Marile reţele de retail au înregistrat în 2021 o cifră de afaceri cumulată cu aproape 20% mai mare faţă de 2019, an pre-pandemic, cu 60% peste rata de creştere a consumului din ultimii doi ani (12,5%), şi peste inflaţia cumulată din perioada 2020-2021, de 7,8%, potrivit studiului Romania Retail Snapshot, realizat de Cushman & Wakefield Echinox, informează un comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, în cadrul studiului au fost analizate evoluţia cifrei de afaceri pentru un număr de 110 de companii de retail din 12 domenii diferite, respectiv FMCG, Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălţăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante şi Cafenele, Cosmetică, Electro-IT, Magazine Specializate. Împreună cei 110 de retaileri operează pentru 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcţionând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail şi galerii comerciale.
Companiile incluse în studiu au raportat în 2021 o cifră de afaceri cumulată de 27,5 miliarde de euro, comparativ cu 22,9 miliarde de euro în 2019 şi 24,8 miliarde de euro în 2020.
Majorarea cifrei de afaceri a marilor retaileri a fost susţinută atât de deschideri de noi magazine, dar şi de revenirea consumului în 2021, care s-a resimţit şi în magazinele fizice, în ciuda restricţiilor impuse de pandemie, dar şi în rata de creştere a vânzărilor online.
Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: "Apetitul pentru consum al românilor a determinat marii retaileri să deschidă noi magazine în ultimii doi ani, dar totodată să se concentreze şi pe dezvoltarea vânzărilor online din dorinţa de a oferi clienţilor experienţe de shopping prin intermediul tuturor canalelor. Acest lucru s-a văzut în dinamica cifrelor de afaceri din 2021, şi cel mai probabil va favoriza şi rezultatele din 2022, în condiţiile în care mare parte a retailerilor analizaţi în studiul nostru previzionează pentru acest an rulaje record, chiar dacă rata inflaţiei a crescut, iar ritmul de creştere a consumului la nivel general a încetinit."
Dintre categoriile analizate, doar operatorii de magazine de încălţăminte au înregistrat o scădere a rulajului în 2021 faţă de 2019, toate celelalte domenii având avansuri cuprinse între 8,4% şi 39,7%, creşteri care sunt superioare ratei inflaţiei.
Cele mai mari creşteri ale cifrei de afaceri au fost înregistrate pentru retailerii care comercializează produse Electro - IT (39,7%), DIY (26,4%), magazine specializate (petshopuri, farmacii, puncte de vânzare ziare, tutun etc) (22,9%), articole sportive (19%) şi FMCG (18,1%), se mai arată în comunicat.