Mai multe ONG-uri pentru protecţia mediului contestă Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) dintre Canada şi UE. Deşi acordul vizează eliminarea a 98% dintre tarifele dintre cele două regiuni, aceste ONG-uri afirmă că acest acord va avea un impact negativ semnificativ, potrivit unui comunicat de presă al "De-clic".
Documentul precizează: "2017 începe cu o decizie critică ce se află în mâinile Parlamentului European şi care va afecta vieţile cetăţenilor Europei pentru mulţi ani de acum înainte: votul privind CETA. Opinia despre CETA a Comisiei din care faceţi parte va reprezenta un semnal crucial pentru europeni, care vor vedea astfel dacă membrii Parlamentului European sunt pe deplin conştienţi de modul în care CETA poate prejudicia obiectivele de mediu ale UE"
ONG-urile consideră că CETA ar putea submina standardele de mediu şi sănătate publică ale UE în special în următoarele domenii:
- Cu privire la standardele înalte în materie de protecţia mediului: Prevederile cu privire la mediu din CETA nu pot fi aplicate prin sancţiuni comerciale sau penalităţi financiare, în cazul în care sunt încălcate. Victimele abuzurilor asupra mediului nu pot iniţia o acţiune în justiţie. În plus, viitoarele politici privind mediul şi clima nu vor putea fi protejate suficient, şi vor trebui să se conformeze prevederilor CETA.
- În legătură cu principiul precauţiei şi cu substanţele chimice care afectează negativ funcţia endocrină (EDC - endocrine disrupting chemicals): Legislaţia europeană în legătură cu reglmentarea EDC este pusă în pericol de cooperarea în materie de reglementare pentru că Canada va considera reglementările cu privire la EDC un factor perturbator pentru comerţ şi nu o măsură de protecţie pentru sănătate, deoarece, spre deosebire de UE, Canada are o abordare bazată pe risc mai degrabă decât bazată pe pericol cu privire la reglementările utilizării substanţelor chimice. În plus, Comisia Europeană a sacrificat recent principiul precauţiei în propunerea sa privind criteriile de identificare a EDC favorizând interesele comerciale ale Canadei şi SUA. Preşedintele Comisiei de mediu, europarlamentarul La Via, a protestat în mod direct în faţa Comisiei în legătură cu această dezvăluire.
- Cu privire la REACH (Regulamentul CE privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice): Guvernul canadian a exprimat critici la adresa REACH, reglementarea foarte ambiţioasă a UE privind substanţele chimice, de peste 20 de ori între 2003 şi 2011 în Comitetul TBT din cadrul WTO (Organizaţia Mondială a Comerţului). Capitolul privind Barierele tehnice în calea comerţului (Technical Barriers to Trade - TBT) din CETA va oferi o modalitate mai simplă şi mai directă de exprimare şi de acţiune a unor astfel de plângeri.
- Cu privire la protecţia animalelor: CETA liberalizează comerţul cu produse de origine animală fără să se asigure că acestea respectă standardele UE privind protecţia animalelor care sunt mult mai ridicate decât principalele standarde voluntare din Canada. Cerinţa din Articolul 21 privind schimbul de informaţii în legătură cu protecţia animalelor nu face nimic pentru a opri compromisurile dintre obiectivele economice şi protecţia animalelor.
- Cu privire la legile stricte în domeniul Organismelor Modificate Genetic (OMG): CETA susţine un mecanism de cooperare având ca obiectiv revizuirea şi armonizarea reglementărilor OMG într-un mod care ar coborî standardele UE actuale.
- Cu privire la producţia de carne fără hormoni şi creşterea rezistenţei la antimicrobiene .
CETA nu împiedică Canada să conteste legislaţia UE privind hormonii. Declaraţia unilaterală a Comisiei ce reiterează interdicţia de utilizare a hormonilor pentru accelerarea creşterii la animalele de fermă nu oferă nicio asigurare legală împotriva scăderii în viitor a acestui standard. Mai mult decât atât, cotele mai mari pentru comerţul cu carne din America de Nord este probabil să crească riscul rezistenţei la antimicrobiene având în vedere utilizarea lor agresivă în producţia de carne.
- Cu privire la agricultură şi etichetarea hranei: Agenda de cooperare în materie de reglementare din cadrul CETA favorizează interesele din agricultura industrială, subminând astfel principiul precauţiei şi standardele existente şi viitoare cu privire la aspecte critice cum ar fi siguranţa alimentară, abordarea "de la fermă la consumator", protecţia animalelor şi emisiile de gaze cu efect de seră din agricultură. Producătorii europeni, în special producătorii de carne de porc şi de vită, vor fi eliminaţi de pe piaţă din cauza importurilor mai ieftine, iar schema de etichetare a cărnii din UE ar putea fi contestată de Canada, după victoria Canadei la WTO care a dus la abrogarea legii din SUA privind Etichetarea Ţării de Origine.
În plus, ONG-urile cred că următoarele domenii vor suferi de o îngheţare a măsurilor de reglementare sau sunt ameninţate direct de Sistemul de Tribunale pentru Investiţii - ICS (International Court System):
- Cu privire la protecţia climei: tranziţia către o energie verde, eforturile de decarbonizare şi obiectivele de la Paris . Prevederile CETA privind protecţia investiţiilor, împreună cu nivelul său foarte scăzut îm materie de protecţia mediului, pot submina sau pot avea un efect de îngheţare a măsurilor de reglementare asupra viitoarelor politici sustenabile pentru climă şi energie, ca de exemplu eforturile de oprire a producţiei de energie pe baza combustibililor fosili şi de promovare a reducerii emisiilor de carbon. Astfel CETA ameninţă orice măsuri adoptate pentru atingerea obiectivelor convenite de UE şi Canada în cadrul Acordului de la Paris din 2015.
- Cu privire la minerit , fracturarea hidraulică şi alte activităţi extractive: Industria extractivă este prolifică în lansarea de procese de arbitraj. Peste 50% din companiile mondiale de minerit au sediul în Canada. Cel mai recent exemplu este cazul Gabriel Resources vs. România, în care compania canadiană dă în judecată statul pentru că nu a aprobat cel mai mare proiect minier aurifer din Europa. Pe baza informaţiilor de la 44 de cazuri pentru care există date disponibile, companiile miniere au dat în judecată guvernele pentru o sumă totală de 53 miliarde USD. Dacă intră în vigoare capitolul privind investiţiile din CETA, companiile miniere canadiene vor putea să ameninţe şi să iniţieze procese similare împotriva tuturor celor 28 de state membre UE.
- Cu privire la legile privind sănătatea publică: CETA are potenţialul de a submina sănătatea publică deschizând drumul pentru companii să conteste legile privind sănătatea publică, percepute ca bariere pentru comerţ, şi să limiteze opţiunile de politici pentru serviciile sociale, de sănătate, educaţie şi alimentare cu apă, care intră la categoria "Servicii de interes general".
Comisia pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Afaceri Sociale - EMPL a respins tratatul CETA în forma sa actuală, în decembrie 2016, concluzionând că acordul nu va promova obiectivele UE în domeniul politicii sociale şi de ocupare a forţei de muncă.
ONG-urile fac apel la Comisia pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară - ENVI, să facă acelaşi lucru şi să sprijine opinia preliminară a Raportorului, aceea de a respinge textul actual al CETA, text care este susceptibil de a aduce atingere principiilor cheie ale politicilor UE în privinţa mediului şi sănătăţii publice.
Organizaţiile implicate în acest demers sunt: Global 2000, Austria; Corporate Europe Observatory, Greenpeace, Mining Watch Romania ; Alburnus Maior - Rosia Montana, Romania ; Comunitatea de-clic.ro, Romania; Ecologistas en Accion, Spain; IATP Europe, Germania; Attac, Spain;