Printr-o decizie care va crea probleme semnificative cel puţin pe plan intern, Curtea Constituţională a Germaniei a hotărât că programul de relaxare cantitativă lansat de BCE în 2015 nu are susţinere în tratatele europene şi este doar parţial constituţional în Germania.
Decizia a fost adoptată cu 7 voturi pentru şi un vot împotrivă, iar judecătorii Curţii de la Karlsruhe au acordat BCE un termen de trei luni pentru rezolvarea problemelor de legalitate ale programului de relaxare cantitativă.
În opinia Curţii Constituţionale, autorităţile de la Berlin au acţionat neconstituţional prin faptul că nu au contestat lansarea programului de achiziţie a obligaţiunilor guvernamentale prin tipărire (PSPP).
Mai mult, Curtea Constituţională a Germaniei a precizat că decizia Curţii de Justiţie a UE din decembrie 2018 a fost "arbitrară şi deci nu poate avea caracter obligatoriu asupra Curţii Constituţionale".
Prin decizia din decembrie 2018, CJUE a subliniat caracterul legal al programului PSPP, derulat iniţial între 2015 şi 2018 şi reluat în 2019, în toate aspectele sale.
"Pe baza responsabilităţii în ceea ce priveşte integrarea europeană, guvernul federal şi Parlamentul trebuie să adopte măsuri pentru a se asigura că BCE va realiza o evaluare a proporţionalităţii programelor sale", se mai arată în ultima parte a deciziei.
Conform deciziei Curţii, "un program de cumpărare a obligaţiunilor guvernamentale respectă principiul proporţionalităţii numai dacă reprezintă un mijloc adecvat şi necesar pentru atingerea scopului propus", iar acest principiu "cere ca obiectivul politicii monetare şi efectele asupra politicii economice să fie identificate şi evaluate".
"Când obiectivul politicii monetare este urmărit necondiţionat şi efectele asupra politicii economice sunt ignorate, atunci se poate spune că este desconsiderat în mod vădit principiul proporţionalităţii inclus în Articolul 5(1) şi Articolul 5(4) din Tratatul Uniunii Europene", se mai subliniază în decizia Curţii Constituţionale a Germaniei.
Bloomberg scrie că Pandemic Emergency Purchase Program (PEPP) nu intră sub incidenţa deciziei Curţii Constituţionale a Germaniei, însă aceasta ar putea avea implicaţii juridice pentru noul program de relaxare cantitativă.
O posibilă dimensiune a acestor implicaţii juridice pentru PEPP poate fi estimată chiar din Decizia (UE) 2020/440 a BCE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 24 martie 2020.
Acolo se arată că nu vor mai exista limite privind achiziţiile de obligaţiuni guvernamentale în cadrul PEPP, în condiţiile în care Curtea de Justiţie a UE a declarat că programul PSPP respectă prevederile tratatelor europene tocmai pe baza limitelor de achiziţie a obligaţiunilor guvernamentale asumate de BCE.
"Cred că BCE va urma recomandările, dar fără prea mult entuziasm", a declarat Joachim Wieland, profesor la Universitatea de Ştiinţe Administrative din Germania, pentru Bloomberg.
În opinia sa, decizia Curţii de la Karlsruhe reprezintă "o declaraţie de război la adresa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi va avea consecinţe", deoarece "reprezintă a invitaţie pentru celelalte ţări de a ignora deciziile care nu le convin".
Procesul de la Curtea Constituţională a Germaniei a fost deschis de un grup de oameni de afaceri şi membri ai mediului academic, care au susţinut că programele BCE nu se limitează la politica monetară, ci reprezintă o implicare neadecvată în politicile economice.
1. BCE încalcă suveranitatea statelor
(mesaj trimis de Cristian în data de 05.05.2020, 15:33)
BCE încalcă suveranitatea statelor, are dreptate Curtea Constituțională a Germaniei întrucât poporul german nu a fost consultat cu privire la aceste măsuri și nici nu au fost precizate obiectivele și limitele relaxării cantitative, adică în ce măsură servesc intereselor statelor națiuni.