Există domenii de activitate pe care le putem ignora multă vreme, dar de care ne lovim în cele mai importante ocazii. Respectarea şi aplicarea legii fac ca o societate să progreseze, iar membrii ei să se bucure de bunăstare. Fiecare moştenire, tranzacţie imobiliară, împuternicire... are în spatele ei un notar. În spatele fiecărui notar este legea şi aplicarea ei până la ultima literă şi virgulă. În justiţie există mai multe părţi şi doar cine nu a avut nevoie de un avocat poate contesta, până la proba contrarie, importanţa acestei meserii. Fiecare îndeletnicire are "secretele" sale, cert este că în acest caz nu este tocmai recomandat să folosim sintagma că "meseria se fură". Totuşi, în acest supliment, în cadrul unor interviuri cu specialişti în domeniu, avem ocazia să "furăm" câte ceva din secretele avocaţilor şi notarilor.
Preocupaţi de pandemie, nu am uitat că se împlineşte un sfert de secol de activitate modernă în domeniul avocaturii şi notariatului. Anul 2020 a fost unul foarte greu pentru toată lumea, plin de provocări. Cum avocaţii sunt "antrenaţi" să facă faţă schimbărilor normelor legale, să fie în permanenţă la curent cu toate noutăţile din domeniul juridic în care activează, criza nu putea reprezenta un obstacol de netrecut, din contră, a fost folosită pentru accelerarea modernizării. Digitalizarea reprezintă o provocare pentru acest domeniu, iar anul acesta au fost făcuţi paşi în această direcţie. Implementarea şi folosirea instrumentelor digitale în sistemul judiciar, trecerea spre online, aduc, conform specialiştilor, o serie de avantaje pentru toţi participanţii la actul de justiţie: accesul rapid la conţinutul dosarului electronic, încărcarea automată a încheierilor de şedinţă şi a înscrisurilor transmise de participanţi prin intermediul aplicaţiei, diminuarea costurilor cu factorul uman, precum şi o creştere a transparenţei care duce la un comportament mai responsabil din partea tuturor participanţilor.
Subiectul digitalizării este unul de interes şi pentru notari. Potrivit Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, dezideratul în materie de digitalizare este acela de a se reuşi interconectarea cu întreaga administraţie a statului, astfel încât să fie reduse costurile şi timpii de răspuns la solicitările cetăţenilor, iar actul notarial dematerializat să poată fi transmis în condiţii de siguranţă către autorităţi pentru îndeplinirea tuturor procedurilor prevăzute de lege.
Nu totul este ideal. Ar fi imposibil. Voci autorizate susţin că nivelul de coerenţă a legislaţiei lasă mult de dorit, iar abordarea legislativului şi executivului faţă de sistemul judiciar nu este întotdeauna loială, atacurile concertate asupra procurorilor şi judecătorilor, desele conflicte de constituţionalitate fiind printre exemple. Toate acestea aduc atingere credibilităţii instituţiilor din sistemul judiciar, în ansamblu, şi încrederii cetăţeanului în justiţie. De asemenea, există şi tema cooperării loiale între profesii, cooperare bazată pe respectarea statutului fiecăreia dintre ele şi se vorbeşte de existenţa unor tensiuni, mai mult sau mai puţin vizibile în spaţiul public, între avocaţi şi magistraţi, între procurori şi judecători sau chiar în interiorul acestor profesii, multe avându-şi originea inclusiv în atitudinea celorlalte puteri faţă de sistemul judiciar în ansamblu.
Cert este că în acest domeniu avem specialişti de top, iar acest lucru trebuie să ne bucure.