Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a autorizat ieri societatea de pensii în sistemul pensiilor administrate privat (pilonul II) a companiei Omniasig Pensii, informează CSSPP. Potrivit Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, procesul de autorizare a unui administrator are două etape - autorizarea de constituire ca societate de pensii şi autorizarea ca administrator al unui fond de pensii administrat privat.
În aceste condiţii, o societate de pensii nu va putea administra un fond de pensii administrat privat fără decizia de autorizare de administrare emisă de către CSSPP.
Pentru obţinerea autorizării, o societate de pensii trebuie să se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni, să aibă ca obiect unic de activitate administrarea fondurilor de pensii şi, opţional, furnizarea de pensii private, denumirea societăţii de pensii să conţină obligatoriu sintagma "fond de pensii", capitalul social să fie reprezentat prin acţiuni emise de societatea de pensii, care sunt nominative, nu pot fi transformate în acţiuni la purtător şi nu pot fi acţiuni preferenţiale, iar participaţia cumulată a persoanelor fizice nu trebuie să depăşească cinci la sută din capitalul social al societăţii de pensii.
De asemenea, CSSPP a avizat ca depozitar al activelor fondurilor de pensii administrate privat băncile BRD - GSG şi BCR.
Conform legii, pot fi depozitari ai activelor fondurilor de pensii administrate privat instituţiile de credit din România, autorizate de Banca Naţională a României în conformitate cu legislaţia aplicabilă instituţiilor de credit, precum şi instituţiile de credit autorizate de către autorităţile similare din statele aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European, avizate de către CSSPP.
Pentru a obţine avizarea ca depozitar, aceste instituţii de credit trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii - personalul implicat în efectuarea operaţiunilor de depozitare a activelor fondurilor de pensii să dispună de capacităţi profesionale adecvate activităţii desfăşurate, instituţia de credit să dispună de echipamente şi dotări tehnice necesare pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii de depozitare, să desfăşoare activitatea de custodie a instrumentelor financiare tranzacţionate pe o piaţă reglementată, să deţină capitaluri proprii mai mari de 100 milioane euro, să dispună de proceduri prin care să asigure păstrarea în condiţii de siguranţă a tuturor activelor fondurilor de pensii şi un control permanent, din punct de vedere al respectării legalităţii, asupra operaţiunilor dispuse de administratorul care acţionează în numele unui fond de pensii.
Activele fondurilor de pensii trebuie evidenţiate în conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale administratorului şi ale depozitarului.
Depozitarul este obligat să păstreze confidenţialitatea informaţiilor şi/sau documentelor primite din partea administratorului în procesul de evaluare a legalităţii operaţiunilor efectuate de către acesta în contul fondului de pensii administrat.
Depozitarul nu poate să invoce clauza de confidenţialitate în cazul controalelor efectuate de CSSPP şi/sau Banca Naţională a României şi trebuie să informeze, în scris, CSSPP despre orice acte sau fapte suspecte de a reprezenta o încălcare a prevederilor legale în vigoare, de care a luat cunoştinţă în legătură cu fondurile de pensii pentru care desfăşoară activitatea de depozitare, oricare refuz al administratorului de a furniza informaţii şi/sau documente, împreună cu o descriere a tranzacţiei cu privire la care s-a formulat respectivul refuz, în termen de maximum 24 de ore de la primirea refuzului administratorului.
BRD şi BCR sunt avizate şi ca depozitari de fonduri de pensii facultative (pilonul III).