Justiţia funcţionează în ciuda tuturor crizelor care ne bântuie în ultimii trei ani. Aceasta este vestea bună. După ea vin şi cele rele, în şir indian, dar important este să plecăm de la ceva pozitiv. Pandemia, războiul de la graniţă, criza energetică, sunt chestiuni care au avut impact asupra tuturor domeniilor de activitate şi nici zona aceasta, a justiţiei, nu putea face excepţie.
Profesioniştii din domeniul avocaturii, cu care am dialogat în paginile următoare, ne-au asigurat că piaţa se adaptează şi se reglează din mers şi că dacă ar exista şi puţin ajutor din zona legislativului, lucrurile ar funcţiona mult mai bine.
De altfel, cele mai mari provocări au de-a face cu incertitudinea legislativă în domeniul dreptului penal şi procesual-penal, un exemplu fiind legat de dezvoltările jurisprudenţei constituţionale şi interpretative în materia prescripţiei răspunderii penale, chestiune care, potrivit specialiştilor, nu este pe deplin lămurită.
O problemă sensibilă este legată şi de controversele privind reforma pensiilor magistraţilor, având în vedere că tot mai mulţi magistraţi aleg să părăsească sistemul, unul subdimensionat din punct de vedere al nevoii de personal de specialitate. Marea îngrijorare vine însă din faptul că există pericolul să asistăm la prelungirea proceselor dincolo de termenul rezonabil şi chiar să se ajungă la o limitare a accesului la justiţie.
De asemenea, tema cooperării între profesii, una bazată pe respectarea statutului fiecăreia dintre ele, este în continuare de actualitate, încă nu au dispărut tensiunile, mai mult sau mai puţin vizibile în spaţiul public, între avocaţi şi magistraţi, între procurori şi judecători sau chiar în interiorul acestor profesii. Importantă este însă direcţia, una bună, chiar dacă viteza "deplasării" nu este aceea dorită.
Specialiştii cer în continuare răbdare cu digitalizarea până când sistemele sunt sincronizate pe deplin şi solicită o consultare mai atentă a celor direct implicaţi, astfel încât lista cu beneficii să fie mai mare decât aceea cu neajunsuri. Un lucru este cert, chiar dacă trăim în plină "dictatură" a digitalului şi a lucrului de la distanţă - factorul uman, raportul stabilit şi interacţiunea directă între avocat şi client rămân esenţiale.