Conversia creditelor acordate în valută la cursul din data contractării este aproape imposibil de realizat, din punct de vedere tehnic, consideră Dana Demetrian, vicepreşedinte Retail BCR.
Domnia sa susţine că implicaţiile conversiei creditelor luate în altă monedă decât cea naţională sunt mult mai mari decât ceea ce se presupune acum. "Ca să apelăm la o astfel de lege, trebuie ca această lege să fie foarte bine fundamentată - să ştim cum se implementează şi care va fi impactul la nivel de piaţă", a afirmat, ieri, doamna Demetrian, într-o întâlnire cu presa.
Vicepreşedintele BCR a făcut aceste declaraţii răspunzând unor întrebări, în contextul în care, astăzi, urmează ca cele două comisii specializate din Camera Deputaţilor să decidă asupra proiectului legislativ privind conversia creditelor în valută.
Deputaţii urmează să decidă pe acest subiect, în condiţiile în care persoanele împrumutate în franci elveţieni (CHF) aşteaptă o lege a conversiei de aproape doi ani, de când cursul CHF/euro a explodat în mod neaşteptat.
Dana Demetrian a menţionat că banca pe care o reprezintă nu a dat credite în franci elveţieni (CHF). "Decizia BCR de a nu avea credite în CHF a fost una foarte, foarte bună", a evidenţiat domnia sa, precizând: "Din 2012, BCR a decis să acorde doar credite în lei şi s-a dovedit că şi aceasta a fost o decizie corectă, care ne-a permis să avem o altă structură lei/euro. Dacă înainte vorbeam de o pondere a creditelor în euro de 70%, acum portofoliul s-a balansat".
Împrumuturile în moneda europeană au intrat în Programul "Scade Rata", lansat anul trecut de BCR, cei mai mulţi dintre creditaţii în euro apelând la acest program, pentru reducerea costurilor.
Dana Demetrian a mai spus: "Conversia poate fi un avantaj pe moment, dar dacă deja costurile au fost reduse, atunci vom vedea în ce măsură conversia mai reprezintă sau nu un avantaj pentru debitor.
În orice caz, dacă se va vorbi despre conversie şi la BCR, atunci vom încerca o vizibilitate corectă a costurilor".
Vicepreşedintele BCR a spus că, pe site-ul băncii, există un modul de calcul al bugetului familiei, pe care BCR doreşte să-l promoveze cât mai mult, "chiar dacă acesta va arăta clienţilor că, în multe cazuri, nu vor putea avea acces la multe produse bancare".
• Dana Demetrian: "BCR a primit circa 1000 de notificări valide de dare în plată şi le-a acceptat pe toate"
BCR a primit în jur de 1000 de notificări valide de dare în plată şi le-a acceptat pe toate, a precizat Dana Demetrian, menţionând că notificările valide sunt acelea care respectă toate prevederile legale privind întocmirea, semnarea, persoana care o depune etc. Doar 200-300 de notificări nu au fost valide în prima fază, a spus vicepreşedintele băncii, adăugând că au fost şi câteva zeci de notificări pe care BCR le-a respins, considerându-le de rea credinţă.
"Am avut şi notificări pentru imobile cu şase etaje, fiecare cameră având baie individuală, cu destinaţia de locuinţă, deşi au fost construite ca pensiuni", a explicat domnia sa.
Dana Demetrian a mai precizat că numărul notificărilor de dare în plată a fost mult mai mic decât se aştepta banca, fenomen valabil şi la nivelul întregului sistem bancar. În acest context, domnia sa a menţionat că BCR a decis să majoreze avansul la 35% pentru creditele ipotecare standard, în mod preventiv, ca urmare a faptului că în piaţă a fost vehiculat un număr de câteva sute de mii de cazuri care ar fi urmat să apeleze la Legea dării în plată.
În cele două luni în care avansul la credite a fost 35%, solicitările pentru împrumuturi imobiliare au fost foarte puţine, doar până într-o sută de credite fiind acordate de către bancă, a mai spus doamna Demetrian. Potrivit domniei sale, din momentul în care avansul a fost redus până la 15%, în cele 42 de localităţi care acoperă circa 80% din potenţialul de creditare, fluxul de credite a revenit la normal, respectiv câteva zeci de solicitări, zilnic, numărul împrumuturilor acordate dublându-se.
Dana Demetrian a completat cu faptul că riscul pe care îl presupune Legea dării în plată nu a trecut, însă, precizând: "Darea în plată a afectat piaţa fără să rezolve cazurile sociale, pentru că riscurile băncilor au crescut foarte mult. Riscul poate fi generat de mai multe aspecte: de ce putem estima noi şi de ce poate genera o legislaţie venită peste noapte".
Dana Demetrian a vorbit şi despre programul "Şansa ta", destinat cazurilor sociale, derulat de bancă din 2014, de care au beneficiat, până acum, aproximativ 1000 de clienţi. Nu pot apela, însă, la acest program, persoanele care nu au un venit constant, indiferent cât de mic, astfel încât să-şi plătească cel puţin o parte din rata lunară.
• Demetrian: "BCR a implementat deja Directiva 17/2014"
BCR a implementat deja prevederile Directivei 17/2014 privind contractele de credit ipotecar pentru persoanele fizice, care a fost transpusă şi la noi, printr-o Ordonanţă de Guvern cu aplicabilitate de la 30 septembrie 2016, a menţionat Dana Demetrian.
Potrivit domniei sale, Directiva 17 completează în mod pozitiv cadrul legislativ existent şi nu are caracter retroactiv, băncile rămân responsabile în identificarea unor soluţii sustenabile pentru clienţi.
Dintre măsurile cheie care vor marca derularea creditului se remarcă: obligaţia de a informa clienţii cu privire la variaţiile de curs valutar şi de dobânzi, limitarea dobânzilor penalizatoare în caz de restanţă, eliminarea dobânzii penalizatoare de la momentul începerii executării silite, eliminarea comisionului de rambursare anticipată, conform sursei citate. Aceasta a arătat că, în ceea ce priveşte măsurile pre-contractuale, ele prevăd: standardizarea ofertelor de credite garantate şi evaluarea imobilului de către evaluatori membri ANEVAR, nu doar de către cei agreaţi de bancă.
Dana Demetrian estimează că rambursările anticipate nu vor mai avea un volum atât de mare ca înainte, când clienţii apelau la această măsură prin refinanţări sau, în cazuri mai rare, pentru că aveau un surplus de bani.
"Acum, pentru creditele cu dobândă fixă, există un comision, care va fi eliminat însă din noile contracte şi sperăm ca impactul să nu fie major", a comentat doamna Demetrian.
Domnia sa a menţionat că aproape 200.000 de clienţi ai BCR au beneficiat, începând cu 2009, de refinanţări, restructurări sau ajustări de costuri: "Practic, credite în volum de peste 4,5 miliarde lei au intrat într-un proces de reducere de costuri".
Strategia BCR se traduce în zece angajamente cheie cu beneficii clare pentru clienţi, a mai afirmat domnia sa, concluzionând că o relaţie onestă între bancă şi client conduce la identificarea unor soluţii sustenabile şi la o dezvoltare constructivă pentru ambele părţi.
1. Avans 35% pana la 100 de credite,
(mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2016, 03:04)
Cu pc pe val.
Daca nu scadeati avansul si mai mult.
Ultima propozitie, turic ca la cai.
2. Axa Viena - Chisinau
(mesaj trimis de anonim în data de 04.10.2016, 10:53)
Masuri bune, pentru a asigura incheierea anului cu pierderi (din nou) pentru BCR, topind profitul anuntat in septembrie.
Oare vor duce profitul la Chisinau sau la Viena, domnule The Brute?
Axa Viena - Chisinau,
Le papa profitul rau.