari ale acţiunilor, nu indică decizii de vânzare - poate mici achiziţii sau expectativă".
Profesorul de finanţe comportamentale a adăugat: "Preţurile acţiunilor sunt cu 20% mai mari (n.r. faţă de începutul anului) dar şi companiile au o profitabilitate mai mare. Economia României creşte, există aşteptări privind creşterea veniturilor şi a profiturilor, dar cum ratele de distribuţie rămân constante, randamentele dividendelor se menţin la 5-7%. Altfel spus, preţurile mai mari ale acţiunilor nu comprimă randamentele dividendelor, astfel încât companiile să nu mai fie bune de achiziţionat".
Începând din 2017, Guvernul a cerut în mod constant ca cel puţin 90% profitul companiilor pe care le controlează să fie distribuit sub formă de dividende. Au existat cazuri în care executivul a scutit anumite companii de la această rată, dar în general, nume precum Hidroelectrica, Romgaz, Conpet şi altele au alocat întregul profit către acţionari, câteodată distribuind bani şi din rezerve.
Pe lângă faptul că randamentul dividendului de la BVB rămâne ridicat, Adrian Mitroi a mai evidenţiat şi cererea mare de acţiuni din partea fondurilor de pensii Pilon II, care susţine cotaţiile, în condiţiile în care, începând din acest an, contribuţiile la fondurile de pensii private obligatorii au crescut de la 3,75% din venitul brut lunar al salariaţilor la 4,75%.
• Marcel Murgoci: "Cel mai important este profitul companiilor, pentru că de acolo se conturează perspectivele de alocare a dividendelor"
Marcel Murgoci, directorul de operaţiuni al societăţii de brokeraj Estinvest, spune că, până la urmă, rezultatele financiare ale companiilor sunt cele care vor conta cel mai mult în deciziile investitorilor.
Brokerul ne-a declarat: "Vor mai fi distribuţii de dividende în luna iulie, sigur nu de mărimea celor de până acum, dar vor mai fi alocări care pot să genereze volume de tranzacţionare. De la sfârşitul lunii iulie şi pe tot parcursul lunii august, companiile îşi vor publica situaţiile financiare aferente trimestrului al doilea. Apoi, dividendul probabil al OMV Petrom în septembrie după care urmează raportările financiare pentru trimestrul al treilea. Probabil şi alegerile ar putea să aibă impact asupra evoluţiei pieţei, undeva spre sfârşitul anului şi în prima parte a anului viitor".
Din indicele BET, Romgaz şi Digi Communications sunt companiile care vor aloca bani acţionarilor în această luna, urmând ca Purcari şi Bursa de Valori Bucureşti să plătească în august. De asemenea, OMV Petrom a propus un nou dividend cu plata în septembrie.
"Există bani în piaţă, există fondurile de pensii care achiziţionează constant, dar evoluţia de la BVB este influenţată şi de evoluţia pieţelor externe", a mai spus Marcel Murgoci.
În primele şase luni ale anului, băncile, producătorii de petrol şi gaze, precum şi utilităţile au fost sectoarele cu cea mai bună performanţă din indicele BET, alături de evoluţiile spectaculoase ale unor emitenţi, de pildă Digi Communications, ale căror acţiuni au crescut din motive punctuale.
"Probabil că sectoarele care au performat în primul semestru vor rămâne în vizorul investitorilor, mai ales dacă vor fi susţinute de datele financiare aferente primului semestru şi trimestrului al treilea. Până la urmă, în opinia mea, cel mai important este profitul pe care-l vor raporta companiile, pentru că de acolo se conturează perspectivele de alocare a dividendelor", a punctat Marcel Murgoci.
• Antonio Oroian: "Mă aştept ca, în a doua parte a anului, sectorul bancar să se menţină solid"
Antonio Oroian, broker în cadrul Goldring, este de părere că, având în vedere creşterile de până acum şi faptul că urmează o perioadă cu alegeri, probabil, o parte din investitori vor marca profiturile obţinute.
"Era greu de crezut că, după un an 2023 spectaculos, vom avea parte de o evoluţie atât de bună şi în prima parte a anului 2024. Până acum, companiile care au livrat rezultate financiare au livrat şi randamente din punctul de vedere al evoluţiei acţiunilor, chiar dacă, în unele cazuri, preţul acţiunii a depăşit cu mult evoluţia din punctul de vedere al situaţiei fundamentale", ne-a transmis Antonio Oroian.
Brokerul se aşteaptă ca, în a doua parte a anului, sectorul bancar să se menţină solid însă, în general, este posibil să nu mai vedem creşteri precum în primele şase luni din 2024.
"A doua parte a anului va fi destul de complicată, mai ales că vine şi perioada alegerilor şi, probabil, unii dintre investitori vor dori să marcheze profituri, pentru a trece mai liniştiţi peste o perioadă care se anunţă volatilă. Astfel, nu trebuie exclusă o corecţie, care poate fi o bază pentru noi aprecieri, în cazul în care nu apar evenimente ieşite din comun", spune Antonio Oroian.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 07:21)
BVB inca ieftin…
rata de economisire ca procent din pib scade… deci lumea cheltuie mai mult decat economiseste (sau cineva crediteaza mai mult decat economisirea lor); deci de crediteaza mai mult decat de economiseste / plateste (creditarea - cash call)…
Veniturile in Cantitate Aur incep sa se reaseze dupa “trosnitura” recenta cov…
BVB nu e “mai scump”… inca… e cam pe acolo de echilibrat in termeni reali… nici prea scump nici prea ieftin … raportat la potenta economica interna… se poate mai “scump” de atat la BVB… cu tot cu cv drawdown scurt in fata.
Sa vedem cum tuseste BVBul (scurt/din scurt) cand tuseste BNRul.
In rest: mancati, distrati si creditati… piata inca poate sustine.
ps: ce zic bondurile pe ro?!
pss: “oportunitatile” si “investitorii” (referitor la o alta postare ce vb de oportunitati) apar in ciclurile de somaj pe maxime nu spre minime! in schimb multe oite bezmetice in piata cu somaj pe / spre minime.
Asta nu inseamna ca nu tre sa “joci”.. joaca si te adapteaza vremurilor.
s c c r e t
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 09:53)
randamente mari ale div la companiile de stat, alocari de 90% din profituri etc.
La Transgaz randamentul div este de 1,4%, la Romgaz este de 2,2%, la Transel ectrica este varza de multi ani, la OIL este 2,5%, la IARV este 4% (intr-un an bun), la SNN este 7% si la H2O este 9,5% (intr-un an de exceptie).
Unde sunt randamentele si alocari alea "atractive" la companiile de stat?Petromul, companie privata, investeste masiv in dezvoltare de ani buni (centrala pe gaze, parcuri fotovoltaice, exploatari, noi zacaminte etc). Tranzgazul, Romgazul, Nuclearelectrica si celelalte companii de stat, de ani buni depun banii in depozite la banci (ca atat poate managementul furnizat de statul handicapat). Unde este "atractia" la ele ca nu o vad?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 15:24)
cand tu constati “privatul” ca o duce bine sa bagi de seama ca e pe “sacrificiul statului”….
cand tu o sa vezi “statul” ca o duce bine sa iti amintesti inversa relatiei de mai sus… adica “privatul o va suce greu”…
nu vad nimic anormal in ce face “statul”…
economia e ca o balanta active / pasive…. net plus net minus si intre ele..
ca din acest motiv am vazut si deficitul si excedentul… ca tu sa simti “avutie” in actuala structura economica statul tre sa mearga pe minus sau sa taxeze unele canale putin … iar canalele unde taxeaza mult ca exemplu venituri e ca sa sustina tot dezvoltarea capacitatilor in economie… ca sin acel motiv taxeaza mult ca procent din venit… sa poata revarsa suplimentar…
ca statul nu e ca privatul… statul sunt toti.. la fel si govul… varsarea taxarea lor de capital e recircularea suplimentara in piata atunci cand ai pondere de privati fie prea putini fie necompetitivi fie ce externalizeaza din capital/profituri.
tu te astepti ca toti sa aibe randamente exceptionale?! economia functioneaza in cicluri de variatii in timp pe diferite industrii si capacitati de cerere consum productie… adica sunt vremuri cand apa si gazele se linistesc (dupa o specula masiva)… sunt vremuri in care impozitele calaresc; sunt vremuri in care curentul (energia) stagneaza pe platou si mancarea ce a accelerat in pret se va domolii ori chiar scadea… pentru ca simultan a fost acordat nou credit in piata care sa livreze noile capacitati si sa tempereze inflatia… ai momente cand ipotecile ca volum cad in cap si creste consum (deci omul are fie de crescut purcei fie are chef consum si fie nu cresiteaza specul sau nevoie ipoteci din etc motive.. printre care inaccesibilitate dobanda / rata ca procent din net income sau chiar saturatie de cerere formari noi familii pe generatia din trend disponibila/accesibila la formare fanilii noi si credite)….
tu compari randamente actuale de 1-2%… uit sa socotesti si “aprecierea”…?! ca asa sa compari pretul prezent e inselator… pentru ca altul din spate a avut poate si dividend de 6-8-10… si aprecieri de 10-20-30%… unde in timp dividendul ca procent din apreciere scade.. ca e normal daca ai “companii” pe crestere si nu pe “valuare”… percepute in piata.
s c c r e t
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 15:38)
Privatul nu o duce bine ci se misca bine, spre deosebire de statul nostru care nu misca, dar consuma mult din ceea ce producem toti si numai in beneficiul unora.
Teoretic statul suntem noi, practic statul este numai ei si pentru ei.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 15:40)
cand spunem “statul… suntem tot “noi”…
adic atot “noi” consumam si inca nu reusim sa o ducem prea bine..
si sa nu fim carcotasi ca momentan s-a imbunatatit situatia economica… chiar daca rata de creeare noi locuri de munca incetineste…
s c c r e t
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 19:43)
Corect!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 08:07)
"Creşteri puternice la BVB în prima parte a anului; ce urmează?"
corectie intre 16 si 24% in perioada aug/sept ... nov/dec 2024
e de cumparat, la momentul potrivit
Ban.Cher.Vali
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Albert în data de 03.07.2024, 09:35)
Am apreciat retragerea ta de după previziunile dezastroase pe care le-ai făcut anul trecut. Mă așteptam să-ți păstrezi conduita... Dacă se lua cineva după tine în 2023 se alegea praful de bănuții lui.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 12:23)
La fel se intampla si acum, trebuie sa mergeti in sens opus bancherului care oricum daca facea ce propovaduia, ramanea fara bani de mult.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 13:51)
doar anul trecut???
esti nou pe aici? are un intreg istoric in spate!
eu sper ca la un moment dat sa realizeze ca imaginea din bila de cristal apare intotdeauna invers. ;)
problema stii care e?
ca in loc sa stea in cap, el va intoarce bila cu susul in jos in speranta ca imaginea se va forma corect ;)
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 15:31)
da, Albert si restul, atunci va urez spor la cumparaturi!
Ban.Cher.Vali
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de Albert în data de 03.07.2024, 17:24)
Nu te supăra, dar eu eram începător și te-am citit cu mare atenție. Ai dat rateuri mari.
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 17:43)
poate nu e de cumparat neaparat, dar nici de vandut, cu inflatia care e, ce faci astepti marea recesiune cash, si dc nu vine, totul va fi mai scump si tu pierzi inflatia.
imi arat si eu cartile dc ati aratat si voi, cca 20% SNP, 20% H2O, cam 10% short 10year yield la americani si aprox 50% cash in depozit la transi.
se poate si nu all in sau all cash. dc merge in sus fie, dc merge in jos, e bine si asa. pt ca adevarul e, nu stim ce va fi. putem specula dar atat. si pt cei ce asteapta sa le dea cineva mura-n gura, nimeni, da nimeni nu-ti da o idee buna la care a muncit si e sigur ca va functiona, pe gratis.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 10:04)
Din 4 comentarii la subiect, 4 sunt bearish, vine corectia piata e prea scumpa, asa ceva. Culmea-i ca topoganul nu vine cand se asteapta lumea. Poate o corectie ceva, nu zic, dar topoganul adevarat vine cand toata lumea si cu maica-sa e bullish, si dc zici ceva cum ca ar fi scumpa piata , ti-o iei. :)
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 10:11)
Am vandut SNN pre dividend, vandut ATB, pastrat BRD. Nu prea ai ce cumpara acum, risk/reward neatractiv. Atat timp cat dividend yield < 1 y bond yield, nu ai valoare pe emitent.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Albert în data de 03.07.2024, 10:58)
Am vândut tot, cu excepția SNP, TLV, BRD, WINE, TBM, ALU, SFG. La ex. div. vând și ALU și TBM. Cred că majoritatea investitorilor se vor axa, pe sf de an, pe acțiuni sigure/puternice.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 12:05)
atentie, in piata sunt multe suveici in care isi vor prinde degetele noii investitori, in special pe nelichide
4.3. comi, arax si dafora. 2008 reloaded! (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 12:33)
comi, arax si dafora. 2007 reloaded!
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 14:12)
M seamana fanatstic cu dafora. SFG e un fel de COMI. IPRU cin-n sa fie?! Idei sugestii pareri?
4.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 15:03)
IPRU e un fel de ROC1 sau BNET.
4.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 17:44)
Esti cam dur cu SFG. Sa vedem cat vor oferi ca si dividend special.
4.7. Pin okio (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Nicu Baros în data de 03.07.2024, 22:08)
Sa te iei dupa ce face majoritatea, e ceva, succes garantat.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.07.2024, 17:34)
haide cu lichidare FP
6. Lapte gros
(mesaj trimis de Nicu Baros în data de 03.07.2024, 22:05)
Va fi frumos semestrul 2. Ceva de vis.