Curtea de Conturi a României a sesizat Direcţia Naţională Anticorupţie în legătură cu achiziţiile de echipamente de protecţie făcute de Ministerul Sănătăţii de la compania de stat Unifarm pentru materialele sanitare destinate Republicii Moldova, anunţă site-ul newsweek.ro, citând o hotărâre emisă de plenul instituţiei respective, în 8 septembrie 2020.
Sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie are la bază raportul de control al Curţii de Conturi nr. 938/2.07.2020, în care se arată că Unifarm a practica adaosuri comerciale foarte mari, chiar de 71%, pentru materialele de protecţie şi echipamentele medicale vândute statului. Inspectorii de audit ai Curţii de Conturi arată, în documentul respectiv, că Guvernul a alocat din fondul de rezervă o sumă 16,5 milioane lei pentru ca Ministerul Sănătăţii să achiziţioneze echipamente medicale de protecţie pentru a fi distribuite gratuit Republicii Moldova.
Conform documentului citat, ministerul nu a monitorizat derularea contractului de achiziţie pentru ajutorul umanitar către Republica Moldova, astfel că Adrian Ionel, directorul companiei Unifarm în acea perioadă, a cumpărat echipamente medicale de protecţie la preţuri supraestimate pe care le-a revândut ministerului cu un adaos comercial de 71%, deşi adaosul comercial mediu practicat de Unifarm era în medie de 12,9%.
"CN UNIFARM SA a procedat la vânzarea măştilor în cauză către Ministerul Sănătăţii cu un adaos comercial superior, respectiv de 71%, comparativ cu adaosul comercial mediu de 12,90% practicat de către companie la comercializarea către alţi clienţi a produselor specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în perioada 15.03-15.05.2020 şi cu adaosul de 9,17% practicat de CN UNIFARM SA la comercializarea produselor măşti FFP2 KN 95 către alţi beneficiari, ceea ce a condus la achiziţia unor produse la preţuri superioare şi la angajamente suplimentare în valoare de 2.875 mii lei", se menţionează în raportul Curţii de Conturi.
Inspectorii au constatat 40 neconcordanţe şi nereguli în documentele întocmite aferente acţiunii de ajutor umanitar pentru Republica Moldova, dintre care enumerăm nereguli în ceea ce priveşte desfăşurarea cronologică a operaţiunilor (documente emise/operaţiuni efectuate înainte de semnarea şi vizarea contractului pentru control financiar preventiv propriu, şi respectiv, înainte de vizarea pentru control financiar preventiv propriu a propunerilor de angajare a unei cheltuieli în limita creditelor de angajament şi a angajamentului bugetar individual), diferenţe în ceea ce priveşte componentele/preţul unitar al componentelor sistemului de izolare şi transport al personalului contaminat cu agenţi biologici, înscris în factură şi, respectiv în oferta tehnică şi financiară parte a contractului şi faptul că informaţiile tehnice oferite de furnizor care nu sunt constante, referitoare la durata de exploatare a sistemului de izolare şi transport al personalului contaminat cu agenţi biologici.