Reporter:Care este sentimentul actual al avocaţilor din România?
Dana Gruia Dufaut: Ne aflăm într-un context dificil din punct de vedere economic, după mai bine de doi ani de pandemie şi multe luni de război în Ucraina, la graniţa României şi a UE. La nivel european şi local se resimt efectele inflaţiei, ale crizei energetice, ale disfunctionalităţilor din lanturile de aprovizionare. Mediul de afaceri are nevoi mai mari legate de finanţare şi resurse. Sunt provocări foarte mari, care vin însă şi cu oportunităţi în anumite sectoare. Avocaţii de business trebuie să ajute companiile să avanseze prin noianul de provocări şi prin hăţişul legislativ din ce în ce mai complex.
În interiorul profesiei, aceasta înseamnă adaptare continuă pe zona de servicii juridice şi competenţe şi mai ales un exerciţiu de anticipare practicat la o scară nemaintâlnită până acum.
Reporter:Cât de afectată este activitatea caselor de avocatură după această perioadă dominată de crize?
Dana Gruia Dufaut: Nu am cunoştinţă să se fi făcut o radiografie anuală a caselor de avocatură la nivelul organelor de reprezentare a profesiei în România, însă cred că anul 2022 a fost unul bun şi niciun avocat de business nu a stat degeaba. După criza sanitară, avocaţii specializaţi în fuziuni şi achiziţii, restructurări, achiziţii publice, dreptul muncii sau litigii nu au şomat.
2022 poate fi considerat, deci, un an de revenire, chiar dacă o anumită presiune există la nivelul profesioniştilor din domeniul juridic. Dar aceasta este cauzată mai degrabă de ritmul schimbărilor, de complexitatea reglementarilor şi a legislaţiei, de provocările legate de recrutarea talentelor, competenţelor, de aşteptările clienţilor şi de exigenţele de productivitate ale avocaţilor.
Reporter:Ce modificări au loc în acest sector?
Dana Gruia Dufaut: Ca răspuns la tendinţele emergente şi la cererile în creştere din partea clienţilor, apelăm din ce în ce mai mult la tehnologia juridică. Este un lucru cunoscut că în Europa şi mai ales în SUA investiţiile şi cererea de soluţii tehnologice juridice s-au accelerat. Există acum o piaţă şi în România, pentru că în anumite zone ale consultanţei şi litigiilor tehnologia începe să conteze atunci când vorbim de îmbunătăţirea performanţei, a productivităţii, a relaţiilor dintre firmă şi clienţi. Saltul acesta tehnologic presupune însă şi costuri importante pentru investiţii.
Reporter:Din ce zonă sunt cele mai multe dosare pe care le reprezentaţi?
Dana Gruia Dufaut: Cabinetul nostru este axat în special pe domeniul consultanţei, şi chiar dacă litigiile nu îmi plac neapărat, pentru că ele reprezintă într-un fel un eşec într-o relaţie contractuală normală între doi parteneri, lumea nu este făcută numai din consens şi, deci, ne ajutăm clienţii să îşi apere interesele în instanţă, când este necesar. Deci, dat fiind specificul activităţii noastre, litigiile comerciale rezultate din neexecutarea obligaţiilor contractuale sunt preponderente, urmate de cele care au legătură cu achiziţiile publice şi litigiile din domeniul dreptului muncii.
Reporter:Cum s-a reflectat în activitatea dumneavoastră intrarea în ţară a refugiaţilor din Ucraina?
Dana Gruia Dufaut: Sosirea refugiaţilor din Ucraina a determinat o serie de modificări legislative prin OUG 20/2022, care au permis o mai rapidă integrare a acestora pe piaţa muncii din România, în sensul că pot fi încadraţi în muncă fără avize de angajare şi pot solicita prelungirea dreptului de şedere în scop de muncă fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere.
Unele dintre companiile pe care le asistăm au apelat la aceste facilităţi şi acolo unde a fost cazul am oferit consultanţă de specialitate.
Totuşi, trebuie spus că modificările legislative sus-citate sunt incomplete şi rezolvă doar parţial problemele lucrătorilor ucraineni şi ale companiilor, în sensul că acestea rezolvă problema angajării, nu şi pe cea a acelor persoane calificate care ar putea lucra sub o altă formă legală în România (ca PFA de exemplu, o situaţie des întâlnită în domeniul IT).
Reporter:Ce efecte are digitalizarea forţată în domenul juridic?
Dana Gruia Dufaut: Digitalizarea este o necesitate în afaceri, avand în vedere ritmul în care lumea se dezvoltă. Companiile se transformă, business-urile se automatizează tot mai mult. Aceasta este realitatea, iar ea nu poate fi alta în cazul avocaţilor. Digitalizarea a schimbat modul în care avocaţii verifică legislaţia worldwide, verifică datele despre clienţii, felul în care interacţionează cu aceştia şi cu instanţele şi alte autorităţi, dar şi modul de organizare intern.
Această transformare a profesiei - chiar mai radicală pe pieţele occidentale - mişcă, aşa cum spuneţi, profesia. Dar atât timp cât păstrăm o abordare pozitivă, vom avea de câştigat pe termen lung.
În ce ne priveşte, suntem în plină tranziţie digitală, pentru că ne dorim să putem oferi un suport juridic cât mai eficient companiilor în mutaţiile structurale ce au loc la nivelul activităţilor lor. Suntem iarăşi conştienţi că, introducând tehnologia digitală în anumite procese simple, câştigăm timp preţios pentru servicii de o mai mare complexitate.
Reporter:Care sunt dificultăţile de care se loveşte un avocat în 2022?
Dana Gruia Dufaut: Profesia de avocat se confruntă cu numeroase provocări, ca în toate domeniile. Se ştie ca principalii factori care influenţează profesia sunt situaţia economică, complexitatea reglementarilor şi instabilitatea legislativă, dar şi concurenţa din partea noilor jucători care oferă servicii alternative folosind resursele tehnologiei informaţiei.
În acelaşi timp, aflaţi în mijlocul acestor schimbări care ne împing spre o mai mare comunicare, o mai rapidă reacţie, o mai mare transparenţă, există riscul să pierdem din vedere chiar obligaţiile deontologice stricte ale profesiei, respectiv secretul profesional, confidenţialitatea datelor şi evitarea conflictului de interese.
Cu toate acestea, avocatura este, de asemenea, o profesie care evoluează în mod constant în pofida clişeelor care circulă în spaţiul public, pentru că până la urmă ne mişcăm într-o lume în care legea este omniprezentă.
Reporter:Cum apreciaţi competiţia din domeniu?
Dana Gruia Dufaut: Avem aici în România o piaţă în care este încă loc pentru mai mulţi avocaţi de business. Există o concurenţă mai intensă şi mai eterogenă faţă de acum zece ani sau chiar faţă de acum cinci ani, iar odată cu «industrializarea» serviciilor juridice, munca de diferenţiere va deveni mai complicată şi mai costisitoare.
După modelul cabinetelor internaţionale, prezente şi la noi, casele locale de avocaţi nu mai pot să se lipsească de o strategie de brand şi de o adevărată politică de resurse umane, după cum vedem o împărţire tot mai clară între modelele de business de servicii juridice complete şi cele de nişă.
Reporter:Ce planuri aveţi pentru 2023?
Dana Gruia Dufaut: Toate planurile noastre au legătură cu nevoile clienţilor şi cu evoluţiile din piaţă. Prin felul în care funcţionăm, avem avantajul că ne putem dezvolta în circumstanţe schimbătoare şi în condiţii de imprevizibilitate, iar caracterul nostru distinctiv vine din felul în care combinăm aceste trei resorturi interne: focalizare, inovaţie, putere de acţiune.
Cabinetul are o bună vizibilitate în piaţă, în special în rândul comunităţii de afaceri francofone, iar aceasta se datorează în primul rând alegerilor noastre de început, dar şi avocaţilor, dintre care unii dintre noii înscrişi atât în barou în România, cât şi în Franţa, fapt ce ne procură o pregătire teoretică şi mai ales practică, importante şi diferenţiatoare. Astfel, avem în vedere să continuăm să extindem parteneriatul cu avocaţi care au capacitatea de a interveni transfrontaliere.
Alte proiecte privesc consolidarea ariilor de practică. Ne vom concentra în continuare pe activităţile de M&A, achiziţii publice, proiecte greenfield, drept imobiliar, însă vom consolida competenţele şi serviciile în domeniul energiei, guvernanţei corporative, dreptului noilor tehnologii şi GDPR. Deja unii dintre avocaţii noştri deţin certificări profesionale în materie de GDPR şi achiziţii publice, ceea ce ne permite să oferim servicii la cel mai înalt nivel.
Reporter:Mulţumim!