O analiză completă care să cuprindă atât costurile, cât şi beneficiile socio-economice pe care le aduce electromobilitatea este mai mult decât necesară pentru a putea dezvolta, în acest sens, un sistem funcţional, consideră Florin Nemţanu, expert mobilitate ARSCM, conferenţiar Facultatea de Transporturi, în cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti.
Domnia sa subliniază faptul că sursa primară a energiei este foarte importantă, inclusiv în contextul electromobilităţii, deoarece acest concept trebuie să fie gândit în ansamblul său.
Domnul Nemţanu a declarat, ieri: "Discutăm despre electromobilitate şi despre energia electrică folosită în mobilitate, dar nu trebuie să uităm sursa primară a energiei. OK, nu mai poluăm oraşul, dar, undeva, în această ţară, sau în această lume, poluăm ca să producem energie electrică.
La fel, este benefic, este foarte bine, pentru spaţiul urban, să folosim autobuze cu hidrogen, numai că trebuie să şi producem undeva hidrogenul, pentru că nu îl găsim în vreo fântână sau în vreun râu. În plus, acest hidrogen trebuie distribuit, nu putem merge cu autobuzul la fabrica de hidrogen ca să luăm de acolo ori de câte ori avem nevoie ş.a.m.d.
Ar mai fi şi aspectul legat de cele şapte miliarde de euro pe care România ar urma să le piardă trecând la electromobilitate. Este o sumă mare, despre care s-a tot discutat.
Să luăm ca exemplu Olanda: faptul că olandezii merg cu bicicleta echivalează cu o reducere de câteva zeci de miliarde de euro la nivelul costurilor cu bugetul de sănătate de acolo.
Trebuie, aşadar, să avem în vedere o analiză completă a costurilor şi a beneficiilor socio-economice pe care le aduce electromobilitatea întrucât este evident că, dacă ne referim strict la bani, vedem doar o cheltuială pe care trebuie să o facem acum şi pe care s-ar putea să o recuperăm într-o anumită perioadă de timp".
Totodată, profesorul universitar vede şi câteva părţi negative ale electromobilităţii, referindu-se la lipsa unui plan în direcţia reciclării sau reutilizării bateriilor uzate de la vehiculele electrice.
Florin Nemţanu a explicat: "Trebuie să ne gândim la ce vom face cu bateriile uzate ale maşinilor electrice. Pe de o parte, ar trebui să punem la punct un sistem de reciclare a bateriilor uzate, iar pe de altă parte ar trebui să ne gândim la o posibilitate de reutilizare a bateriilor din domeniul transporturilor în alte aplicaţii, poate în sistemul de telecomunicaţii. Ideea este că trebuie să gândim electromobilitatea cu toate componentele sale, în ansamblul său - de la sursa primară de energie, până la reciclarea componentelor. Ce se întâmplă cu vehiculul electric după ce acesta iese din uz?
Dacă, spre exemplu, vrem să reciclăm bateriile, avem nevoie de energie şi ajungem să nu mai ştim de unde am pornit şi unde vrem să ajungem.
Când facem calculul energetic şi analizăm impactul asupra mediului, trebuie să vedem imaginea în ansamblu, nu să ne gândim doar la faptul că avem o maşină care se plimbă pe străzi şi nu mai poluează.
Haideţi să ne imaginăm scenariul în care câteva sute de mii de vehicule circulă prin Bucureşti, ceea ce înseamnă câteva sute de mii de baterii care stochează energie ce poate fi utilizată, la un moment dat, când apare un exces de cerere. Bateria aceea ar putea fi, aşadar, furnizor de energie".
Nu în ultimul rând, ar trebui să extindem conceptul de electromobilitate către toate modelele de transport, inclusiv cel public - în prezent, avem transport electric, avem linie electrificată de cale ferată şi ar trebui să vedem toate componentele sistemului de transport naţional, iar legat de jucători, din punctul meu de vedere, primul jucător este statul, a conchis domnia sa.