Clienţii bancari intenţionează să acţioneze în judecată, pe latura penală, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), dacă aceasta din urmă nu va demara acţiunile în încetare împotriva băncilor.
Anunţul consumatorilor vine din partea Grupului de acţiune al debitorilor în franci elveţieni (CHF), care a demarat demersurile pentru acţiunile în încetare.
"Îi vom ataca penal conform art. 298 - Neglijenţa în serviciu, din Codul Penal", avertizează unul dintre clienţi.
În acelaşi timp, împrumutaţii în CHF susţin că, dacă ANPC nu va răspunde pozitiv acţiunilor în încetare pe Hotărârea de Guvern 1553/2004, atunci autoritatea "va avea proces pe contencios administrativ".
Aceştia au precizat: "Conform Legii contenciosului administrativ (554/2004) Art. 1 (1) şi Art. 8 (1), pentru refuzul nejustificat prevăzut la Art. 2 pct. i suntem îndreptăţiţi să îi acţionăm în judecată".
Art. 1 (1) din Legea 554 precizează: "Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată. Interesul legitim poate fi atât privat, cât şi public".
În acelaşi timp, Art. 8 (1) menţionează: "Persoana vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la plângerea prealabilă adresată autorităţii publice emitente sau dacă nu a primit niciun răspuns în termenul prevăzut la art. 7 alin. (4), poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, pentru a solicita anularea, în tot sau în parte, a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual, reparaţii pentru daune morale. De asemenea, se poate adresa instanţei de contencios administrativ şi cel care se consideră vătămat într-un drept al său, recunoscut de lege, prin nesoluţionarea în termen sau prin refuzul nejustificat de soluţionare a cererii".
Consumatorii mai anunţă că "OTP-iştii (n.r. debitorii OTP Bank) sunt hotărâţi să acţioneze ANPC atât pe contencios, cât şi pe penal, dacă nu va acţiona pe HG1553".
• Oficialii ACCBAR: "Pe Legea 363/2007, ANPC este suverană"
Pe Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) este suverană - constată practica, dispune sancţiunea şi măsura, susţin oficialii Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR). Conducerea asociaţiei apreciază că situaţia este diferită în cazul Legii 193/2000 privind clauzele abuzive, unde doar instanţa poate constata caracterul acestor clauze, le poate elimina şi dispune plata amenzii.
Consideraţiile ACCBAR vin în contextul în care, săptămâna trecută, Marius Dunca, preşedintele ANPC, a afirmat că nu poate declanşa acţiuni în anulare contra băncilor cu care se află deja în proces pe clauze abuzive, cel puţin până la pronunţarea definitivă a deciziilor din aceste litigii, pentru că ar însemna să existe două sancţiuni diferite pentru aceeaşi faptă. Domnia sa a preciat că legea nu-i permite acest lucru.
Pentru susţinerea spuselor sale, conducerea ACCBAR face referire la cazul OTP Bank, care a pierdut în faţa ANPC, în primă instanţă, într-un proces colectiv pe clauze abuzive: "Măsura (n.r. stabilită de ANPC în baza Legii 363) se dispune prin ordin de preşedinte, motivat (de exemplu la OTP Bank am transmis două motivări ale unor sentinţe irevocabile obţinute tot de ANPC la Sibiu şi la Timişoara, prin care se constată că OTP se face vinovată de practica comercială incorectă de a nu fi scăzut dobânda atunci când Liborul a scăzut. ANPC nu avea decât să preia din motivările judecătorilor). Deci, până când se constată în instanţă că respectiva clauză care stabileşte dobânda este abuzivă sau nu, OTP ar fi trebuit să fie sancţionată pentru practica comercială incorectă şi să perceapă dobânda calculată în funcţie de variaţia indicelui, să refacă scadenţarele, iar ce a perceput peste această valoare să fie returnat clienţilor".
Reprezentanţii ACCBAR atrag atenţia că, prin contestarea în instanţă a ordinului/procesului verbal, nu se suspendă de drept executarea: "Deci, banca trebuie să se conformeze şi abia apoi să demonstreze în instanţă (dacă poate!) că ANPC a greşit sancţionând-o şi dispunând măsurile pe care le-a dispus!"
• ACCBAR: "Dacă ANPC îşi făcea treaba, aplicând HG 1553/2004 măcar din 2010, atunci astăzi nu eram în situaţia în care suntem"
Recent, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) a trimis ANPC o solicitare în care cere adoptarea unor măsuri contra băncilor care nu s-au conformat solicitărilor APC de încetare a practicilor ilicite, printre acestea numărându-se OTP Bank România, Bancpost, Raiffeisen Bank, Piraeus Bank, Credit Europe Ipotecar IFN, Volksbank România, Banca Românească, Banca Comercială Română.
Referitor la acest aspect, oficialii ACCBAR ne-au precizat: "Clienţii băncilor au reclamat procedural corect (sesizând prima dată APC - singura asociaţie abilitată în România să constate că există un interes colectiv în cauză şi care s-a adresat ulterior ANPC) practici comerciale incorecte sancţionate de Legea 363/2007. Vă rog să sesizaţi diferenţa: fapta ilicită de a insera clauze abuzive în contract s-a comis de către bănci la momentul încheierii contractului; fapta de a uza de practici comerciale incorecte s-a săvârşit o dată sau în mod repetat pe parcursul perioadei de creditare. Astfel, susţinerile ANPC cum că nu pot sancţiona de două ori banca pentru aceeaşi faptă pică! «Non bis în idem» se referă la aceeaşi faptă, nu la aceeaşi clauză!"
Oficialii ACCBAR subliniază că minimul necesar pentru ca ANPC să pornească o acţiune în încetare este să existe doi sau mai mulţi consumatori care să se adreseze APC, sesizând nereguli, APC să constate interesul colectiv, să se adreseze operatorului economic şi să îi ceară să remedieze aspectele reclamate, iar dacă operatorul nu recunoaşte şi nu remediază situaţia, atunci APC trebuie să sesizeze ANPC, care are 20 zile la dispoziţie să pornească acţiuni în încetare.
Reprezentanţii Asociaţiei mai consideră: "Dacă ANPC îşi făcea treaba, aplicând HG 1553/2004 măcar din 2010, de când au explodat «reclamaţiile pe bănci», atunci astăzi nu eram în situaţia în care suntem: consumatori nevoiţi să îşi câştige singuri dreptatea în instanţă, plătind avocaţi; sentinţe contrare, practică neunitară chiar la nivelul aceleiaşi instanţe; clauze abuzive încă prezente în contracte la 7-8 ani de la acordarea creditului; clienţi executaţi fără ca vreo instanţa să fi verificat în prealabil prin prisma clauzelor abuzive contractul".
• ANPC: "Consumatorii, atunci când au nevoie de informaţii, să le solicite în mod oficial, prin adresă oficială"
Subliniind că au ajuns la capătul răbdărilor, împrumutaţii în CHF spun, pe pagina lor de socializare, că aşteaptă să se scurgă şi ultimele opt zile din termenul de 20 de zile în care ANPC "trebuie să dispună celor opt bănci încetarea practicilor ilicite", ca urmare a solicitării APC.
"Pentru ca asta să se întâmple, în primul rând trebuie «rupt» actul de «blat» al ANPC cu ARB (n.r. Asociaţia Română a Băncilor) din iulie 2010. Prin majorarea marjelor/dobânzilor/comisioanelor suntem încă sub efectul lui", subliniază debitorii, citând din adresa nr. 1048/29.07.2010 trimisă de ANPC către ARB:
"Domnului Radu Graţian Gheţea - Preşedinte
Stimate Domnule Preşedinte,
Urmare adresei dumneavoastră nr. 203/28.07.2010, prin care ne solicitaţi anumite clarificări cu privire la modificarea clauzelor referitoare la variaţia dobânzii pentru contractele de credit în derulare, conform prevederilor O.U.G. 50/2010 vă comunicăm următoarele:
Pentru contractele de credit aflate în derulare, în care dobânda era compusă din dobânda de referinţă a băncii + o marjă fixă, suntem de acord ca noua formulă de calcul să includă indicele de referinţă aferent valutei în care a fost acordat creditul + o marjă fixă, compusă din marja fixă existentă în contractul iniţial, valabilă la data semnării contractului şi diferenţa dintre valoarea dobânzii de referinţă şi valoarea indicelui de referinţă, valabile la data intrării în vigoare a OUG nr. 50/2010, respectiv 21 iunie 2010.
Totodată, menţionăm că nu suntem de acord ca prin noua formulă de variaţie a dobânzii să crească dobânda pentru consumatori, fiind în concordanţă cu solicitarea ARB din adresa dumneavoastră nr. 2013/28.07.2010, punctul a.
În ceea ce priveşte posibilele nemulţumiri ale consumatorilor în situaţia în care valorile indicilor de referinţă vor creşte în viitor, menţionăm faptul ca ANPC a fost obligată să impună printr-un act normativ criterii clare privind transparenţa modului în care variază dobânzile, tocmai din cauza nemulţumirilor semnalate de consumatori cu privire la faptul că, pe parcursul derulării contractului, creditorii au majorat dobânzile ori de câte ori au dorit, fără să aibă neapărat o justificare independentă de voinţa lor.
De asemenea, în funcţie de propria politică comercială şi în conformitate cu prevederile OUG nr. 50/2010, creditorii au posibilitatea de a reduce marja de dobândă în condiţiile în care valorile indicilor de referinţă au crescut peste puterea de acceptare a consumatorilor.
Cu stimă,
Secretar de Stat
Constantin Cerbulescu".
În opinia debitorilor, ANPC ar trebui să declare nul acest act.
Ca răspuns la solicitarea ziarului BURSA, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ne-a transmis că, în momentul în care va lua o decizie privind adresa APC, va comunica această decizie celor interesaţi.
Totodată, reprezentanţii ANPC transmit consumatorilor ca, atunci când au nevoie de informaţii, să le solicite "în mod oficial, prin adresă oficială".
1. Dunca DEMISIA!
(mesaj trimis de Mihai Popa în data de 08.10.2015, 15:21)
Afara cu bancile criminale din tara. Dunca asta ce face? Nu-i este rusine ca procesele class-action de la Tribunal i le castiga Piperea? De ce nu aplica HG 1553/2004 care este in fapt o Directiva Europeana? Ce mai astepti Dunca? De populismul tau si al lui Birchall sunt satul. Unde sunt rezultatele? Doar avantajati bancherii in toate controalele voastre, nu va prezentati la proces. Ce protectie reala au consumatorii impotriva bancilor? Niciunul, sa-ti fie rusine, bine iti fac astia, sa te dea in penal pentru ca nu faci altceva decat sa favorizezi infractorul dintr-o pozitie cheie. Cat mai tragi de timp fata de cererea APC trimisa acum o luna? Aceste abuzuri trebuie sa inceteze imediat!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 16:01)
oameni buni acum cand se castiga procese pe banda rulanta trebuie sa sa iesim in strada sa facem o demonstratie sa le dam peste nas acelor institutiilor ale statului care isi bat joc de noi si vor sa dea legi favorabile bancilor si acestor guvernanti care dau legi numai pentru ei.jos guveru si felicitari judecatorilor care au inteles ca am fost inselati de banci si au dat solutii favorabile clientilor jecmaniti de aceste banci
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 16:16)
ar fi cazu sa facem o demonstratie impotriva acestor tradatori ai tari pe care noi iam ales sa ne protejeze nu sa ne bage mai adanc in gura acestor talhari numite banci.jos isarescu si guvernu acestei tari
4. fără titlu
(mesaj trimis de nik în data de 08.10.2015, 16:23)
rusine acestor institutii ale statului care nu fac nimic pentru acesti cetateni ai tari care isi platesc darile catre stat ca sa isi ia ei salariile.pe cine protejaza ei bancile sau cetateni
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.10.2015, 16:33)
ce ce ANPC nu suspenda activitatile bancilor acum cand se vede foarte clar ce japca au facut cu clienti acestor banci nu vad cate solutii favorabile dau instantele in toata tara .ce intelegem din toata tevatura asta ca sunt condusi de BNR condusa de masonul de ISARESCU care a chemat iar judecatori la SINAIA ca dau solutii favorabile acestor oameni impovarati.rusine celor care conduc aceasta tara
6. ANPC pe cine apara?
(mesaj trimis de Cosmin în data de 08.10.2015, 19:46)
Dupa acea scrisoare rusinoasa a d-lui Cerbulescu ne-am intrebat daca ANPC este Asociatia Nationala de Protectie a Bancilor! Acum ne intrebam de ce parlamentul, guvernul, bnr si anpc inca mai tolereaza abuzurile si protejeaza aceste banci criminale, in fruntea carora se afla BCR?
7. Autoritatile romane "lupta" pentru consumatori
(mesaj trimis de Cristina în data de 08.10.2015, 19:51)
Drepturile consumatorilor nu sunt negociabile domnilor! Iar unde-i lege nu-i tocmeala, chiar daca esti camatarul suprem al acestei tari, regina abuzurilor, dirijorul orchestrei de lei hamesiti, intr-un cuvant BCR. Asteptam instanta suprema ICCJ sa faca lumina si sa aduca dreptatea in dosarele colective ale clientilor impotriva abuzurilor BCR, in primul rand dobanada variabila stabilita dupa bunul plac al BCR.
8. Minciuni
(mesaj trimis de Marius Atitoie în data de 09.10.2015, 20:11)
Intr-o conferinta de presa Dunca a zis ca incearca sa gaseasca solutii sa suspende activitatea cauta solutii acum are solutii si nu suspenda .....sa nu se mai dea mare atunci.....a trambitat ca are control tematic pe contracte in chf ....cate banci a verificat cate procese verbale a incheiat ce sanctiuni a dat si cate masuri?????va spun eu 0 e un mare aburitor mincinos care nici nu intelege bine fenomenul dar se baga doar de dragul publicitatii sa fie intrebat in conferinta de presa sa va dati seama cam ce stie????!!!!!e prafffffff
9. Demisia
(mesaj trimis de Loredana H în data de 09.10.2015, 20:15)
E adevarat ca Dunca s-a intalnit la ceas de seara privat cu presedintii unor banci importante din Romania?????a batut palma?????pe la Brasov s-a intalnit tot privat cu presedinte de banca cu probleme???
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.10.2015, 11:34)
Acest ANPC este gasca de mincinosi care ne duce cu vorba si prostimea sa-si plateasca ratele la banci.
11. Vreau si eu!
(mesaj trimis de Biziniche Carmen Simona în data de 16.09.2018, 13:44)
ANPC mi-a respins in anul 2011 o plangere impotriva Bancpost fara sa cerceteze si fara sa ii intrebe pe angajatii bancii, probabil nu a vrut sa ii ``deranjeze``. In 2016 am aflat ca, in anul 2008, Bancpost vanduse 3468 de credite printre care, se presupune ca si al meu, desi nu au dovedit asta, catre un SRL olandez ERB New Europe Funding II B.V., care a incasat comisioane, dobanzi si penalizari. Practic ANPC s-a facut complice la inselaciune si luare de mita. Aici Parchetul de pe langa Curtea de Apel Bucuresti a inchis doua plangeri penale ale mele si Comisia Europeana tot asa, ca ea nu urmareste interesul persoanelor private si vrea sa imi inchida plangerea impotriva autoritatilor romane printre care si ANPC.