"easyJet" din Marea Britanie va solicita un certificat de operator aerian în Austria, unde vrea să înfiinţeze o nouă nouă companie aeriană cu sediul la Viena - "easyJet Europe" - ca să-şi protejeze astfel drepturile de zbor după ce Regatul Unit va părăsi UE (Brexit).
Circa jumătate din pasagerii "easyJet" provin din afara Marii Britanii, iar aproximativ 30% zboară pe rute care leagă aeroporturi din celelalte 27 de ţări ale UE, fiind unul dintre operatorii de transport aerian cu cea mai mare expunere la modificările de politici generate de Brexit.
"easyJet" trebuie să deţină un certificat de operator aerian într-o ţară membră a UE pentru ca să poată opera în continuare zboruri în statele blocului comunitar după Brexit.
Compania a informat: "Procesul de acreditare este într-un stadiu avansat şi sperăm să primim în viitorul apropiat licenţa şi certificatul de operator aerian".
"easyJet" a menţionat că va reînregistra 110 avioane la noua companie.
Societatea mamă a "easyJet" va respecta restricţiile impuse de Europa în privinţa acţionariatului companiilor aeriene, în condiţiile în care va fi controlată în majoritate de cetăţeni din UE. Investitorii din cele 27 de state UE care vor rămâne în blocul comunitar după Brexit deţin, în prezent, "aproape jumătate" din acţiunile "easyJet", din care 33% sunt în proprietatea fondatorului Stelios Haji-Ioannou şi a familiei acestuia, care sunt cetăţeni ciprioţi.
Companiile aeriene din UE au dreptul să zboare spre şi dinspre orice ţară membră a blocului comunitar datorită sistemului "cer deschis", iar Londra va trebui să negocieze un acord bilateral cu UE care să îi permită continuarea zborurilor comerciale.
Recent, "Ryanair Holdings" Plc din Irlanda, cea mai mare companie aeriană europeană după de numărul de pasageri, a avertizat că ar putea să nu includă Marea Britanie în planurile sale de expansiune din următorii doi ani, deoarece se teme că lipsa clarificărilor privind Brexitul va provoca întreruperi majore ale călătoriilor şi va scădea cererea.
"Ryanair" şi "easyJet" i-au cerut Guvernului de la Londra să lanseze rapid negocierile cu UE în privinţa sectorului aviatic, deoarece în primul semestru al anului viitor trebuie să-şi finalizeze calendarul de zboruri pentru vara lui 2019.