CUM AU ÎNŢELES BĂNCILE SĂ-ŞI EDUCE CLIENŢII "Iubi" de la ING şi "Miau" de la BRD promovează creditele rapide

ADRIANA RĂDUŢĂ
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 16 mai 2016

"Iubi" de la ING şi "Miau" de la BRD promovează creditele rapide


Adrian Vasilescu: "O reclamă trebuie să fie limpede, clară, atractivă, să aibă informaţii şi un conţinut educaţional vădit"

"Da, poţi. Pe loc", "Miau tot ce vreau" sau "Alege creditul (...) şi poţi câştiga o vacaţă în 2 în Cracovia", "Fără adeverinţă, fără vorbă lungă, vii şi pleci cu banii-n pungă" sunt câteva dintre sloganurile campaniilor publicitare pe care unele bănci de la noi le derulează, evident, în scopul de a atrage cât mai mulţi potenţiali debitori.

Cel mai probabil că motivul pentru care au revenit în forţă reclamele ce, practic, garantează că oricine poate lua pe loc un credit pentru orice nevoie personală - ba, la unele instituţii, se dau şi recompense - este următorul fapt, tot mai des rostit, în ultimii ani, de către reprezentanţii sectorului bancar: "Băncile sunt inundate cu lichiditate".

Cu toate acestea, în opinia celor avizaţi, dar şi în concepţia unora dintre actualii clienţi bancari, instituţiile de credit nu ar trebui să poată rula o reclamă la radio, de exemplu - unde nu se văd cele două rânduleţe fine marcate cu o steluţă şi care apar, preţ de o secundă, pe TV sau în online la finalul spotului publicitar - fără să anunţe care sunt preţul şi condiţiile pentru acordarea respectivelor împrumuturi.

Majoritatea campaniilor publicitare din piaţa bancară pun accent pe rapiditatea obţinerii unui credit.

Este adevărat că, nu de multă vreme, există acorduri încheiate între unele bănci şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) care permit ca funcţionarii instituţiilor de credit să verifice, cu acordul contribuabilului, veniturile acestuia, fără să mai fie nevoie de adeverinţă de venit, însă de aici şi până la certitudinile rostite în reclame, de genul "Da poţi!" sau "Miau tot ce vreau", este cale lungă.

Ne întrebăm cum se numeşte reclama care garantează că "Da, poţi" pentru o persoană fără venituri care aude la radio acest lucru, dar, după ce ajunge la ghişeu, află că, de fapt, nu poate, pentru că nu are salariu?

Mincinoasă?

Dar cea care spune că "miau tot ce vreau", dar, de fapt, la bancă descoperim că împrumutul are limite?

Înşelătoare?

Cristina Micu, director de marketing în cadrul ING Bank, a spus, conform unei publicaţii online, că această campanie "Da, poţi" se adresează oricărei persoane, bancarizate sau nu, care are un venit şi care îşi poate permite să ia un credit în mod responsabil.

Aşadar, o primă condiţie este ca potenţialul client să aibă un venit, ceea ce nu se menţionează în reclamă şi, deci, sloganul "Da, poţi" se dovedeşte fals pentru persoanele fără venituri.

Aceste reclame conţin detalii sumare despre dobândă, perioada de acordare, comisioane etc. sau, în cazul spoturilor de la radio, informaţiile de acest gen lipsesc cu desăvârşire, fiind, eventual, făcută o trimitere la site-ul sau la ghişeul băncii.

Reprezentanţii ING Bank ne-au spus că este vorba despre "o campanie comercială", iar condiţiile complete privind produsele sunt disponibile atât în ING Office, cât şi pe site-ul băncii.

Adrian Vasilescu: "O reclamă trebuie să fie limpede, clară, atractivă, să aibă informaţii şi un conţinut educaţional vădit"

Orice reclamă din piaţă - fie ea la alimente, la mobilă, la automobile sau la produse bancare -, în condiţiile în care ţara noastră are un deficit adânc de educaţie financiară, trebuie să aibă un mare rol în educaţia financiară, este de părere Adrian Vasilescu, consultant de strategie în cadrul Băncii Naţionale a României (BNR). Domnia sa consideră că "o reclamă trebuie să fie limpede, clară, atractivă, să conţină informaţii şi să aibă un conţinut educaţional vădit".

Băncile trebuie să vândă încredere, nu profit, este de părere Laura Răduţ, şef serviciu Armonizare Europeană în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC). Domnia sa a spus, recent, într-o conferinţă de profil: "Când faceţi o reclamă, nu vă gândiţi să atrageţi consumatorul, în ideea că «vede el după aceea ce are de făcut», ci explicaţi-i de la început foarte corect despre ce este vorba!

Dacă vindem un produs de genul «credit cu dobândă zero», dar ulterior vedem că dobânda zero se aplică doar la anumite magazine partenere, iar la bancomat aceasta este foarte mare, amândoi partenerii vor avea probleme - consumatorii vor observa că au costuri mai mari decât cele prezentate, iar băncile se vor afla în situaţia ca ratele să nu mai fie plătite".

În replică, Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare din România (ALB), a precizat: "Publicitatea este o artă, nu este o informare! Ea trebuie să atragă consumatorii, nu să îi informeze. Scopul reclamelor este doar de a atrage".

Laura Răduţ i-a răspuns că, din contră, reclamele trebuie să conţină informaţii esenţiale, arta regăsindu-se în modul de prezentare a acestora.

Reprezentanţii ANPC subliniază că Ordonanţa de urgenţă nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori reglementează toate aspectele referitoare la creditele pentru consumatori: "Actul normativ prevede informaţiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiul precontractual, în cadrul contractelor de credit, dar şi în publicitatea aferentă".

De asemenea, se aplică Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.

OUG 50/2010 prevede că orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit trebuie să respecte mai multe reguli:

"- Informatiile standard specifică, prin intermediul unui exemplu reprezentativ, următoarele:

a) rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;

b) valoarea totală a creditului;

c) dobânda anuală efectivă;

d) durata contractului de credit;

e) în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau serviciu, preţul de achiziţie şi valoarea oricărei plăţi în avans;

f) după caz, valoarea totală plătibilă de către consumator şi valoarea ratelor.

- În orice formă de publicitate, informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt scrise în mod clar, concis, vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime".

Legea 363/2007, la capitolul privind practicile înşelătoare, subliniază că este publicitate mascată "utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovării unui produs pentru a cărui reclamă comerciantul a plătit, fără însă ca aceasta să se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete uşor de identificat de către consumator".

Potenţialul client din reclamele ING Bank: "Am crezut că meloman înseamnă să iubeşti mierea"

Ceea ce reiese din unele reclame, controversate de altfel, pe care anumite bănci le fac la creditele de nevoi persoanale este că acestea se adresează celor mai puţin educaţi oameni.

Evident că şi aceştia au dreptul să apeleze la produsele bancare, însă pare că anumite bănci fac un etalon din această categorie de persoane, ceea ce îi deranjează pe ceilalţi clienţi ai respectivei instituţii.

Cel mai elocvent exemplu este campania ING Bank "Da, poţi", unde apar diverse personaje care nu fac dovada unei minime culturi, considerând, printre altele, că "meloman înseamnă să iubeşti mierea".

Acesta este tipul de clienţi pe care banca urmăreşte să-i atragă?

Nu reprezintă ei un risc de creştere a gradului creditelor neperformante?

Nu îi alungă pe actualii consumatori? Pentru că există clienţi ai băncii care au renunţat la serviciile bancare în urma acestei campanii publicitare, ce se bazează, de regulă, pe dialogul dintre două persoane.

Printre spoturile remarcabile în acest sens este cel din perioada Sărbătorilor de Iarnă, în care o domnişoară - potenţial client - abordează o doamnă de la ghişeul băncii, iar aceasta din urmă îi răspunde la orice întrebare cu sintagma "Da, poţi": Domnişoara îi povesteşte funcţionarei de la ING că "iubi" al ei "e tare supărat că nu a văzut concertul de Crăciun de la Viena, "că el e meloman", şi că vrea să-l ducă la concert: "Eu am crezut că meloman înseamnă că iubeşte mierea", spune, nevinovată, fata, mărturisind că ea a strâns bani să îl ducă pe "iubi" la Viena, dar că i-a dat pe o "pereche superbă de ghete", pentru că "nu s-a putut abţine". Totuşi, ea vrea să-l ducă la Viena, pentru că el plânge şi ea este "empatică" şi nu poate să-l vadă supărat! După ce află că da, poate, are o ultimă întrebare - dacă poate veni şi în Ajunul Crăciunului să ia creditul pe loc. Răspunsul vine sigur şi fără întârziere: "Da, poţi"

Pentru că la ING se poate!

La ING se poate ca un mare trust de presă să se împrumute peste 20 de milioane de euro şi să nu plătească ani de zile rate!

Într-unul din interviurile pe care ni le-a acordat, în 2014, Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României (BNR), ne-a spus că 80% din restanţele înregistrate de bănci proveneau din creditele de consum date "cu buletinul". În contul acestor împrumuturi neperformante, operatorii bancari "nu mai au nicio speranţă să recupereze ceva", potrivit domnului Cinteză.

În acest context, mai poate fi ridicată o întrebare - de ce reclamele la produsele bancare nu sunt supervizate de BNR, aşa cum se întâmplă în piaţa produselor financiare, unde spoturile publicitare trebuie aprobate de ASF?

Legea 297/2004 privind piaţa de capital subliniază: "Intermediarii (...) îşi pot promova serviciile prin toate mijloacele de comunicare disponibile în România, cu respectarea regulilor de publicitate stabilite de ASF.

Orice formă de publicitate a ofertei, anterioară emiterii deciziei de aprobare a documentului/prospectului, este interzisă.

Orice formă de publicitate care incită la acceptarea ofertei publice, făcută cu prezentarea ofertei ca beneficiind de avantaje sau de alte calităţi decurgând din decizia ASF de aprobare a documentului/prospectului, constituie (...) publicitate abuzivă sau mincinoasă, care viciază tranzacţiile probate ca fiind motivate de o asemenea prezentare".

La întrebarea "De ce nu există astfel de reglementări şi în sectorul bancar?", reprezentanţii Consiliului Concurenţei ne-au răspuns că piaţa financiară şi cea bancară nu sunt concurente, ci alternative şi, deci, acestea două nu se pot substitui.

Cum reglementează Directiva 17/2014 segmentul de publicitate din sectorul bancar

Proiectul de lege care ar urma să transpună în legislaţia noastră Directiva 17/2014 privind contractele de credit oferite consumatorilor reglementează modul în care băncile îşi promovează produsele după cum urmează:

"Toate materialele publicitare şi de promovare privind contractele de credit trebuie să fie orecte, clare şi să nu fie susceptibile de a induce în eroare.

Este interzisă utilizarea unor formulări care pot crea aşteptări neîntemeiate din partea consumatorului în ceea ce priveşte disponibilitatea sau costul unui credit. (...)

Orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit trebuie să cuprindă informaţii tandard în conformitate cu prezentul articol.

Informaţiile standard indică următoarele:

a) identitatea creditorului sau, după caz, a intermediarului de credite;

b) dacă este cazul, faptul că respectivul contract de credit va fi garantat fie printr-o ipotecă asupra unui bun imobil, fie printr-un alt drept legat de un bun imobil;

c) rata dobânzii, indicând dacă este fixă sau variabilă sau o combinaţie a amândurora, împreună cu informaţii privind toate costurile incluse în costul total al creditului pentru consumator;

d) valoarea totală a creditului;

e) valoarea DAE;

f) durata contractului de credit;

g) valoarea ratelor;

h) valoarea totală plătibilă de către consumator;

i) numărul ratelor;

j) avertizarea consumatorului asupra faptului că posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma care trebuie plătită de consumator. (...)

În orice formă de publicitate, informaţiile enumerate (...) sunt scrise în mod clar, concis, vizibil şi uşor de citit, în acelaşi câmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime, sau clar audibile, după caz, în funcţie de suportul utilizat pentru publicitate. (...)

În orice formă de publicitate, creditorii includ o avertizare concisă şi proporţionată privind riscurile specifice asociate contractelor de credit. Creditorii avertizează în special cu privire la variaţia indicelui de referinţă, la fluctuaţia veniturilor proprii şi la riscul valutar pentru creditele acordate în valută, acestea putând conduce la afectarea posibilităţii de plată.

Cum îi avertizează băncile franceze pe debitori asupra riscurilor de credit

În timp ce, la noi, băncile îşi prezintă atât de simplu şi de frumos produsele bancare, aşa cum au făcut şi în perioada 2007-2008 cu creditele în franci elveţieni (CHF), există ţări în care unele bănci prezentau aceste împrumuturi oamenilor cu lux de amănunte.

În Franţa, o parte din băncile care au acordat împrumuturi în CHF îi avertizau în scris pe clienţi despre riscul de schimb valutar, conform presei străine. Clientul era atenţionat, prin calcule cu cifre concrete, că poate varia cursul CHF/EUR, că dobânda poate varia şi ea şi că, dacă se întâmplă acest lucru, clientul va fi nevoit să plătească mai mult.

"Riscurile de dobândă şi de schimb valutar sunt reale şi cumulative. Ele se aplică întregii sume împrumutate", avertiza, printre altele, Banca Credit Agricole, la momentul acordării creditelor în CHF, adăugând: "În privinţa acestor riscuri, dumneavoastră declaraţi că deţineţi cunoştinţele şi experienţa necesare pentru a evalua caracteristicile acestei finanţări şi pentru a-i accepta toate riscurile. Prin semnarea acestui contract de împrumut în această monedă, declaraţi că aţi luat această decizie în deplină cunoştinţă de cauză şi că această decizie este bine adaptată situaţiei dumneavoastră personale, eventual după ce aţi cerut părerea consilierilor dumneavoastră obişnuiţi, dacă consideraţi că este necesar".



Opinia Cititorului ( 25 )

  1. Care-i problema? In ultimele doua secunde ale clipului se afla detaliat DAE si modul de calcul. Aveti idee cat costa secunda de publicitate la TV? Nu este idiotenie crasa sa ceri bancilor sa faca educatie financiara la pret de reclama TV de maxima audienta? Eu prostie mai mare nu am auzit/citit.

    1. Dar macar pot sa spuna ca imprumuti 1 000 ron si platesti 2 000 ron si atat e rata pe luna.

      Imaginea bancilor e jalnica.

      Cred ca toata lumea indiferent de tara le arata cu degetul ca din cauza lor traim ce traim zilele acestea. 

      Nu vezi care e problema?

      Problema este ca reclama este pentru prosti. Oricare tara, oricat de avansata, are prostii ei. Noi, nu facem exceptie. Bancile sunt focusate pe prosti, dupa care se deplang nivelul scazut de educatie financiara al clientilor lor. 

      Acum, macar acum, intelegi care e problema?

      Daca nici acum nu intelegi, atunci reclamele astea ti se adreseaza tie, in mod special. 

      Esti ultra altracaraghios. Nici nu stii cat scrie ca este dae in reclama.

      Si tu, si ziarista, sunteti exagerat de sobri. Reclamele ING sunt gandite sa atraga ochiul telespectatorului care in perioda de publicitate nu mai este atent, citeste ziarul, vorbeste la telefon, bea apa, fuge la frigider dar ciuleste urechile sa auda cand sa revina, etc. Reclama TV trebuie sa iasa in evidenta in conditiile unei atentii foarte reduse.

      Daca ai un radio prin casa, urmareste spoturile publicitare!! Ai sa vezi ca aceleasi reclame sunt si la radio, doar ca acolo nu ai cum sa vezi cele doua secunde in care DAE este "detaliat". La radio nu ai nicio informatie despre produs!! Iar Bursa chiar mentioneaza ca pe TV sau in online se vad doua randulete cu ceva informatii, doar ca cine le poate citi? In cele doua secunde abia iti ridici lupa de pe birou...

      Modul rudimentar de gandire si atitudinea primitiva ale bancherilor s-au fost dezvaluit in cursul dezbaterilor publice pe subiectul legii care le afecteaza interesele. Reclamele ilustreaza nivelul bancherilor de gandire, atitudine, etica si gust (desigur, si al publicitarilor lor). Nici un intelectual nu ar accepta sa-i fie promovate produsul si/sau intreprinderea, prin reclame de atat prost gust. Mai e si chestie de caracter.

      Bursa nu are dreptate, este tendentioasa, ca de obicei.... mizerii

      Mai caraghiosule, tu nu intelegi ca pauza publicitara nu este potrivita pentru seminarii de educatie financiara? Tu si Bursa sunteti atat de dusi? Pauza publicitara la TV sau radio este una rapida unde atentia este minima. Toate conditiile de publicitate pe care bursulita asta le citeaza sunt pentru documente, articole scrise, afise statice pe ziduri, nu clipuri de 10 secunde.... gasiti-va fratilor o preocupare serioasa, nu mai fiti retarzi!

    Pentru credit cu buletinul si pt pilosi ING a avut nevoie de Ajutor De Stat de la Olanda ?

    1. adica asa o doamna vizionara, care s-a gandit sa faca port la orasul Pitesti ca sa aiba deschidere la mare pentru rafinarie, incepe sa ne ia cu sentimente, desi nu e in stare sa verifice ce face doamna Sorana Baciu al carei nivel profesional asezonat cu un MBA nu ar fi stiut ca ISIN ul Romaniei incepe cu RO si nu cu SN al Senegalului. Sau ca a intrat in indexul blue chip deja din anul 2012...Pentru ce o fi dumneai membra a comitetului de supraveghere...IUBI...we have crude, we have oil...

    hahahahahahaha....si pot sa-i fac lu' iubi vacanta mult dorita? Desigur, mergeti la casierie....Cling !!!! :)))))

    1. Fed tipareste, tipareste, Tipareste

    LIPSA DE PROFESIONALISM IN BANCI A DEVENIT MAI MULT DECAT EVIDENTA ; INTREBATI UN SALARIAT DE BANCA DESPRE MODUL DE CALCUL AL DOBANZII SI VA VETI CONVINGE !!! CONTEAZA DOAR FUSTELE SCURTE , CRAVATA SI PILELE !!!!

    bnr nu vede , nu aude !!!!

    1. Haha

      Fustitze, fustitze, ..

    ARTICOL COMANDAT DE GRUPUL INFRACTIONAL ORGANIZAT NUMIT G.C.C.C!

    1. Stimata/e "MANIPULARE",

      Va informam ca va aflati intr-o grava eroare!

      FALS !

      E ING banca cu care a avut deputatul Zamfurica Daniel Catalin conflicte inca inainte sa sa isi puna in practica escrocheria cu DIP? Este! 

      E BRD banca pe care au injurat-o si el si contopistul cu aere de avocat Piperea pe tot timpul asa zisei dezbateri publice? Este !

      Intamplator pe astea doua banci ati pus si voi ochii...Mai rasfirati baieti, mai rasfirati !  

      Da cum ti-a traznit asa ceva prin neuron " iubi"?

      Brd a dat frumoasei Blonde Miliooooane de euro?

      Sunt fara credit si sunt de acord 100% cu ei!

      Esti unul dintre postacii escrocilor, un amarastean pe nume Topsac, lasa vrajeala cu "fara credit" ca nu te mai crede nimeni. Mars la munca milogule!

      Nu am avut credit chf nici o data, am avut credit, nu o sa mai accesez in viata aceasta.

    Spotul publicitar nu are rolul de a informa si educa cetatenii...va rog sunteti exagerati! Reclama la bauturi iti comunica pretul, magazinele sau continutul? Reclama la medicamente iti comunica contraindicatiile sau pretul? Cine doreste se informeaza in orice oficiu bancar daca este interest...Un spot publicitar are 2-3 minute...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb