Dezvoltatorii au livrat anul trecut 11 proiecte de retail, totalizând aproximativ 215.000 de metri pătraţi, un nivel record al ultimilor 7 ani, 60% din această suprafaţă reprezentând parcuri de retail, Craiova, Alba Iulia, Arad, Bucureşti, Giurgiu, Vaslui fiind printre oraşele care au beneficiat de astfel de investiţii. Intenţiile de investiţii pentru următorii cinci ani sunt de asemenea consistente, în condiţiile în care proiecte cu o suprafaţă de peste 500.000 de metri pătraţi se află în diverse stadii de planificare sau de construcţie, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, dezvoltatorii vor adăuga noi scheme de retail sau vor extinde proiectele deja construite în principal în afara Bucureştiului în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi, Sibiu, Piteşti, Bacău sau Galaţi, Prime Kapital, NEPI Rockcastle şi Iulius Group fiind cei mai activi prin prisma planurilor anunţate pe termen scurt şi mediu.
În ultimul trimestru din 2023 au fost livrate proiecte de retail cu o suprafaţă cumulată de 144.000 metri pătraţi. Stocul de spaţii de retail la nivel naţional se situa la finalul anului trecut la nivelul de 4,45 milioane de metri pătraţi, din care 54% reprezintă facilităţi de tip mall, 40% parcuri de retail şi 6% galerii comerciale.
Promenada Craiova, de 80.000 metri pătraţi (53.300 metri pătraţi reprezentând un proiect de tip mall şi un retail park de 26.400 metri pătraţi) deţinut de NEPI Rockcastle şi Dedeman, a fost cea mai mare schemă de retail livrată în ultimul trimestru dar şi în tot anul 2023. Proiectul reprezintă de asemenea şi cea mai mare investiţie de acest tip realizată în România din 2010 încoace. Alte proiecte finalizate în acelaşi trimestru au fost AFI Arad, de 29.400 metri pătraţi dezvoltată de AFI Europe şi Cosmopolis Plaza de 16.300 metri pătraţi situat în proiectul rezidenţial Cosmopolis din Bucureşti, ambele reprezentând parcuri de retail.
Anul trecut am văzut o continuare a interesului brandurilor internaţionale pentru piaţa locală, retaileri precum Lefties, Wittchen, Jimmy Key, Kiko sau Happy Group deschizând primele magazine din România.
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox: "După o perioadă de 3-4 ani în care atenţia dezvoltatorilor a fost exclusiv pentru parcurile de retail, acestea cumulând peste 80% din noile livrări şi în oraşe cu o populaţie de sub 50.000 de locuitori, în 2023, investiţiile s-au mutat în oraşe mai mari, tendinţă care va continua şi pe termen mediu. Retailerii sunt mai exigenţi ca niciodată în ceea ce priveşte spaţiile în care îşi deschid noi magazine, focusul acestora fiiind în special pentru locaţii prime. În acest context, un nou val de dezvoltări de centre comerciale ar putea atrage şi un nou val de noi retaileri care să intre în România, dar şi reluarea planurilor de expansiune a unora existenţi deja pe piaţa locală, planuri care au fost încetinite de oferta redusă de spaţii care să acomodeze nevoile acestora".
Departamentul Retail Agency al Cushman & Wakefield Echinos a intermediat anul trecut 26 de tranzacţii de închiriere totalizând aproximativ 30.000 de metri pătraţi în Bucureşti şi în principalele oraşe din ţară în 2023, pentru clienţi precum Somproduct, Mobexpert, Noriel, Jimmy Key sau Wittchen.
Proiecte livrate în Q4 2023 (selecţie)
Chiriile de referinţă din Bucureşti s-au stabilizat la nivelul de 80-85 euro/mp/lună, în timp ce pentru oraşele secundare - Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanta - costurile de închiriere ajung la 50-65 euro/mp/lunp, iar în cele terţiare acestea se situează la 30-35 euro/mp/lună.