• Interviu cu ASR Prinţul Paul
Reporter: Recent aţi vizitat Marocul. Care a fost scopul acestei vizite?
Prinţul Paul: A fost o vizită privată, la invitaţia MS Regele Mohammed al VI-lea, după câştigarea procesului istoric din România prin care tatălui meu i-a fost recunoscută, după 21 de ani, aşa cum se întâmplase deja în multe ţări europene, calitatea de fiu legitim al MS Regele Carol al II-lea şi de moştenitor legal. Am avut şansa să discut şi cu reprezentanţi ai Guvernului, dar şi cu câţiva oameni de afaceri din Marrakech. Pentru că urmează o vizită oficială în Maroc, în perioada următoare, a fost un bun prilej să stabilesc unele contacte noi cu mediul de business, dar mai ales să identific cea mai eficientă strategie de susţinere a dezvoltării relaţiilor economice dintre România şi Maroc, în calitate de membru al familiei regale.
Reporter: În ce stadiu se află relaţiile comerciale dintre noi şi Maroc?
Prinţul Paul: În cadrul unor întâlniri, unii oamenii de afaceri mi-au mărturisit că multe relaţii de business se răcesc după o perioadă de succes. Se pare că una dintre greşelile frecvente făcute de companiile străine în Maroc este aceea că nu acordă sprijinul adecvat partenerilor de afaceri locali după obţinerea unui succes iniţial. În Maroc nu poţi aplica o strategie de marketing conservatoare care implică un volum scăzut şi preţuri ridicate, care protejează interesele investitorilor, dar împiedică dezvoltarea potenţialului de vânzare a produsului străin.
Reporter: Cum este Marocul - o ţară cu o cultură şi cu o tradiţie fascinante - din punct de vedere al climatului de afaceri?
Prinţul Paul: Anul 1999 a fost unul crucial pentru Maroc. Întronizarea regelui Mohammed al VI-lea a avut drept consecinţă o relansare economică a aces-tei ţări. Reformele şi noile măsuri aplicate, dar şi optica sa vizionară în ceea ce priveşte rolul statului în economie au permis o nouă abordare din punct de vedere al climatului de afaceri şi investiţional. Pentru a atrage investitori străini a fost îmbunătăţită legislaţia în domeniu în aşa fel încât formalităţile necesare în procedura de aprobare a proiectelor care urmează să fie realizate de către aceştia au fost mult simplificate. Ca urmare, Marocul a devenit o destinaţie privilegiată pentru investitorii străini, în special în turism şi comerţ. Din câte ştiu, Franţa şi Spania se află pe primele locuri, urmate de ţările golfului, care au avut o creştere rapidă a fluxului de capital. Un lucru foarte interesant este faptul că, în ultimii ani, s-a dezvoltat o piaţă de real-estate de lux în Maroc. Mulţi oameni de afaceri, dar şi personalităţi de talie mondială, şi-au cumpărat vile şi palate tradiţionale ale căror suprafeţe se întind pe zeci de hectare, la preţuri exorbitante. Chiar şi eu am vizitat, cu această ocazie, o astfel de vilă privată situată într-o zona rezidenţială de lângă Marrakech. Interesant mi se pare şi faptul că în Maroc se găseşte cel mai mare mall din Africa, iar marile brand-uri internaţionale sunt din ce în ce mai interesate să pătrundă pe această piaţă.
Reporter: Cât de important este pentru România - o ţară membră UE - să aibă o relaţie economică avansată şi stabilă cu Maroc?
Prinţul Paul: Relaţiile economice dintre România şi Maroc au avut, în ultimii ani, un trend ascendent des-tul de accelerat. Valoarea exporturilor de produse româneşti în Maroc a cres-cut cu peste 50%, în 2010 faţă de 2009, iar importurile din această ţară s-au majorat cu peste 70%, în acelaşi interval de timp. Cu o zi înainte să ajung în Maroc, tocmai avusese loc, în Tanger, lansarea unei noi reprezentanţe "Dacia", la care a luat parte şi MS Regele Mohammed al VI-lea, suveranul acestei ţări. Prezenţa sa la un astfel de eveniment spune mult din punct de vedere al calităţii şi importanţei relaţiilor economice, politice şi culturale dintre cele două ţări. Iar faptul că Maroc se află pe primele locuri în ceea ce priveşte volumul de vânzări "Dacia" în întreaga lume, demonstrează o relaţie pozitivă şi avantajoasă pentru ambele ţări.
Reporter: Din cauza conservatorismului, dar şi a unei componente religioase extrem de puternice, Marocul are şi câteva particularităţi în aceea ce priveşte abordarea mediului de business. Credeţi că oamenii de afaceri din România ar trebui să fie mai îndrăzneţi în abordarea aceastei pieţe?
Prinţul Paul: Multe produse româneşti răspund, în general, unui mediu cultural şi industrial diferit de cel din Maroc. Informarea şi educarea consumatorilor în legătură cu utilitatea, modul de întrebuinţare şi calităţile produselor se pot dovedi extrem de benefice. O parte importantă a succesului vânzărilor pe piaţa marocană este asigurată de cunoaşterea modului de a negocia. Iar valoarea cunoştinţelor de limba franceză/eventual arabă este inestimabilă, ca şi cunoaşterea culturii acestei zone. În acelaşi timp, o abordare directă şi onestă, precum şi evitarea aroganţei sunt la fel de importante. Pentru a atrage un partener de afaceri marocan, trebuie să ai capabilitatea şi resursele necesare să poţi prezenta imaginea unei companii demne de încredere, competitive, decise, capabilă de inovaţie, dar şi de atingerea unei calităţi superioare. Este evident că "Dacia" a trecut demult, cu succes, acest prag, având în vedere concurenţa acerbă cu produsele livrate de furnizorii din ţările UE. "Dacia" este, în acest moment, un exponent al relaţiilor economice dintre România şi Regatul Maroc.
Reporter: Credeţi că vizitele dumneavoastră în Maroc vor fi de ajutor relaţiilor economice dintre România şi maro-cani?
Prinţul Paul: Un lucru extrem de important pentru o relaţie de business în Maroc este să fii întotdeauna pregătit să stabileşti relaţii personale. De asemenea, este foarte adevărat că pentru mediul de afaceri marocan prezentarea făcută de un intermediar reprezintă o garanţie a credibilităţii. De aceea, un membru al familiei regale poate fi o sursă credibilă de recomandare pentru oamenii de afaceri din Maroc.
Reporter: Care credeţi că ar fi, în acest moment, domeniile în cadrul cărora ar putea fi dezvoltate relaţii economice bilaterale?
Prinţul Paul: Turismul şi comerţul. În aceeaşi măsură, industria şi agricultura.
Reporter: Care sunt atuurile Marocului în ceea ce priveşte atragerea investiţiilor străine?
Prinţul Paul: Oamenii de afaceri marocani îşi aleg parteneri de afaceri de calitate, pe termen lung. Odată ce intri în lumea lor, te consideră ca pe un membru al familiei şi te tratează ca atare. În această relaţie nu are ce căuta aroganţa, aerul de superioritate, lipsa de respect, improvizaţia şi, mai ales, lipsa de profesionalism. Dincolo de acest prag există susţinerea din partea guvernului. Codul de investiţii marocan prevede o serie de facilităţi în primii ani de activitate, inclusiv alocarea terenului destinat obiectivului care urmează să fie implementat. Din informaţiile pe care le am, de exemplu, în Casablanca, centrul economic al Marocului, în zona centrală, chiriile pe spaţiile pentru birouri se situează undeva la 22-25 de dolari/mp. Un lucru foarte important este acela că acţiunile statului au fost îndreptate, în principal, către întărirea şi modernizarea reţelelor de infrastructură şi suprastructură ale ţării, dar şi spre crearea condiţiilor necesare integrării economiei naţionale în cea mondială.
Reporter: Mulţumesc!
Odată ce intri în lumea lor, marocanii te consideră ca pe un membru al familiei şi te tratează ca atare.
•
Mulţi oameni de afaceri, dar şi personalităţi de talie mondială, şi-au cumpărat vile şi palate tradiţionale ale căror suprafeţe se întind pe zeci de hectare, la preţuri exorbitante.
•
Un membru al familiei regale poate fi o sursă credibilă de recomandare pentru oamenii de afaceri din Maroc.