Activitatea de investiţii hoteliere în regiunea ECE - 6 (Polonia, Cehia, România, Ungaria, Bulgaria, Slovacia) a totalizat 464 milioane euro în ultimele 12 luni - iunie 2022 - iunie 2023, în ciuda creşterii notabile a costurilor de finanţare şi a provocărilor economice şi geopolitice în curs. Aceasta este cu 74% mai mare comparativ cu perioada anterioară de 12 luni. Între S2 2022 şi S1 2023, au fost vândute 23 de hoteluri cu aproape 3.000 de camere, conform unui raport realizat de Cushman & Wakefield şi CMS.
Potrivit sursei citate, având în vedere tranzacţiile aflate în diverse stadii de negociere, volumul investiţiilor ar putea ajunge la 563 milioane euro până la sfârşitul anului 2023, cu aproape 30% mai mult decât în 2022. Apetitul investitorilor este alimentat de revenirea puternică a performanţei hotelurilor din toată regiunea, veniturile pe cameră disponibilă ( RevPAR ) în primul semestru 2023 depăşind nivelurile din 2019 cu 6%.
Magsud Rahmanov, Head of Hotel Transactions, CEE & SEE, Cushman & Wakefield a declarat: "Activitatea investiţională între S2 2022 şi S1 2023 a fost stimulată de creşterea presiunii asupra proprietarilor de a vinde sau de a-şi refinanţa activele, şi asupra investitorilor de a investi capitalul acumulat - dar şi de îmbunătăţirea performanţei hotelurilor. În ciuda ratelor de ocupare sub nivelul din S1 2019, creşterea ratei medii zilnice (ADR) a majorat în S2 2022 - S1 2023 veniturile pe camerele disponibile din capitalele ECE-6 peste nivelurile pre-pandemice, iar tendinţa ascendentă va continua. În timp ce avansul ADR va încetini, rata de ocupare în creştere va ajuta la susţinerea traiectoriei ascendente a RevPAR. Combinaţia între stabilizarea inflaţiei, îmbunătăţirea performanţei hoteliere şi revenirea investitorilor internaţionali - în special din Asia şi Orientul Mijlociu - va conduce probabil la o creştere suplimentară a tranzacţiilor cu hoteluri în următorul an".
Investitorii caută hoteluri sustenabile
Studiile Cushman & Wakefield arată că jumătate dintre investitorii hotelieri din ECE se uită la criteriile ESG în procesele de due diligence pentru achiziţiilor unor proprietăţi hoteliere, iar 40% sunt în proces de includere a acestora în analizele lor.
Motivul este consolidarea legislaţiei în vigoare şi oportunitatea de creştere a valorii activelor - precum şi ameninţarea problemelor potenţiale care pot apărea în timpul tranzacţiilor. Peste 50% dintre investitori s-au confruntat cu provocări legate de ESG în timp ce au efectuat achiziţii şi vânzări de proprietăţi hoteliere. Pentru aproximativ 35% dintre investitori, au avut consecinţe financiare semnificative, depăşind jumătate de milion de euro. În regiunea ECE, investitorii hotelieri chestionaţi nu au întâmpinat încă un impact atât de important, dar cu toate acestea, 60% au fost expuşi la probleme monetare nefinanciare sau minore (sub 500.000 euro).
ESG, beneficiu pentru afaceri
Pentru cei care sunt proactivi şi acordă atenţie deosebită componentei ESG, există potenţialul de a creşte valoarea hotelurilor prin obţinerea de venituri mai mari, reducerea costurilor cu utilităţile şi îmbunătăţirea atractivităţii investiţionale cu 6% pentru hotelurile cu cele mai mari acreditări ESG.
Pe baza cercetărilor Cushman & Wakefield şi a experienţei în procese de audit în domeniul energetic, hotelurile pot reduce în special consumul de energie şi apă prin implementarea măsurilor de sustenabilitate.
Conform celei mai recente ediţii a Cornell Hotel Sustainability Benchmarking Index (CHSB 2023), în 2021 consumul mediu final de energie pentru un eşantion de 31 de hoteluri din Varşovia, Praga şi Bucureşti a fost de aproximativ 166 kWh pe cameră ocupată, în timp ce 25% din cele mai eficiente hoteluri au avut un consum de energie cu aproximativ 41% mai mic, respectiv 99 kWh pe cameră ocupată.
În plus, ESG ca standard utilizat pentru a măsura impactul pe termen lung al unei companii asupra mediului şi societăţii este important în sectorul ospitalităţii, deoarece sprijină în continuare atragerea talentelor, inovaţia, îmbunătăţirea valorii mărcii şi şansa unei finanţări mai bune. Hotelurile sustenabile pot obţine, de asemenea, condiţii comerciale mai bune de la operatori. Şi, important, la nivelul UE există un cadru de reglementare în acest domeniu din ce în ce complex, care va afecta şi proprietarii de hoteluri.
Lukas Hejduk, Head of Hospitality, CMS: "ESG nu este doar un imperativ moral, ci şi un motor cheie al creării de valoare şi al rezilienţei în industria hotelieră. Pe măsură ce aşteptările clienţilor, investitorilor şi autorităţilor de reglementare evoluează, proprietarii şi operatorii din sectorul ospitalier trebuie să se adapteze şi să inoveze pentru a răspunde cererii crescânde de practici sustenabile şi responsabile social. UE dezvoltă dinamic legislaţia pentru promovarea transformării ecologice. Au fost deja adoptate mai multe acte juridice pentru a consolida eficacitatea raportării pe probleme de mediu, sociale şi de guvernare. Acestea vor avea un impact direct atât asupra sectorului financiar, cât şi asupra sectorului ospitalităţii, deoarece părţile interesate vor evalua din ce în ce mai mult performanţa ESG a hotelurilor."
În sectorul ospitalităţii există o gamă largă de certificări, însă doar 7% din hotelurile de pe pieţele europene mari au certificări ESG recunoscute de Google Travel ( BREEAM, LEED, Green Key, Green Globe, Earth Check, GSTC, etc.) Ponderea hotelurilor cu aceste certificări este chiar mai mică în majoritatea oraşelor din ECE, mai puţin de 5%, cu excepţia Varşoviei, care se numără printre primele 10 pieţe după acest criteriu, cu aproape 10% din hoteluri acreditate ESG.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.10.2023, 17:43)
de asta pleaca la sfirsitul anului Kempinski din Viena....numai minciuni.