Problema nu este deloc simplă. Mai ales pentru că suntem înclinaţi să credem în răspunsuri pre-fabricate. Spre exemplu, să credem că alegem doar pe baza "informaţiei" pe care o avem despre politicianul în cauză.
Acest răspuns însă nu este decât rareori corect. Am testat în repetate rânduri această ipoteză şi am să o fac şi acum: câţi dintre dumneavoastră, cititorii acestui articol, cunoaşteţi numele unui consilier local sau judeţean de pe lista de partid pe care aţi votat-o? Dacă stăm să ne gândim, majoritatea dintre noi nu cunoaştem aproape nimic despre aceia pe care îi votăm (sau pe care refuzăm să îi votăm, spunând că "ne-am săturat de ei"). Mai mult, nu cunoaştem atribuţiile precise ale funcţiei în care urmea-ză să îi votăm (alt experiment: câţi îşi amintesc atribuţiile precise ale funcţiei de Preşedinte de Consiliu Judeţean?).
Realitatea crudă este că lucrurile nici nu pot sta altfel. Din mai multe motive.
Primul: campaniile electorale nu furnizează oricum decât puţină informaţie utilă. De regulă vedem doar nişte afişe cu politicieni cu cravată care zâmbesc. Numiţi asta "informaţie"?
Al doilea: sunt mulţi candidaţi. Ştiu că avem senzaţia că sunt mereu aceiaşi, dar acest lucru e o iluzie produsă de televizor. Luaţi orice buletin de vot. Acolo sunt tot felul de candidaţi şi de partide. Sigur, noi avem deja un favorit. Dar de unde ştim că alţii nu sunt mai buni? Păi... nu ştim. Adesea nici nu citim numele altor candidaţi. Însă, logic este posibil ca între aceştia să fie oameni mai oneşti şi mai capabili.
Al treilea: experienţa politică este necesar limitată. Şi a aleşilor, şi a alegătorilor. Chiar dacă un politician ne-a plăcut în trecut (foarte improbabil), aceasta nu garantează că el ne va fi pe plac şi în continuare. Provocările lumii de mâine sunt altele.
Alegerile moderne se desfăşoară, de fapt, în condiţii de incertitudine. Într-un grup mic sau într-o societate tradiţională, lucrurile stau altfel, pentru că ştim exact cu cine avem de-a face. Dacă vreau să joc fotbal cu doi prieteni, Lică şi Marin, îi cunosc pe amândoi şi ştiu ce sunt ei în stare. Dar într-o societate contemporană, unde am de-a face cu atâţia necunos-cuţi, acest lucru nu mai este posibil. Alegem la limitele ignoranţei.
Există o strategie raţională a alegătorului, în aceste condiţii? Sau trebuie să acceptăm, pasivi, produsele mass-media şi ale consultanţilor?
Interesant, există. Problema a fost tratată, abstract, într-un articol faimos din Journal of the American Statistical Association (1966), scris de John P. Gilbert şi Frederick Mos-teller. Titlul: "Recunoaşterea maximului unei secvenţe".
Să presupunem un concurs de frumuseţe. Concurentele intră una după alta, iar noi trebuie să o alegem pe cea mai drăguţă. Problema este că odată ce alegem o fată, alegerea este finală. Putem să le vedem pe toate celelalte, însă după ce alegerea este făcută. Riscul, evident, este să alegem prea devreme sau prea târziu dintr-o serie pe care, de fapt, nu o cunoaştem în întregimea sa. Ceva asemenător se petrece în cazul alegerilor politice desfăşurate în condiţii de incertitudine.
Gilbert şi Mosteller demonstrează că există o strategie care optimizează şansele. Le respingem pe primele 37% şi apoi o alegem pe prima care ne place mai mult decât precedenta. Şansele de a o fi ales pe aceea care ne place cel mai mult din întreaga serie vor fi tot de 37%. Mai mari decât în cazul oricărei alte strategii.
Alegerile politice aparent nu urmează acest model. Concurentele noastre intră aleator, în vreme ce politicienii nu sunt distribuiţi aleator decât pe buletinul de vot, nu şi în viaţa reală, unde unii ne ies în cale după cum îi ţine punga (proprie sau a sponsorilor). Însă alegerile noastre tot pe buletinul de vot sunt marcate, în cele din urmă, iar personalitatea şi rolurile candidaţilor ne sunt, practic, necunoscute multora dintre noi.
Câteva concluzii.
Prima: mai multă reţinere atunci când vorbim despre concepte precum "democraţie", "reprezentativitate" sau "sistem de vot". Noi presupunem că cetăţeanul alege sau că poate, în orice caz, să aleagă. Lucrurile sunt mai complicate. Spre exemplu, teoria alegerilor presupune că selectăm preferinţa noastră într-un set de candidaţi pe care îi comparăm şi îi cunoaştem. În realitate, procesul acesta are şi o componentă probabilistică.
A doua: multe lucruri trebuie lăsate în sectorul privat. Cu cât politicienii se amestecă în mai multe, cu atât creşte gradul de complexitate al alegerilor. Care oricum nu sunt simple.
A treia: alegerile trebuie să fie mai frecvente. Erori vor fi, însă alegătorii mai experimentaţi vor putea să le corecteze pe parcurs, mai repede. Unii dintre marii autori din tradiţia liberală sau republicană au susţinut chiar teza alegerilor anuale.
Ajunşi în ziua alegerilor, ce facem, aşadar? Să îi eliminăm pe aceia din prima treime. Să încercăm cu cei-lalţi. Să îi comparăm atent. Nu se ştie de unde "sare iepurele". Însă este probabil că nu chiar din primele rânduri.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.03.2011, 09:00)
Eroarea majora este sustinerea sistemului uninominal, un sistem care a pierdut teren in toate tarile civilizate-avanasate.
Sistemu l uninominal majoritar are o reprezentare mai slaba si mai putin respectabila decat monarhia, si cu toate acestea il sustineti ca pe un model, iar monarhia o considerati depasita desi este mai bine reprezentata. Alegerea persoanelor fara a tine seama de apartenenta politica este ca alegerea unui instrumentisti intr-o orchestra fara a tine seama de structura orchestrei si de instrumentul al care interpreteaza candidatul.
Asa cum ne putem trezi cu o orchestra de "tombonisti" pentru ca au avut un marketing mai bun, prin alegeri uninominale ne trezim cu o clasa politica monocolora de coruptie pentru ca au avut o finanatare mai mare.
Vedem fotografii la alegeri si toata campania este axata pe persoane, tocmai pentru ca votam persoane.
Daca am vota politic-partide, atunci nu si-ar face fiecare candidat campanie, nu s-ar discuta persoane, ar fi o campanie cu dezbateri despre programe.
1.1. Mesajul nr 1 imi apartine (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Moftangiu în data de 29.03.2011, 09:01)
Mesajul nr 1 imi apartine
2. Vol 2 din prima mea carte de alegator constient
(mesaj trimis de Natafletz în data de 29.03.2011, 09:51)
Da e buna intrebarea de la inceput..."cati din cititorii acestui articol stim...?"... Daca presupunem ca sunt 10 cititori (ca sa rotunjim) vreo 3, 4 se cam stiu... mai raman 6,7 care sa'i trimeata mail lu dnu Avramescu ca sa aiba de'un "pool"... si calculul va fi chiar simplu ca sa mai scoata de'un articol pana martzi sa ne dea concluziile
3. 6/49
(mesaj trimis de Natafletz în data de 29.03.2011, 10:02)
Excelenta ideea cu alegeri anuale si aia cu 37% eliminare preliminara. Am putea perfectiona un sistem si mai atre decat anual...ceva tip 6/49 cu buletine de vot aflate la discretie in toate punctele loto sau la baietii cu bilete de bingo... Sa bifezi acolo saptamanal candatii, operatoarea iti scaneaza, calculatorul sa centralizeze si sa upgradam parlamentul saptamanal. In felul acesta, daca am gresit saptamana trecuta putem corecta sapt viitoare samd. Ar fi pasionant pt toti amatorii de calcul probabilistic si, in plus, economia ar merge unsa. Campanie electorala zilnic la tv = rating maxim, presedintele va fi foarte pozitiv, lui priindu'i acest sistem, n'ar avea ce sa se tot certe cu guvernul, mogulii ar castiga cu tv'ul si ar da de lucru la oameni...indraznesc sa spun ca ar fi o buna masura de relansare economica din pachetul dlui Boc :D
4. fără titlu
(mesaj trimis de Carmen în data de 29.03.2011, 10:36)
Prima treime eliminata din start fiind cei mai cunoscuti?
4.1. Orotatie de 360 grade...? (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de G.B. în data de 29.03.2011, 16:41)
Dl consilier prezidential isi schimba pozitia cu 360 de grade sexagesimale,vorba de duh a dlui Evis Saftoiu. Si repeta indicatia unui concert maistru fictiv : del capo al fine! Sa fie dl V. Magureanu ,acest concert maistru?
Intr-alta ordine de idei, se pare ca valoarea comisionului pentru vanzarea, anul acesta zic gurile rele, a CFR Marfa firmei austriece Rail Cargo ar fi in jurul a 250milioane euro ! Cfm unei intelegeri dintre dna Anca Boagiu , ministrul transporturilor, si presedintele jucator,in seara zilei de 25-03- 2011, la vila Lac 2,in jurul orelor20 Dispar cam 3500 locuri de munca! Cum ramane cu numarul potentialilor alegatori ,dl consilier prezidential nu ne spune. Poate nu stie... A aflat acum! Pt ca perturbatia statistica din mediul social cauzata de afacerea Rail Cargo,poate avea efecte neprevazute si pentru dl consilier prezidential si pentru cei doi protagonisti ce au pus la cale afacerea citata mai sus! Ceva cu crose de baseball pentru dna ministru.Doamne fereste ,ar trebui sa stea din nou in scaunul cu rotile, ca data trecuta!
Si ca sa inchei pe o nota mai vesel: cum ii merg afacerile cu plantele medicinale dlui consilier prezidential? Probabil ca Dsa cultiva si menta, pentru eventualele dureri de cap.II uram succes in asemenea afaceri! Ca editorialist,azi a dat faliment. Cu manipularea! De aici si intrebarea vis-a-vis de concert maistrul Virgil Magureanu. Pe bune!
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.04.2011, 15:06)
CUM ALEGEM UN POLITICIAN ?
Pai, ii luam pachetul si ii dam votul....