• Piperea: "Acţiunea noastră este foarte riscantă, ne poate duce în faliment"
Asociaţia Parakletos, condusă de avocatul Gheorghe Piperea, a depus cerere de intervenţie în procesul deschis de Raiffeisen Bank împotriva Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), ca urmare a fenomenului Raiffeisen Leaks. Avocatul consideră că acţiunea sa este riscantă, în condiţiile în care deja Asociaţia pe care o reprezintă a fost executată silit de Piraeus Bank, într-un alt proces, intentat împotriva unui număr de 8 bănci.
Gheorghe Piperea ne-a precizat: "Atitudinea pe care o avem, prin intervenţia în procesul dintre ANPC şi Raiffeisen Bank, este foarte riscantă şi poate să ne ducă la faliment. Este posibil ca Raiffeisen să câştige procesul, să perceapă cheltuieli de judecată şi să ne execute imediat. La modul în care se comportă judecătorii în şedinţele de practică unitară, la acest lucru ne aşteptăm".
Amintim că, mâine, Curtea de Apel Bucureşti (CAB) urmează să decidă în procesul deschis de Raiffeisen Bank prin care banca a contestat procesul verbal emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), solicitând anularea lui. În baza acestui proces-verbal, care constată că, în contractele de împrumut, banca are clauze incorecte, ANPC a sancţionat instituţia de credit cu o amendă de 50.000 de lei şi a emis un Ordin prin care s-a dispus încetarea acestor practici.
Judecătoria sectorului 1 Bucureşti a respins, în 17 aprilie, sesizarea Raiffeisen Bank, urmând ca, în 28 septembrie, CAB să se pronunţe pe caz.
Debitorii împrumutaţi în franci elveţieni (CHF) se mobilizează şi intenţionează să mergă într-un număr important la Curtea de Apel. Pe pagina de Facebook a Grupului Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC) a fost creat un eveniment, administratorii paginii scriind: "Procesul afectează zeci de mii de contracte, fii acolo chiar dacă ai fi nevoit să îţi iei zi de concediu fără plată. N-aveţi voie să fiţi sub 150-200".
Raiffeisen Bank a obţinut suspendarea Ordinului ANPC emis în baza procesului-verbal, până la soluţionarea definitivă a procesului.
Între timp, motivarea deciziei date de Judecătoria sectorului 1 precizează, printre altele, că Raiffeisen Bank nu i-a informat pe clienţii săi cu privire la toate aspectele care au influenţă asupra situaţiei lor contractuale în viitor.
Potrivit Instanţei, situaţia de fapt reţinută de către agentul constatator corespunde realităţii, proba faptului că petenta a încălcat prevederile legale fiind făcută de constatarea directă a angajatului intimatei consemnată în actul constatator întocmit cu respectarea normelor legale: "Faptul că banca nu a oferit informaţii consumatorilor cu privire la posibilitatea ca gradul lor de îndatorare să crească exponenţial şi faptul că banca a mărit în mod unilateral dobânda pe baza clauzei abuzive privind caracterul revizuibil al dobânzii sunt probate de înscrisurile depuse la dosarul cauzei de către intimată".
În luna octombrie a anului trecut, ANPC a emis Ordinul de încetare a practicilor incorecte în cazul Raiffeisen Bank, care obligă banca să-şi refacă toate contractele de credit în franci elveţieni, lei şi euro, readucându-le la condiţiile din perioada 2006-2008, când au fost încheiate. Acest lucru presupune, printre altele, aplicarea dobânzii de la acea vreme, dar şi refacerea scadenţarului.
Decizia a fost luată în urma solicitărilor făcute de Guvernul Tudose şi de Administraţia Prezidenţială, care au cerut instituţiei să soluţioneze un memoriu al Grupului Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC). Acesta face referire la apariţia în spaţiul public, în luna iulie 2017, a unor documente interne atribuite Raiffeisen Bank, care arată strategia băncii de acordare a creditelor în franci elveţieni.
Documentele scurse în mediul online în vara anului trecut arătau că, în februarie 2009, Comitetul pentru Active şi Pasive al Raiffeisen Bank a aprobat o nouă structură de preţuri pentru împrumuturile garantate, care viza creşterea treptată a dobânzilor la respectivele credite. Unul dintre ele, datat cu 10 mai 2007, detalia un program de repricing pentru creditele acordate în 2006, care prevedea trei etape, ultimele două dintre acestea vizând creşteri de dobânzi - în septembrie 2007 şi, respectiv, în ianuarie 2008 - pentru creditele acordate anterior.
Echipa de control a ANPC a constatat faptul că banca nu a depus toate diligenţele în relaţia cu consumatorul, dând dovadă "de o totală lipsă de preocupare faţă de gradul de îndatorare a consumatorilor", arată Procesul verbal care stă la baza Ordinului ANPC. Acesta subliniază: "În perioada februarie - decembrie 2008, Raiffeisen Bank a acordat 914 credite cu dobânda promoţională de 4,6% şi setase în sistem faptul că, peste un an, rata dobânzii va fi de 5,4% (informaţie care, potrivit ANPC, nu a fost comunicată vreunui consumator) pentru ca, ulterior, să o majoreze cu 5,6%. Conform contractului, debitorul ar fi putut să opteze pentru dobânzi fixe, însă această opţiune nu era în acelaşi câmp vizual astfel încât consumatorul să accepte respectiva variantă (8,6%/an, respectiv 14%/3 ani). Din cele sesizate, reiese faptul că banca folosea această practică la întreg portofoliul de credite (inclusiv lei şi euro). (...) Impactul a fost asupra 9.658 de clienţi afectaţi, reprezentând 389,2 milioane euro".
Raiffeisen Bank a anunţat încă de anul trecut că va contesta Ordinul ANPC. Reprezentanţii băncii subliniază că înstituţia financiară a respectat şi respectă dispoziţiile legale în vigoare.